Events calendar

Jan Rosseel: "Back-up" - slot van drieluik

Cultuur

Jan Rosseel: "Back-up" - slot van drieluik

De complexe relatie tussen geheugen, beeld en verbeelding.
18 feb 2018

Hoe kan het zijn dat in recente krantenberichten over de mogelijke ontmaskering van De Bende van Nijvel niet de geijkte nieuwsfoto's van destijds worden gepubliceerd, maar de raadselachtige beelden van Jan Rosseel? Is persoonlijke, artistieke verbeelding meer adequaat om een uiterst complexe geschiedenis te benaderen, die gevoelig is als een open wond?

Wat herinneren we ons van collectieve gebeurtenissen? En wat maakt een beeld iconisch? Kunnen we in de huidige tijd met zoveel beeldproductie nog geschiedenissen vergeten? In welke vormen wordt ons persoonlijke en collectieve geheugen voor de toekomst bewaard? Gevoed door deze vragen doet fotograaf en 'visual storyteller' Jan Rosseel al vijf jaar artistiek onderzoek. Dit verdichtte zich tijdens een fellowship bij het Netherlands Institute for Advanced Study in Humanities and Social Sciences (NIAS), die Rosseel in 2015 als allereerste kunstenaar werd toegekend.

De door hem verworven inzichten vormen de basis voor Back-up dat gestalte heeft gekregen in een drieluik van opeenvolgende tentoonstellingen. Na de Brakke Grond en Museum Dr. Guislain in Gent (BE) heeft Back-up bij Stroom een nieuw motief, namelijk het proces tegen Nicolae en Elena Ceausescu in 1989. Dit motief leidt naar de fundamenten in het onderzoek van Rosseel, namelijk de vermenging van persoonlijke herinnering, het door de media gevormde collectieve geheugen en de geschiedenis; en de rol die beeld(vorming) hierin speelt.

Jan Rosseel (Brussel / Den Haag, 1979) studeerde documentaire fotografie aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, en fotojournalistiek aan de School voor Media en Journalistiek in Aarhus (DK). Het werk van Jan Rosseel is het best te omschrijven als visual storytelling. Het bevindt zich tussen het vertellen van een verhaal en het vastleggen van de realiteit, tussen kunst en journalistiek. Zijn projecten zijn artistieke reconstructies van historische gebeurtenissen en tegelijkertijd vragen bij de betrouwbaarheid van ons geheugen en de werking van het brein. Een treffend en bekend voorbeeld is zijn beeldend onderzoek Belgische Herfst, naar de gewelddadige berovingen van de Bende van Nijvel. Zijn foto's zijn gepubliceerd in o.a. New York Times, Le Monde, De Volkskrant / Volkskrant Magazine, Vrij Nederland, De Standaard / DS Magazine, De Morgen, Stern en Foam Magazine. Zijn werk werd tentoongesteld in onder meer Amsterdam, Antwerpen, New York, Parijs, Rome, Tokyo.
www.janrosseel.com

Organisatie en met dank aan:
Jan Rosseel: Back-up is een co-productie van: De Brakke Grond, Museum Dr. Guislain en Stroom Den Haag.

Stroom Den Haag
Hogewal 1 - 9
Den Haag