chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart, zodra er een 1700-medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Voordelen en premies voor elektriciteit, aardgas en water voor beschermde klanten

    Beschermde klanten (ook ‘beschermde afnemers’ genoemd) zijn mensen die recht hebben op het sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas. Wie ‘beschermde klant’ is, komt in aanmerking voor onderstaande voordelen of (extra hoge) premies voor energie (elektriciteit en aardgas) en water.

    Energie

    Al wie het sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas krijgt, is een ‘beschermde klant’.

    Leveranciers van elektriciteit of aardgas mogen aan beschermde klanten geen kosten aanrekenen voor het verzenden van herinneringsbrieven en ingebrekestellingen bij niet-betaling van de elektriciteits- en aardgasfactuur.

    Beschermde klanten komen ook in aanmerking voor:

    Wie in een woning investeert in energiebesparende maatregelen (isolatie, nieuwe ramen, zonneboiler, warmtepomp), kan daarvoor een premie van de netbeheerder krijgen. Voor beschermde klanten worden die premies van de netbeheerder verhoogd.

    Voor een energiezuinige nieuwbouwwoning of -appartement geeft de netbeheerder in bepaalde gevallen een premie voor een laag e-peil (als de bouwaanvraag uiterlijk op 31-12-2016 wordt ingediend). Voor beschermde klanten wordt die premie met 20% verhoogd.

    Water

    Als u een beschermde klant bent (van de categorie 1, 2 of 3), dan hebt u recht op

    • gratis opname van de stand van de watermeter (zelf aan te vragen bij de watermaatschappij)
    • op een maandelijkse tussentijdse waterfactuur (zelf aan te vragen bij de watermaatschappij)
    • een afbetalingsplan op maat als u uw waterfactuur niet kunt betalen (zelf aan te vragen bij de watermaatschappij)
    • een gratis waterscan (zelf aan te vragen bij de watermaatschappij).

    De watermaatschappij mag aan de beschermde klant ook geen extra kosten aanrekenen voor het versturen van een herinneringsbrief.

    De watermaatschappij moet een beschermde klant (categorie 1, 2 of 3) ook verwittigen bij abnormaal hoog verbruik: de beschermde klant krijgt een melding als het verbruik gestegen is met minstens 25% en met minstens 50 kubieke meter (m3). De beschermde klant krijgt in dat geval ook informatie over mogelijke oorzaken en over maatregelen die het verbruik kunnen beperken.

    Korting op waterfactuur of sociaal tarief

    Voor een bepaald deel van de beschermde klanten is er sinds 1-1-2016 ook een sociaal tarief voor water. Maar dat geldt dus niet voor alle beschermde klanten.