crossloginquestion-circlesearchup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Stuur een e-mail
    Terug naar overzicht

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Elektronische identiteitskaart (eID)

    Met een Belgische identiteitskaart kunt u aantonen dat u ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kunt u in het buitenland uw nationaliteit en identiteit bewijzen.

    In de eID zit een microchip gebouwd waarmee u:

    • uw identiteit online kunt bevestigen
    • documenten elektronisch kunt ondertekenen.

    Sinds 1 maart 2014 is de geldigheidsduur van een eID 10 jaar (oudere kaarten blijven nog 5 jaar geldig). U vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van uw kaart.

    Uitzondering is de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar, die maar 6 jaar geldig is. De eID voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

      Bij de aanvraag van uw eID krijgt u een brief met een pincode en een pukcode.

      • U hebt uw pincode nodig elke keer u uw eID wilt gebruiken
      • U hebt uw pukcode nodig om uw pincode de eerste keer in te stellen of als u uw pincode niet meer weet, wilt wijzigen of deblokkeren.

      Voorwaarden

      Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, ontvangen pas automatisch een eID op het moment dat hun kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.

      Vanaf 15 jaar bent u ook verplicht om uw identiteitskaart altijd bij u te hebben.

      Procedures

      Vanaf de leeftijd van 12 jaar ontvangt u, van de gemeente waar u woont, automatisch een oproepingskaart om uw eID bij de Dienst burgerzaken van uw gemeente aan te vragen.

      Ook als de geldigheidsperiode van uw eID verloopt, ontvangt u automatisch een oproepingskaart, om een nieuwe eID aan te vragen.

      In een aantal gevallen kunt u ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij uw gemeente:

      • als uw eID verloren, gestolen of beschadigd is
      • als uw pasfoto niet meer gelijkend is
      • als u van naam of geslacht verandert
      • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
      • als u een kaart aanvraagt in een andere landstaal.

      U gaat vervolgens met uw oproepingskaart, een recente pasfoto en uw huidige identiteitskaart naar uw gemeente. Drie tot vier weken later, krijgt u per brief bericht dat uw eID klaar ligt.

      Om de ‘elektronische handtekening’ te kunnen gebruiken, ontvangt u in de brief ook een pincode en een pukcode. Neem deze brief met de codes mee naar het gemeentehuis als u uw eID afhaalt. Uw pincode kunt bij de afhaling nog wijzigen als u dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers).

      Let op. Als Belg bent u altijd verantwoordelijk om uw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat uw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Hebt u drie weken voor de vervaldatum van uw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij uw gemeente een nieuwe eID aan.

      In dringende gevallen kunt u een spoedprocedure aanvragen met levering binnen twee of drie dagen. Let op hiervoor betaal u wel een hoge kostprijs.

      Neem voor meer info contact op met uw gemeente.

      Requisites

      Bij de aanvraag van uw eID brengt u volgende zaken mee:

      • uw oproepingskaart
      • een recente pasfoto die aan de voorwaarden, vermeld op de oproepingskaart, voldoet
      • uw huidige identiteitskaart of het vervangingsattest van de politie (bij verlies of diefstal).

      Bij het afhalen van uw eID:

      • uw oude identiteitskaart
      • de brief die u thuis kreeg met de vraag uw identiteitskaart af te halen en waarop ook uw pin- en pukcode vermeld staan.

      Prijs

      De kostprijs van een eID staat vermeld op uw oproepingskaart. Elke gemeente bepaalt zelf de kostprijs.

      Voor een spoedprocedure betaalt u:

      • voor levering binnen twee dagen, 177 euro + gemeentetaks
      • voor levering binnen drie dagen, 113 euro + gemeentetaks.

      Uitzonderingen

      Als u door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar de dienst burgerzaken kunt gaan, kunt u een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met uw gemeente.

      Wat heb ik nodig om mijn eID te kunnen gebruiken?

      Om uw elektronische identiteitskaart (eID) te kunnen gebruiken moet u beschikken over:

      • Uw eID kaart
      • uw pincode: deze staat vermeld in de brief die u kreeg om uw eID af te halen. Mogelijk hebt u uw pincode bij afhaling gewijzigd.
      • de juiste software ‘eID QuickInstall’ die u gratis kunt downloaden.
      • een kaartlezer:
        • Sommige computers en toetsenborden hebben een ingebouwde kaartlezer.
        • U kunt ook een aparte kaartlezer kopen in een computerwinkel of supermarkt of lenen van vrienden of familie. Deze kaartlezer kunt u via een kabel verbinden met uw pc. Sommige gemeenten en OCMW's stellen ook kaartlezers ter beschikking.
        • Draadloze kaartlezer: de Digipass 870 voor online bankieren kunt u ook gebruiken als kaartlezer. Dit toestel wordt door een aantal banken aan hun klanten aangeboden. Maar voor u dit toestel draadloos kunt gebruiken moet u de kaartlezer eerst connecteren met uw eID. Hiervoor moet u éénmalig uw kaartlezer verbinden met uw computer.

      U kunt op de website van de eID zelf testen of uw kaartlezer goed werkt.

      Hebt u toch nog problemen? Neem dan contact op met de ServiceDesk van Fedict.

      Kan ik mijn eID ook gebruiken op een tablet of smarthphone?

      Voor het gebruik van uw eID hebt u een kaartlezer nodig. Mobiele apparaten zoals een tablet of smartphone hebben geen ingebouwde kaartlezer of aansluiting voor een externe lezer.

      Wilt u toch uw eID gebruiken op uw smartphone of tablet, dan kunt u momenteel enkel gebruik maken van de Digipass 870, een toestel voor online bankieren dat ook als kaartlezer kan gebruikt worden. Het toestel wordt al door een aantal banken verspreid.

      Om deze kaartlezer draadloos te kunnen gebruiken moet u eerst een MYDIGIPASS account aanmaken. Daarvoor hebt u een computer, een ingebouwde kaartlezer of kaartlezer met USB-kabel nodig en uw eID met de bijhorende PIN-code.

      Vervolgens moet u uw MYDIGIPASS account koppelen aan uw eID en kaartlezer.

      Als dat gelukt is, kunt u met de draadloze kaartlezer en uw eID, op alle mogelijke mobiele toestellen, toegang krijgen tot de applicaties waar u moet aanmelden met uw eID.

      Hoe kan ik een nieuwe pincode aanvragen voor mijn eID?

      Bij de aanvraag van uw eID krijgt u een brief met een pincode en een pukcode. Bij het afhalen van uw eID in het gemeentehuis, kunt uw uw pincode wijzigen.

      Kent u uw pincode niet meer of wilt u uw pincode deblokkeren (3 maal foute code ingegeven), dan kunt u met uw pukcode (brief) op het gemeentehuis een nieuwe pincode aanmaken. 

      Hebt u ook uw pukcode niet meer, dan kunt u een nieuwe pukcode aanvragen:

      Binnen de drie weken worden uw nieuwe codes verstuurd naar het gemeentehuis waar u bent ingeschreven. De gemeente verwittigt u zodra ze uw codes ontvangen heeft. Vervolgens moet u langsgaan bij uw gemeente om uw nieuwe pincode aan uw eID te koppelen.

      Als u gaat verhuizen op het moment dat u uw codes kwijt bent, kunt u tijdelijk geen nieuwe codes aanvragen. Bij de inschrijving in uw nieuwe gemeente kunt u onmiddellijk nieuwe codes aanvragen.

      Heb u al een aanvraag voor een nieuwe eID lopen, dan ontvangt u automatisch een brief met uw nieuwe pincode en pukcode.

      Ik krijg de foutmelding 'Pagina niet gevonden' bij het aanmelden met mijn eID. Wat kan ik doen?

      Als u wilt aanmelden met uw elektronische identiteitskaart (eID) en u krijgt de foutmelding “Pagina niet gevonden”, dan is de software van uw kaartlezer mogelijk niet correct geïnstalleerd.

      Om in te loggen met uw eID hebt u zowel een kaartlezer nodig als het juiste programma om die kaartlezer te gebruiken.

      Op de website van Fedict kunt u testen of uw kaartlezer goed werkt.

      Werkt uw kaartlezer niet, installeer dan eerst de juiste software. De software is gratis te downloaden op de website van de eID, zowel voor Windows, Mac als Linux.

      Na afloop van de installatie herstart u uw computer. Daarna kunt u nogmaals testen of de kaartlezer correct werkt.

      Contact

      Bevolking en Identiteitskaarten

      ServiceDesk Fedict

      Adres
      WTC III
      Simon Bolivarlaan 30 Box 9
      1000 Brussel
      België
      Telefoon
      0800 16 586
      Website
      Contactpagina
      http://www.fedict.belgium.be/over_fedict/contact/form
      Openingsuren
      • ma - vr08:30 - 17:00