crossloginquestion-circlesearchup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Stuur een e-mail
    Terug naar overzicht

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Biljet, sms-ticket, Lijnkaart of dagpas van De Lijn

    Neemt u maar af en toe de bus, de tram of de metro? Koop dan een biljet, een sms-ticket of een Lijnkaart. Een sms-ticket moet u kopen vóór u opstapt. Maar ook een biljet of een Lijnkaart koopt u het best op voorhand. Want op het voertuig zelf kosten biljetten en Lijnkaarten altijd meer.

    Kinderen tot en met 5 jaar reizen gratis met De Lijn. Ze moeten wel begeleid worden door iemand die minstens 12 jaar is.

    Biljet

    Als u maar een enkele keer de tram of bus neemt, is een biljet de beste keuze. Een biljet is geldig voor een enkele rit, eventueel met een overstap.

    Er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen korte en langere ritten. U betaalt voor 60 minuten rijden. U mag tijdens dat uur onbeperkt overstappen. Na 60 minuten mag u uw rit uitrijden, maar overstappen kan dan niet meer.

    Waar te koop? Hoeveel kost het? Hoe gebruiken? U vindt alle antwoorden over het biljet op de website van De Lijn.

    Een korting op een biljet is mogelijk als uw gemeente een ‘derde betaler’ is. De gemeente betaalt in die gevallen een deel van de kostprijs aan De Lijn. Op de website van De Lijn staat een overzicht van de gemeenten die een of meerdere derdebetalersystemen toepassen.

    Nieuw: m-biljet

    Wie een smartphone heeft, kan een app installeren en vanaf dan een m-ticket kopen. Dit digitale ticket is het goedkoopste vervoerbewijs voor een enkele rit, omdat er geen telecomkosten zijn. Met een m-ticket mag u één uur lang op alle bussen en trams reizen, uitgezonderd de Limburgse snellijnen.
    Hoe werkt het? Hoeveel kost het? Wat als uw smartphone uitvalt? Op de website van De Lijn vindt u meer details over het m-ticket.

    Sms-ticket

    De sms-tickets zijn geldig op alle bussen en trams van De Lijn, uitgezonderd op de Limburgse snellijnen.
    Sms vóór het opstappen ‘DL’ naar 4884. Enkele seconden later krijgt u een bevestigings-sms, die geldt als vervoerbewijs voor één uur. Een sms-ticket is goedkoper dan een biljet dat u bij de chauffeur koopt.
    Hoeveel kost het? Hoe werkt het? Wat als uw gsm uitvalt? Op de website van De Lijn vindt u meer details over het sms-ticket.

    Lijnkaart

    Als u af en toe de bus of de tram neemt, kies dan voor de Lijnkaart. Met een Lijnkaart kunt u meerdere ritten maken. De Lijnkaart biedt het voordeligste tarief per rit.

    Waar te koop? Hoeveel kost het? Hoe gebruiken? U vindt meer informatie over de Lijnkaart op de website van De Lijn.

    U kunt Lijnkaarten online kopen via de eShop van bpost. Als u vóór 15 uur bestelt, krijgt u de bestelling al de volgende werkdag bij u thuis. Als u via overschrijving betaalt, wordt uw bestelling pas verwerkt als de betaling is ontvangen.

    Kortingen op Lijnkaarten zijn mogelijk als uw gemeente ‘derde betaler’ is. De gemeente betaalt in die gevallen een deel van de kostprijs aan De Lijn. Op de website van De Lijn staat een overzicht van de gemeenten die een of meerdere derdebetalersystemen toepassen.

    Dagpas of meerdagenpas

    Met een dagpas kunt u één dag onbeperkt reizen met de bussen en trams van De Lijn. Daarnaast bestaat er ook een driedagenpas, een vijfdagenpas en een zevendagenpas.

    Waar te koop? Hoeveel kost het? Hoe gebruiken? U vindt alle informatie over de dag- en meerdagenpassen op de website van De Lijn.

    U kunt dagpassen of meerdagenpassen online kopen via de eShop van bpost. Als u vóór 15 uur bestelt, krijgt u de bestelling al de volgende werkdag bij u thuis. Als u via overschrijving betaalt, wordt uw bestelling pas verwerkt als de betaling is ontvangen.

    Contact

    De LijnInfo

    Telefoon
    070 220 200
    Website
    Contactpagina
    https://www.delijn.be/nl/contact/de-lijninfo/
    Openingsuren
    • ma - vr07:00 - 18:00
    • za10:00 - 18:00