Gedaan met laden. U bevindt zich op: Aanmelden en de rechten tot de kmo-portefeuille beheren

Aanmelden en de rechten tot de kmo-portefeuille beheren

Als u voor de eerste keer gebruik wilt maken van de kmo-portefeuille, dan moet u zorgen dat u voor uw onderneming daar de rechten voor krijgt.

  • Bent u als wettelijk vertegenwoordiger gekend in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) en wilt u zelf de aanvragen in de kmo-portefeuille beheren? Dan is er geen probleem en kunt u onmiddellijk aanmelden in de kmo-portefeuille (zie stap 3).
  • Bent u als wettelijk vertegenwoordiger gekend in de KBO maar wilt u een werknemer het recht geven om in de kmo-portefeuille aanvragen te beheren? Dan moet u onderstaande stappen doorlopen.
  • Bent u een werknemer en wilt u de aanvragen beheren? Dan moet u aan de hoofdtoegangsbeheerder van de onderneming (of aan de wettelijke vertegenwoordiger nadat hij zich in het Beheer der Toegangsbeheerders (BTB) als hoofdtoegangsbeheerder heeft aangeduid) vragen om u volgens onderstaande stappen het recht hiervoor te geven.

Stap 1 - Aanmelden in het Beheer der Toegangsbeheerders (BTB)

Iemand die als wettelijk vertegenwoordiger voor uw onderneming gekend is in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO), kan aanmelden in BTB en een hoofdtoegangsbeheerder aanduiden. De hoofdtoegangsbeheerder is de hoofdverantwoordelijke voor het toegangsbeheer van uw onderneming bij de online diensten van de overheid.

Stap 2 - Aanmelden in het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid (IDM)

De (hoofd)toegangsbeheerders uit BTB kunnen hier aanmelden en voor de verschillende e-loketten van de Vlaamse overheid rechten toe aan gebruikers binnen de onderneming.

Stap 3 - Aanmelden in de kmo-portefeuille

Surf naar de webpagina van de kmo-portefeuille(opent in nieuw venster) en klik op de roze knop ‘Aanvragen’. Meld u dan aan via uw federaal token, uw elektronische identiteitskaart, een beveiligingscode via sms, een beveiligingscode via mobiele app of de app itsme.

Sinds woensdag 23 maart 2021 kunt u zich ook als natuurlijk persoon aanmelden, bijvoorbeeld startende ondernemers zonder ondernemingsnummer. U zal op het aanmeldscherm (na keuze digitale sleutel) de keuze moeten maken om als ondernemer verder te gaan, kmo-portefeuille is namelijk enkel beschikbaar is voor ondernemers met een ondernemingsnummer.

Wanneer u voor de eerste keer een aanvraag wilt doen, zullen er nog een aantal ontbrekende gegevens over uw onderneming opgevraagd worden. Daarna kunt u een projectaanvraag indienen.

Stap 4: Aanmaken van uw digitale sleutels (niet noodzakelijk, maar wel nuttig)

Meld 1 keer aan met uw eID en aangesloten kaartlezer en maak uw andere digitale sleutels aan (aanmelden met SMS-code, mobiele app, ...). Zo moet u in de toekomst niet altijd uw eID of token boven halen. Stel dat uw eID gestolen wordt en u moet binnen de 14 dagen een aanvraag doen in de kmo-portefeuille, hebt u door uw digitale sleutels nog alternatieven om aan te melden.

Bekijk het overzicht van deze stappen(opent in nieuw venster) met linken naar de verschillende toepassingen en handleidingen en ga meteen aan de slag.

Veelgestelde vragen