Dyslexiesoftware! En nu?

Voor leerlingen met hardnekkige lees-, spelling- en/of schrijfproblemen betekenen ICT-hulpmiddelen een flinke stap vooruit om te volgen in de klas. Toch zitten leraren, directies en ouders met vragen over die computerhulp. Mag de leerling spellingcontrole gebruiken bij dictee of toetsen? Zal de leerling wel leren schrijven en lezen als hij nu al software gebruikt? Is het wel eerlijk tegenover andere leerlingen? Kan die leerling de eindtermen halen als hij niet kan spellen zonder hulpmiddelen? Hoe leer ik als leraar of ouder die computerprogramma's gebruiken? Waar bestellen we aangepaste digitale boeken voor leerlingen met een leeshandicap (ADIBoeken)? De brochure biedt een antwoord op deze en andere vragen. Ze is bedoeld als inspiratiebron voor scholen, leerkrachten, begeleiders, CLB-medewerkers en ouders voor het gebruik van ICT-hulpmiddelen en dyslexiesoftware in de school- en klaspraktijk. De inhoud kan het gesprek tussen alle betrokkenen ook helpen objectiveren over wat redelijke aanpassingen zijn bij ernstige lees-, spelling- en/of schrijfproblemen.