Gedaan met laden. U bevindt zich op: Aanmelden met een federaal token

Aanmelden met een federaal token

Uitfasering federaal token

Vanaf 31 januari 2024 zal de digitale sleutel ‘Token’ (beveiligingscode via token) niet meer beschikbaar zijn voor het inloggen op de onlinediensten van de overheid.

U krijgt tijdens het aanmelden een waarschuwingsboodschap met de vraag om een nieuwe digitale sleutel te activeren. In deze handleiding van BOSA(PDF bestand opent in nieuw venster) leest u hoe u dat doet.

Voor de toepassingen van Vlaamse overheid werd het federaal token al eerder uitgefaseerd. Voor deze toepassingen kunt u gebruik maken van de andere digitale sleutels.

Voor hulp bij het activeren van uw nieuwe digitale sleutel kunt u bellen naar het gratis nummer 1700.

Wat heb ik nodig om mij aan te melden met mijn token?

  • Uw gebruikersnaam en wachtwoord
  • Uw token. Dat is een kaartje met 24 codes.

Hoe meld ik me aan met mijn token?

  1. Kies 'aanmelden met federaal token'.
  2. Klik op ‘Ga verder’. U wordt nu doorverwezen naar een aanmeldscherm van CSAM.
  3. Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord van uw token in en kiik op 'verdergaan'.
  4. Neem uw persoonlijk papieren kaartje (token) bij de hand en vul de gevraagde beveiligingscode in. Klik op 'verdergaan'.
  5. U bent nu aangemeld in het loket.

Mogelijke foutmeldingen

Interne fout

Als u een foutmelding ziet, waarin ‘interne fout’ staat, is er iets fout gelopen tijdens het authenticeren. U kunt 1 van volgende oplossingen proberen:

  • Sluit uw browser volledig af en probeer opnieuw.
  • Wis de geschiedenis van uw browser.
  • Open het e-loket in privé-modus
    • Chrome: druk ctrl+shift+n
    • Firefox: druk ctrl+shift+p
    • Internet Explorer: druk ctrl+shift+p
  • Probeer aan te melden in een andere browser.

Neem contact op met uw lokale beheerder

U hebt niet voldoende rechten om toegang te krijgen tot het loket waarin zich probeert aan te melden. Uw lokale beheerder (bv. uw gemeentesecretaris of leidend ambtenaar) kan u hier normaal verder mee helpen.

Test uw federaal token

Lukt het aanmelden niet, dan kunt u uw federaal token testen op een andere website, bv. op myminfin.be(opent in nieuw venster).

  • Als het aanmelden lukt, dan is er geen probleem met uw federaal token. Dan ligt het probleem bij de online-toepassing zelf waar u wilt aanmelden. Probeer later opnieuw.
  • Als het aanmelden niet lukt, dan is er wel een probleem met uw token. Controleer dan eerst volgende zaken:
    • Hebt u de juiste gebuikersnaam en wachtwoord ingegeven?
    • Voerde u de juiste code in die gevraagd werd?
    • Is uw token nog geldig? Als u recent een nieuw token hebt aangevraagd wordt uw huidige token onmiddellijk ongeldig gemaakt.

Hebt u ook een eID? Probeer dan om aan te melden met uw eID.

Veelgestelde vragen