Gedaan met laden. U bevindt zich op: Aanmelden met eID en aangesloten kaartlezer

Aanmelden met eID en aangesloten kaartlezer

Als u zich wilt aanmelden in een beveiligd online loket, dan moet u zich identificeren. U kunt daarvoor gebruik maken van uw elektronische identiteitskaart (eID).

Wat heb ik nodig om mij aan te melden met mijn identiteitskaart?

Computer met kaartlezer en identiteitskaart
© belga

Om u aan te melden met uw eID, hebt u volgende zaken nodig:

  • Uw eID kaart. Steek uw eID altijd in de kaartlezer voor u naar het online loket gaat.
  • Uw pincode. Dit is een code van 4 cijfers.
  • De juiste software om uw eID te gebruiken: De software ‘eID Software(opent in nieuw venster)’ kunt u gratis downloaden.
  • Een kaartlezer:
    • Ingebouwde kaartlezer: Sommige computers en toetsenborden hebben een ingebouwde kaartlezer.
    • Aparte kaartlezer: Een aparte kaartlezer kunt u eenvoudig via een kabel met uw pc verbinden.

Opgelet bij nieuwe eID!

De contactchip is verhuisd naar de achterkant. Vergeet uw kaart dus niet om te draaien als u hem in de kaartlezer steekt. Meer info over de nieuwe eID en hoe deze eruit ziet kunt u hier(opent in nieuw venster) terugvinden.

Hoe meld ik me aan met mijn identiteitskaart en aangesloten kaartlezer?

  1. Sluit uw kaartlezer met eID aan op uw laptop.
  2. Kies 'eID en aangesloten kaartlezer'.
  3. Klik op 'Ga verder'. U wordt nu doorverwezen naar een aanmeldscherm van CSAM.
  4. Klik op 'Aanmelden'.
  5. Kies een certificaat in het pop-up scherm.
  6. Geef de pincode in van de identiteitskaart die u gebruikt.
  7. U bent nu aangemeld in het loket.

Mogelijke foutmeldingen

Firefox

Als u problemen ondervindt met aanmelden in Firefox, volgt u best het stappenplan voor aanmelden in Firefox(opent in nieuw venster).

Interne fout, SAML of Application not found

Als u een foutmelding ziet, waarin ‘interne fout’, ‘SAML’ of ‘Application not found’ staat, is er iets fout gelopen tijdens het authenticeren. U kunt 1 van volgende oplossingen proberen:

  • Sluit uw browser volledig af en probeer opnieuw.
  • Wis de geschiedenis van uw browser.
  • Open het e-loket door de exacte url van het loket te gebruiken (bijvoorbeeld kmoportefeuille.be en niet authenticatie.vlaanderen.be)
  • Open het e-loket in privé-modus
    • Chrome / Edge Chromium: druk ctrl+shift+N (in de nieuwe versie is dit het gast-account: icoontje rechtsbovenaan in het scherm)
    • Firefox: druk ctrl+shift+P
    • Internet Explorer: druk ctrl+shift+P
    • In Mac vervang je de Control door Command ⌘
      • ⌘+shift+P in Safari & Firefox
      • ⌘+shift+N in Chrome
    • Of ga naar Archief ->Nieuw privé-venster in Safari
  • Probeer aan te melden in een andere browser.

Neem contact op met uw lokale beheerder

U hebt niet voldoende rechten om toegang te krijgen tot het loket waarin u zich probeert aan te melden. Uw lokale beheerder (bv. uw gemeentesecretaris, leidend ambtenaar of wettelijk vertegenwoordiger) kan u hier normaal verder mee helpen.

Test uw identiteitskaart

U kunt uw eID testen op de eID testwebsite(opent in nieuw venster).

Als het aanmelden lukt, dan is er geen probleem met uw eID. Het probleem ligt dan bij de online toepassing waar u wilt aanmelden. Probeer later opnieuw.

Als het aanmelden niet lukt, dan is er een probleem met uw eID. Controleer eerst volgende zaken:

  • Is de kaartlezer (goed) aangesloten?
  • Steekt de kaart (correct) in de kaartlezer?
  • Steekt de kaart er volledig in?
  • Is de eID nog geldig?
  • Is de eID nog intact?
  • Bent u zeker dat u de juiste pincode van uw eID gebruikt?
  • Hebt u de juiste software(opent in nieuw venster) om uw eID te lezen?

Open eID-viewer: dat kan u doen via icoontje op Bureaublad of via knop Start (links onderaan) en vervolgens Programma's

  • U ziet uw identiteitsgegevens niet: herinstalleer “Eid Software” (+herstart de computer)
  • U ziet uw identiteitsgegevens wel: In de eID-viewer drukt u nu op Tab "Certificaten (Certificates)". Vink onderaan in het venster "Vertrouwenscertificaten altijd valideren (Always validate certificate trust)" aan. Druk vervolgens op knop "Nu validereen - Validate now"

Apple (MacBook)

Als u op een toestel van Apple (bv. een MacBook) werkt, gebruikt u best Firefox als browser. Installeer hiervoor de extra add-on(opent in nieuw venster).

Als u macOS Sierra gebruikt, moet u zeker de laatste versie van de middleware installeren(opent in nieuw venster).

Het sleutelhangerpaswoord dat gevraagd wordt, is de pincode van uw eID.

Aanmelden via Edge

Op de volgende manieren kunt u zich op een e-loket aanmelden in Microsoft Edge:

Veelgestelde vragen