chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart, zodra er een 1700-medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Ongewenste telefoonoproepen

    Ongewenste telefoonoproepen kunnen vervelend zijn. De oproepen hebben vaak een commerciëel doel. Maar ook kwaad opzet is niet uitgesloten.

    • Commerciële telefoons
      Als u een vast telefoonnummer hebt dat niet privé is, dan kan iedereen uw telefoonnummer op het internet terugvinden, ook bedrijven die u iets willen verkopen. Het kan ook zijn dat u eens contact hebt gehad met het bedrijf door er iets te kopen of informatie op te vragen. Bedrijven gebruiken of kopen soms ook klantenbestanden van andere bedrijven of ‘adressenmakelaars’.
    • Technische mankementen
      Neemt u op en hoort u niets aan de andere kant van de lijn? Dan kan het zijn dat uw nummer gebeld werd door een callcenter en dat er technisch iets foutliep.
    • Het kunnen ook inbrekers zijn die willen nagaan of er iemand thuis is of niet.

    Wie heeft gebeld?

    • Kent u het nummer, maar weet u niet wie het is? U kunt dat misschien online opzoeken (witte gids, 1207, zoekmachine).
    • Sommige telefoonproviders bieden de mogelijkheid om te weten te komen wie u het laatst op uw vast toestel gebeld heeft (als het geen anoniem nummer is).
    • Wordt u vaak door dezelfde onbekende oproeper lastiggevallen? U kunt aan de Ombudsdienst voor Telecommunicatie vragen om de identiteit van de oproeper na te gaan. Die ombudsdienst start alleen een onderzoek als de feiten vast lijken te staan en als u precieze datums en tijdstippen van de oproepen bezorgt via een aanvraagformulier. De dienst kan de vermoedelijke dader niet identificeren als de oproepen gebeurd zijn vanuit een ander land, en soms ook niet als de beller een gsm met een voorafbetaalde kaart gebruikt.

    Hoe ongewenste oproepen vermijden?

    • Als u geen commerciële telefoontjes meer wilt krijgen, kunt u uw telefoonnummer op de bel-me-niet-meer-lijst zetten. Bedrijven en organisaties zullen uw telefoonnummer en naam dan schrappen in hun belbestanden. U zult dan niet meer gebeld worden voor hun producten, diensten of speciale promoties. Binnen vijf werkdagen na uw inschrijving zal uw telefoonnummer in de bel-me-niet-meer-lijst staan. U krijgt daarvan een bevestiging. ‘Bel me niet meer’ wordt beheerd door de Belgian Direct Marketing Associaton (BDMA).
    • Sommige telefoontoestellen bieden de mogelijkheid om bekende en/of anonieme oproepnummers te blokkeren. Raadpleeg daarvoor de handleiding van uw toestel of vraag aan uw telefoonprovider wat de mogelijkheden zijn.
    • U kunt het nummer van uw vaste lijn laten registreren als privé/geheim. U kunt ook zelf kiezen of uw gegevens al dan niet vermeld worden in de telefoongids of op 1207. Raadpleeg de website van uw telefoonprovider of vraag na wat de mogelijkheden zijn.

    Dreigtelefoons, stalking, ...

    Bij kwaad opzet (dreigtelefoons, stalking, ...) kunt u het best aangifte doen bij de politie.

    Contact

    Ombudsdienst voor Telecommunicatie

    Adres
    Koning Albert II-laan 8 bus 3
    1000 Brussel
    België
    Telefoon
    02 223 09 09
    Fax
    02 219 86 59
    E-mail
    Website

    Belgian Direct Marketing Association (BDMA)

    Adres
    Noordkustlaan 2B
    1702 Groot-Bijgaarden
    België
    Telefoon
    078 77 00 12
    E-mail
    Website