Wat doen we?

We organiseren campagnes in België om de fierheid op onze Belgische bieren te vergroten.

Waarom doen we wat we doen?

De Belgische biercultuur is ons immaterieel cultureel erfgoed. Belgisch bier, de brouwerijen en de biercultuur in België zijn zo intens verweven met de samenleving dat bier ook onlosmakelijk deel is geworden van de Belgische identiteit. Belgische bieren verbinden Vlamingen, Walen en Brusselaars in een gemeenschappelijke eigenheid. De Belgische bierindustrie is een belangrijke poot van onze economie.

 

Onze campagne in beeld

De campagne Be Beer loopt hoofdzakelijk online: via de website bebeer.be, via Facebook en Instagram en online advertenties op Google, YouTube, nieuwssites, ….

Feiten en cijfers over de Belgische biersector

  • België telt 430 brouwerijen die een enorme verscheidenheid herbergen.
  • 30 % van de bierproductie is bestemd voor eigen land, 70% wordt uitgevoerd naar alle uithoeken van de wereld.
  • Het uitgebreide bierassortiment kan o.a. geproefd worden tijdens het Belgian Beer Weekend in september. 65.000 bezoekers van over de hele wereld komen dan naar de Grote Markt in Brussel om de Belgische biercultuur te beleven.
  • Op 9 september 2023 opende Belgian Beer World in het vernieuwde Brusselse Beursgebouw. Belgian Beer World is het grootste interactieve en moderne belevingscentrum rond Belgisch bier en onze rijke biercultuur ter wereld.

Bijdrage bierbrouwers

De promotie voor bier wordt gefinancierd door Belgian Brewers. Via de Sectorgroep Bier sturen ze de promotiewerking van VLAM.