Een snelle blik op 2020? 10 infographics geven je inzicht in het afgelopen jaar.
Beleidsontwikkeling
We ondersteunden onze 3 ministers bij de beantwoording van 701 parlementaire vragen, hiervan waren er 174 (25%) covid-gerelateerd en 527 (75%) niet covid-gerelateerd.
Daarnaast bereidden we 20 regelgevende initiatieven voor. Enkele voorbeelden:
- 6 decreten, bijvoorbeeld het ‘Voorontwerp van decreet over het versterken en moderniseren van de democratie’;
- 11 besluiten van de Vlaamse Regering, bijvoorbeeld het ‘Besluit van de Vlaamse Regering i.v.m. Richtlijnen voor begrafenisondernemers en crematoria i.v.m. Covid-19’;
- 2 omzendbrieven, bijvoorbeeld de ‘Omzendbrief over het Sectoraal akkoord 2020 voor de lokale en provinciale besturen’;
- 1 ministerieel besluit.
Parlementaire vragen
Regelgevende initiatieven
Financiële ondersteuning aan lokale besturen en organisaties
We ondersteunden lokale besturen en organisaties voor 4 miljard euro, namelijk:
- 3,7 miljard algemene werkingssubsidie;
- 222 miljoen specifieke subsidie;
- 102 miljoen corona noodfonds.
In totaal waren er 873 ontvangers: 758 lokale besturen en 115 organisaties.
Adviseren en informeren
We beantwoordden 6.230 adviesvragen. Hiervan waren 997 vragen covid-gerelateerd en 5.233 niet cocid-gerelateerd. De verdeling van de adviesvragen over de verschillende thema’s:
- organisatie & werking: 41%, waarvan de meeste vragen over ‘werking politieke organen’;
- financiën: 29%, waarvan de meeste vragen over ‘strategisch en financieel beleid’;
- personeel: 25%, waarvan de meeste vragen over de ‘rechtspositieregeling’;
- overige thema’s: 5%, waarvan de meeste vragen over de ‘taalwetwijzer’.
Daarnaast informeerden we via onze verschillende informatiekanalen. Het aantal volgers en abonnees:
- ABB-websites: meer dan 387.700 unieke bezoekers, voor onze websites Lokaal Bestuur, Stedenbeleid, Gelijke Kansen, Integratiebeleid, Vlaamse Rand, Brussel;
- Twitter: meer dan 5. 800 volgers waarvan 1.074 op het ABB-account, 2.502 op het Stedenbeleid-account, 2.264 op het gelijke kansen-account.
- ABB-nieuwsbrief: 5.564 abonnees.
- linkedIn: 3.398 volgers.
Adviesvragen
Informatiekanalen
Toezicht en handhaving
We behandelden 1.136 klachten. Hiervan waren 80 klachten covid-gerelateerd en 1.056 niet covid-gerelateerd. De verdeling van de klachten over de verschillende thema’s:
- organisatie & werking: 82 %, waarvan de meeste klachten over ‘werking politieke organen’;
- financiën: 7%, waarvan de meeste klachten over ‘fiscaliteit’;
- personeel: 7%, waarvan de meeste klachten over de ‘rechtspositieregeling’;
- overige thema’s: 4%, waarvan de meeste klachten over ‘andere beleidsdomeinen’.
We controleerden 8.427 besluiten van lokale besturen. Hiervan was 64% fiscale reglementen, 18% jaarrekeningen van eredienst besturen, 9% jaarrekeningen BBC, 8,5% planningsdocumenten BBC en 0,5% overige besluiten.
We behandelden 1.970 dossiers over de handhaving van de inburgeringsplicht.
Klachten
Besluiten lokale besturen en handhaving inburgeringsplicht
Verzelfstandiging en samenwerking
We behandelden 43 dossiers rond interbestuurlijke samenwerking en verzelfstandiging:
- 30 statutenwijzigingen van een Intergemeentelijke Samenwerking, bijvoorbeeld de Afvalintercommunale IVAREM;
- 12 statutenwijziging van 12 OCMW-verenigingen, bijvoorbeeld het Zorgbedrijf Rivierenland;
- 1 oprichting van een OCMW vereniging.
Lokale mandatarissen en personeelsleden lokale besturen
- Er waren 14 burgemeestersbenoemingen;
- ABB behandelde 185 eretitels en eretekens;
- er waren 14 dossiers in de Beroepscommissie voor Tuchtzaken.
ABB -personeelsleden
- Aantal personeelsleden: ABB telde 31/12/2020 375 personeelsleden, uitgedrukt in Voltijds Equivalent was dat 337 VTE. De man-vrouwverdeling was: 56% vrouw en 44% man.
- Diversiteitscijfers: Van de personeelsleden had 4% een buitenlandse herkomst en 5% een handicap of chronische ziekte. Van het middenkader was 57% vrouw.
- In- en uitstroom en interne mobiliteit: In 2020 zijn 18 personeelsleden ingestroomd, 27 personeelsleden uitgestroomd en 16 vacatures zijn ingevuld door interne mobiliteit (personeelsleden die naar een andere functie zijn overgestapt).
- Leren & ontwikkelen: 89% van de personeelsleden nam deel aan minstens 1 vormingsactiviteit.