Gedaan met laden. U bevindt zich op: Een toegankelijk Vlaanderen Jaarbeeld 2020

Een toegankelijk Vlaanderen

Lees meer over de wedstrijd integrale toegankelijkheid en de applicatie met informatie over de toegankelijkheid van de Gentse musea.

Wedstrijd integrale toegankelijkheid

Hoe zorg je dat gebouwen, apparaten en openbare plekken bruikbaar zijn voor iedereen? De wedstrijd ‘U Design for real people’ daagt studenten uit om oplossingen te ontwerpen die werken voor iedereen. Dus ook voor elke persoon die van het ‘gemiddelde’ afwijkt, voor echte mensen.

Het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) organiseerde de wedstrijd Universal Design samen met Inter, het agentschap Toegankelijk Vlaanderen. Wendy Metten, algemeen directeur van Inter, vertelt meer over de wedstrijd.

Waar staat de wedstrijd Universal Design voor?

Wendy: ‘Het is een wedstrijd om te kijken wie de principes van Universal Design het best toepast binnen de groep van studenten interieur, architectuur en productontwerp. Wie slaagt erin mooie en aantrekkelijke vormgeving te combineren met praktisch gebruik voor iedereen? Ongeacht de fysieke mogelijkheden, leeftijd, geslacht, etniciteit, cultuur, taal en leerstijl. Met de wedstrijd wil Inter studenten, en bij uitbreiding alle ontwerpers, sensibiliseren om meer rekening te houden met de grote diversiteit aan gebruikers.’

We willen studenten en alle ontwerpers, sensibiliseren om meer rekening te houden met de grote diversiteit aan gebruikers.
Foto Wendy Metten

Wendy Metten

Algemeen directeur bij Inter.vlaanderen

Hoe verliep de wedstrijd concreet?

Wendy ‘De deelnemende studenten volgden een traject waarin ze de theorie én de praktijk van Universal Design beter leerden kennen. Op het programma stonden onder andere inspirerende presentaties, inleefsessies en coachingateliers van zowel professionals als ervaringsdeskundigen. Met deze mix van bewustwording, kennisoverdracht en het aanwakkeren van creativiteit leerden de studenten het perspectief van de gebruiker beter aanvoelen en toepassen. Uiteindelijk dienden de ongeveer 100 deelnemende studenten 45 projecten in bij de vakjury.’

Welk ontwerp heeft er gewonnen?

Wendy: ‘1 van de 6 winnaars is Adela Hanku van de Thomas More hogeschool Campus Mechelen. Ze ontwierp onder andere een visueel stappenplan voor het groentemuseum ‘t Grom in Sint-Katelijne-Waver. Dit stappenplan kreeg de vorm van een kinderroman: Lea’s avonturen in ‘t Grom. Het boekje geeft je een zicht op alle praktische informatie. Hoe het museum werkt, wat er te doen is, enzovoort. Het boekje is leuk en nuttig voor iedereen. Mensen met autisme kunnen het als hulpmiddel gebruiken om hun museumbezoek voor te bereiden.

Daarnaast ontwierp Adela ook ‘Touch points’ die je zintuigen prikkelen tijdens je museumbezoek. Je ervaart het museum zo ook via je vingers, oren en neus.’

De wedstrijd eindigde met een leerzaam webevent over U-design gepresenteerd door Lieven Scheire. Aan het eind van dit filmpje kan je de prijsuitreiking door Vlaams minister Somers bekijken. Bekijk het webevent over U-design(opent in nieuw venster). Ook beschikbaar met gebarentaal, audioscriptie en ondertiteling.

Foto het groentemuseum 't Grom

App met toegankelijkheidsinfo

Een app waarop je met een paar klikken opzoekt of een gebouw gemakkelijk toegankelijk is. Dat klinkt nu nog als toekomstmuziek in de oren. In 2020 werkte ABB aan een proefversie met informatie over de toegankelijkheid van 12 Gentse musea. Uitbreiding naar alle Vlaamse musea en naar andere sectoren volgt vanaf 2021.

Ingvar Van Haelst en Bart Misseeuw vertellen over het proefproject.

Wie is de doelgroep van de toegankelijkheidsapp?

Ingvar: ‘We maakten de app niet alleen voor mensen die een rolstoel gebruiken. De informatie over dienstverlening en beleving van een museum is ook nuttig voor bijvoorbeeld doven, slechthorenden, blinden, slechtzienden en mensen met autisme. Informatie over de beschikbaarheid van gratis wifi of rondleidingen op maat van kinderen is handig voor iedereen. Ook voor mensen zonder beperking.’

We zochten een nieuwe en uniforme manier om de informatie over toegankelijkheid te presenteren.
Foto Ingvar Van Haelst

Ingvar Van Haelst

Beleidsmedewerker Gelijke Kansen

Hoe kwam de app tot stand?

Ingvar: ‘We werkten samen met de Gentse musea en historische huizen. Zij hadden hun toegankelijkheid al in kaart gebracht. Ze waren ook op zoek waren naar een nieuwe en uniforme manier om die informatie te presenteren. Hun informatie was de ideale test voor de inhoud van onze app.’

Bart: ‘De Gentse klankbordgroep van ervaringsdeskundigen hielp ons om het perspectief van de toekomstige gebruikers centraal te stellen. De gebruikerstest van de proefversie leverde ons veel nuttige informatie op.’

Ria Buyssens testte als een van de ervaringsdeskundigen de proefversie van de app.

Wat vond je van de proefversie?

Ria Buyssens: ‘Ik vond het een mooi resultaat, je kan er veel in vinden. Een ander groot voordeel van deze app is dat ik minder hoef te zoeken. Alles is overzichtelijk en volgens een vast stramien weergegeven. Op een museumwebsite duurt het meestal een poosje om de toegankelijkheidsinformatie te vinden. Bovendien tref je op de ene website al meer details aan dan op de andere. De app bood me veel informatie op een uniforme manier.’

Waar heb je tijdens de test op gelet?

Ria Buyssens: ‘Ik zocht naar heel concrete informatie. Ik ga graag naar een museum, maar er zijn een boel zaken die ik op voorhand wil weten. Enkele voorbeelden. Hoe geraak ik daar? Hoe ver is de parking? Kan ik af en toe zitten? Als ik dit op voorhand niet weet, ga ik niet. De extra inspanning die het museumbezoek mij kost, moet ik kunnen inschatten. Het gaat bijvoorbeeld over het aantal meters van de parking tot aan het museum. Die concrete informatie helpt mij om de inspanningen van die dag beter te doseren.’

Zijn er plannen om de app uit te breiden?

Bart: ‘Ja, in 2021 vullen we de app stapsgewijs aan met toegankelijkheidinformatie over alle Vlaamse musea. Daarna staan andere sectoren op het programma. We denken op dit moment aan restaurants, cafés of aangepaste parkeerplaatsen. Ik droom ervan om informatie aan te bieden over alle publiek toegankelijke gebouwen.’

Momenteel testen we de app voor de Gentse musea en historische huizen. Hou onze nieuwsbrief en twitter in het oog voor de releasedatum.

Ik droom ervan om informatie aan te bieden over alle publiek toegankelijke gebouwen.
Foto Bart Misseeuw

Bart Misseeuw

Productmanager digitale toepassingen