Voorwaarden

Een buitenlander die niet de nationaliteit van een EER-lidstaat of Zwitserland heeft, kan onder bepaalde voorwaarden als bedienaar van een erkende eredienst in Vlaanderen komen werken. De Europese Economische Ruimte bestaat uit alle EU-landen plus Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. Als hij hier gedurende maximaal 90 dagen komt werken, kan zijn werkgever een arbeidskaart en arbeidsvergunning aanvragen. Daarvoor moet de werknemer voldoen aan de onderstaande voorwaarden.

Als hij langer dan 90 dagen in België zal werken, moet de werkgever de overeenkomstige gecombineerde vergunning van bepaalde duur aanvragen

Aanvraag door de werkgever

Als werkgever vraagt u:

  • de arbeidskaart aan voor uw toekomstige werknemer
  • de arbeidsvergunning aan voor uzelf.

Vraagt u de arbeidskaart en de arbeidsvergunning voor het eerst aan of vernieuwt u ze? De documenten die u nodig hebt, verschillen.

Lees meer over de aanvraag en de aanvraagformulieren.

  • Stap 1
  • Stap 2

    De documenten hoeven geen originelen te zijn, een kopie volstaat.

    • Identiteitsbewijs werknemer
      • Werknemer is niet in België op moment van aanvraag
        • Buitenlandse identiteitskaart of persoonsgegevens op internationaal paspoort.
      • Werknemer is in België op moment van aanvraag
        • Buitenlandse identiteitskaart of persoonsgegevens op internationaal paspoort
        • en Belgische verblijfsvergunning waaruit een wettig verblijf in België blijkt.
    • Uw (als werkgever) identiteitsbewijs of dat van uw volmachthouder.
    • Arbeidsovereenkomst met buitenlandse werkgever en vertaalde versie.
    • Bewijs dat gemeenschap van werknemer erkende geloofsgemeenschap is binnen erkende eredienst.
    • Bewijs dat werknemer bedienaar van eredienst is.
      • Vermeld duur van opdracht en bestaansmiddelen op het bewijs.

      • Voeg afschrift van aanstellingsakte van de FOD Justitie toe of voeg bewijs van aanstelling door Belgische verantwoordelijke van erkende eredienst toe.

    Als de werknemer via detachering werkt:

    • Verklaring dat socialezekerheidswetgeving van land van werknemer blijft gelden tijdens werk in België

    • Als daarover geen internationale overeenkomst bestaat: verklaring van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid dat werknemer niet onderworpen is aan Belgische stelsel voor werknemers, omdat voorwaarden daarvoor niet zijn vervuld.
  • Stap 3
    • Scan de integrale aanvraag in, met alle daarbij horende documenten in de vereiste volgorde.
    • Groepeer alles in één enkel bestand in pdf-formaat.
    • Geef de pdf een naam die als volgt is opgebouwd:
      [familienamen in hoofdletters] underscore [voornamen in hoofdletters] underscore
      [land van nationaliteit] en, indien gekend, underscore [INSZ-nummer, integraal in cijfers – BIS- of rijksregisternummer].
      Fictief voorbeeld: MOHAMMED_AHMED YOUSSEF_Marokko_95470115388.pdf
  • Stap 4

    Mailadres

    Dien uw dossier in via e-mail: aanvraag.arbeidskaart@vlaanderen.be.
    Gebruik dat e-mailadres alleen voor de eigenlijke aanvraag. Alle overige communicatie verloopt via het door de dossierbehandelaar opgegeven e-mailadres of via arbeidskaart@vlaanderen.be.

    Inhoud mail

    Per werknemer waarvoor u een toelating tot arbeid aanvraagt, stuurt u 1 mail met 1 bijlage (in pdf). In die ene bijlage voegt u het aanvraagformulier en alle bijlagen in de juiste volgorde samen in 1 pdf.

    Aanvraag per post

    U kunt uw aanvraag uitzonderlijk nog tot 30 juni via de post opsturen naar de dienst Economische Migratie, als u daar een goede reden voor kunt geven. Hou in dat geval rekening met een langere behandeltermijn hebben.

    Afdeling Tewerkstelling en Competenties
    Dienst Economische Migratie
    Koning Albert II-laan 35 bus 20
    1030 Brussel

    Mandataris

    Bent u in het buitenland gevestigd? Dan machtigt u een mandataris die regelmatig in België verblijft om aanvraag in te dienen. Voeg in dat geval ook kopie van identiteitsbewijs van mandataris toe.

Vragen over het inscannen en mailen van uw aanvraag en de vormvereisten van uw aanvraagmail? U vindt meer uitleg op de pagina 'Categorieën en procedure' en in de uitgebreide handleiding (PDF bestand opent in nieuw venster).

Vernieuwing arbeidskaart en arbeidsvergunning

Wilt u de arbeidskaart en arbeidsvergunning vernieuwen? Dien uw aanvraagdossier dan minstens 2 maanden voor de vervaldatum in bij de dienst Economische Migratie. Neem de onderstaande documenten op in uw dossier. De documenten hoeven geen originelen te zijn. Een kopie volstaat.

  • Volledig ingevuld formulierAanvraag tot toelating tot arbeid voor bepaalde duur met arbeidskaart en arbeidsvergunning (Word bestand)
  • Belgische verblijfsvergunning werknemer.

  • Uw (als werkgever) identiteitsbewijs of van dat van uw volmachthouder.

  • Arbeidsovereenkomst als die niet meer overeenstemt met die uit zijn vorige tewerkstellingsperiode.

  • Loonfiches of loonafrekeningen uit periode waarvoor arbeidstoelating verstrijkt of individuele rekening als werknemer volledig kalenderjaar heeft gewerkt.

  • Bewijs van inschrijving in Limosakadaster als werknemer als gedetacheerde werkt.

  • Werkt werknemer via detachering?

  • 1 van de volgende documenten.
    • Verklaring dat socialezekerheidswetgeving van land van werknemer blijft gelden tijdens werk in België
    • Als daarover geen internationale overeenkomst bestaat: verklaring van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid dat werknemer niet onderworpen is aan Belgische stelsel voor werknemers, omdat voorwaarden daarvoor niet zijn vervuld.
  • Door u (werkgever) ondertekend attest met:
    • duur van detachering
    • werk- en loonvoorwaarden tijdens detachering.

Simulator

Door enkele vragen te beantwoorden, kunt u nagaan via welke categorie van werknemer u mogelijk in aanmerking komt voor een toelating tot arbeid.