Overslaan en naar de inhoud gaan
Nieuwsbericht

Campagne ‘Beleef weer meer’ wil Vlaming weer zin doen krijgen in cultuur

Sinds ‘code geel’ gooien alle cultuur- en vrijetijdsorganisatoren hun deuren weer open. Maar volgt het publiek? Met de campagne 'Beleef Weer Meer' wil de Vlaamse overheid de occasionele cultuurbezoeker en -deelnemer stimuleren om opnieuw cultuur te beleven. Doe mee en maak ook jouw publiek weer warm voor cultuur!

Waarom deze campagne?

Sinds ‘code geel’ kunnen we weer onbeperkt genieten van live cultuur en vrije tijd. Niet alleen zijn de theater-, concert- en filmzalen terug open, ook de actieve cultuurbeleving - via de amateurkunsten of het culturele vrijwilligerswerk - herleeft.

Toch blijkt dat zowel cultuurbezoek als actieve cultuurparticipatie slechts mondjesmaat weer terug op gang komt. Vooral bij een deel van de occasionele cultuurbezoekers lijkt de ‘gewoonte’ om cultuurevents in te plannen en tickets te boeken doorbroken.

Prikkelen via herkenbare emoties

We kunnen dit publiek van light users weer activeren door hen te herinneren aan de unieke troeven van live cultuurbeleving: de ontroering, de vervoering, de spanning, het samenzijn, enzovoort. De campagne ‘Beleef Weer Meer’ wil die sluimerende herinnering naar boven halen en de goesting in cultuur- en vrijetijdsbeleving in de meest brede zin opnieuw aanwakkeren.

‘Beleef Weer Meer’ zet in op  herkenbare emoties die meteen na het cultuurbezoek naar boven komen. Visueel ligt de nadruk op de blijdschap, verwondering, ontroering, extase, overgave of verbondenheid die een event teweegbrengt. De baselines sporen de potentiële bezoekers aan om die voldoening opnieuw op te zoeken: 'Ga voor …' .
 

theater - museum - club - cinema - boekenclub

Op maat van elke doelgroep

De campagne wordt als koepelcampagne gelanceerd, maar via een handige toolkit kunnen organisaties, cultuurhuizen en lokale overheden het campagnemateriaal op hun maat aanpassen. ‘Beleef Weer Meer’ is aanpasbaar volgens regionale context (Beleef weer meer in Gent), volgens discipline (Beleef weer meer in het theater) of volgens organisatie (Beleef weer meer in de AB) en volgens medium (print en social).

logo beleef weer meer

Partners

Een campagne in opdracht van de Vlaamse overheid in samenwerking met VRT - Kunstenpunt - Socius - OP/TIL - Demos - FARO - Literatuur Vlaanderen - publiq - VAF - Circuscentrum - De Federatie - oKo - Boekenoverleg - Vi.be - meemoo - Cultuurconnect - Cultuurloket deSingel - Antwerp Symphony Orchestra - Brussels Philharmonic - Kunsthuis (Opera Vlaanderen en Ballet Vlaanderen) - Ancienne Belgique - Kunstencentrum Vooruit en Concertgebouw Brugge.