Overslaan en naar de inhoud gaan
Nieuwsbericht

Nieuwe subsidielijnen Creative Europe

In januari werd het nieuwe 'werkprogramma Creative Europe 2022' goedgekeurd. Creative Europe is het belangrijkste Europese subsidieprogramma voor de culturele, audiovisuele en journalistieke sector. Begin februari mag je op het Funding & Tender Portal van de EU de volgende subsidieoproepen verwachten. Hou het portaal dus in de gaten en grijp je kans, want wie weet, zit er wel een interessante subsidielijn in voor jouw organisatie!

Creative Europe_Push boundaries

Nieuwe impulsen, nieuwe kansen

In het nieuwe werkprogramma Creative Europe 2022 worden de acties en oproepen van de 3 Creative Europe-luiken behandeld. De voorziene budgetten voor 2022 zijn 134 miljoen euro voor het luik Cultuur, 226 miljoen euro voor het luik Media en 35 miljoen euro voor de cross-sectorale initiatieven. Met een totaal budget van 389 miljoen euro is dit bijna 100 miljoen euro meer steun in vergelijking met 2021.

Vorig jaar haalden de vele subsidieaanvragers in Europa al aanzienlijk meer succes dan voorheen. Dankzij het verhoogde budget in 2022 creëren we dus nu nog meer kansen op succes . Grijp deze mogelijkheid en exploreer. Begin februari 2022 mag je op de Funding & Tender Portal van de EU de eerstvolgende subsidieoproepen verwachten.

Wat is nieuw in 2022?

Media

Voor de audiovisuele sector breidt de ondersteuning via het media-luik zich met nieuwe oproepen verder uit.

  • Contentcluster: na een sabbatical jaar voor de Games-oproep in 2021, kondigt de vernieuwde oproep rond Video Games & Immersive Content development zich aan. De ingeplande oproepen European Co-Development, European Slate Development, European Mini-Slate Development en TV and Online Content zijn ongewijzigd.
  • Businesscluster:  de actie voor de European Film Distribution and European Sales is aangepast. Totaal nieuw is de Media 360°-oproep, die schaalvergrotende synergiën in de audiovisuele industrie zoekt doorheen de gehele waardeketen. De 2021-oproep Innovative Tools & Business Models blijft lopen naast dezelfde oproep voor trainingsaanbod Fostering European Media Talent & Skills en dezelfde ondersteuning voor Markets & Networks.
  • Publiekcluster: met een jaar vertraging staat de nieuwe oproep European Networks of Festivals open voor samenwerkingen tussen festivals. Ongewijzigd zijn de oproepen Networks of European Cinemas, European VOD Networks and operators en Films on the Move. Sinds 2021 lopen Subtitling of Cultural Content, Audience Development en de ondersteuning van individuele Europese festivals.

Cultuur

Het subsidieaanbod voor de cultuursector (zonder audiovisuele sector) gaat nog meer in de breedte: van groot naar klein als organisatie, tot het creatieve individu of cultuurwerker toe.

  • Het pilootproject voor mobiliteit van kunstenaars en cultuurprofessionelen (voordien I-Portunus) maakt nu volwaardig deel uit van het Creative Europe-programma. Een aanzienlijk budget van 21 miljoen euro is hiervoor voorzien. Verwacht vanaf deze zomer opnieuw oproepen voor individuele mobiliteitssteun of deelname aan residenties.
  • De oproepen voor Europese Samenwerkingsprojecten en Literaire vertaling zijn inhoudelijk zo goed als ongewijzigd gebleven tegenover 2021. Wel wordt de sectorale steun in de actie Samenwerkingsprojecten uitgebreid naar mode, design en duurzaam cultureel toerisme. Daarnaast staat in het voorjaar een oproep gepland voor de structurele organisatie van het European Heritage Label, Music Moves Europe en Performing Arts.

Cross-sectoraal

Steun via het cross-sectorale luik is bedoeld voor sectoroverschrijdende samenwerking gericht op creatieve toepassingen in de audiovisuele én culturele sector.

  • De vernieuwde Creative Innovation Lab-oproep maakt opnieuw de brug tussen beide sectoren. Maar in 2022 komen ook innovatieve onderwijsinstrumenten over maatschappelijke thema’s in het vizier. Andere initiatieven zoals vergroening en oplossingen voor een circulaire economie krijgen extra kansen.
  • Het cross-sectorale luik richt zich ook tot de journalistieke sector via nieuwe oproepen. De ongewijzigde oproep News-Journalism Partnerships is versterkt met een oproep News-Media Freedom & Pluralism en een oproep News–Media Literacy.

Meer info

Voor meer informatie over Creative Europe kun je terecht bij Gudrun Heymans en Frank Herman van de Creative Desk Vlaanderen binnen het departement of via de website van Creative Europe.