Gedaan met laden. U bevindt zich op: Nieuw digitaal systeem voor dienstencheques vanaf 2025 via mijn burgerprofiel Nieuwsberichten van Werk & Sociale Economie

Nieuw digitaal systeem voor dienstencheques vanaf 2025 via mijn burgerprofiel

Nieuwsbericht
22 mei 2023

De Vlaamse Regering heeft definitief beslist dat het dienstenchequesysteem vanaf 2025 volledig gedigitaliseerd wordt. Samen met de goedkeuring van de nieuwe regelgeving, werd ook de nieuwe overheidsopdracht gelanceerd. De uitgiftemaatschappij zal nauw moeten samenwerken met Mijn Burgerprofiel en het digitaliseringsverhaal mee in goede banen leiden.

Op 1 januari 2025 zal het dienstenchequesysteem volledig digitaal zijn. Er is een overgangsperiode voorzien, zodat alle gebruikers, ondernemingen en huishoudhulpen tijdig op de hoogte zijn van de veranderingen. Tot januari 2025 verandert er niets voor alle gebruikers, huishoudhulpen en erkende dienstencheque-ondernemingen. Een belangrijke taak van de uitgiftemaatschappij zal zijn om mee alternatieven uit te werken voor de digitaal minder vaardige gebruikers.

Alternatieven voor digitaal minder vaardige gebruikers

Vanaf 2025 verdwijnen de papieren dienstencheques. Zij worden volledig vervangen door elektronische dienstencheques. Voor gebruikers die met papieren dienstencheques werken en minder digitaal vaardig zijn, wordt er alternatieve ondersteuning uitgewerkt om de gebruiksvriendelijkheid en de toegankelijkheid van het dienstenchequesysteem te blijven garanderen. Zij zullen bijvoorbeeld papieren afschriften kunnen opvragen om het aantal dienstencheques in hun digitale portefeuille te controleren, prestaties kunnen bevestigen via een niet-digitaal kanaal en eenvoudiger een volmacht kunnen verlenen aan een familielid of vriend voor het bestellen van dienstencheques.

Automatische terugbetaling van vervallen dienstencheques en gewijzigde subsidiëring

De digitalisering van het dienstenchequesysteem zorgt ook voor een aantal andere optimalisaties. Vanaf 2025 zullen vervallen dienstencheques bijvoorbeeld automatisch terugbetaald worden. Op die manier leiden gebruikers dus geen financieel verlies meer als zij hun dienstencheques even uit het oog verloren zijn. Dit is in het huidige systeem niet mogelijk.

Ook de subsidiëring per dienstencheque zal veranderen. Momenteel wordt de subsidie door de Vlaamse overheid bepaald door het moment waarop een gebruiker de cheque aankoopt. Het loon van de huishoudhulp wordt bepaald door het moment waarop de cheque gebruikt wordt. Door de vele indexeringen van de laatste jaren, heeft dit een nadelig financieel effect voor dienstencheque-ondernemingen. Met een volledig digitaal systeem, kan de overheid de subsidie afstemmen op de prestatiedatum.

Communicatie naar gebruikers en bedrijven

In de komende weken ontvangen dienstenchequegebruikers, -bedrijven en huishoudhulpen een bericht om deze veranderingen aan te kondigen. De belangrijkste boodschap is dat er tot 1 januari 2025 niets wijzigt. In de loop van 2024 ontvangen zij meer informatie. De dienstenchequebedrijven zullen ook uitgenodigd worden voor een digitaal infomoment in juni.

Nieuwe overheidsopdracht vanaf 2025, in nauwe samenwerking met Digitaal Vlaanderen

Samen met de definitieve goedkeuring van de nieuwe regelgeving, werd ook de nieuwe overheidsopdracht gelanceerd. Geïnteresseerde partijen kunnen hierop intekenen tot 20 september 2023.

De uitgiftemaatschappij zal voor verschillende aspecten nauw moeten samenwerken met Digitaal Vlaanderen. De belangrijkste wijziging is de ontsluiting van het dienstenchequesysteem voor gebruikers via Mijn Burgerprofiel. Alle functionaliteiten voor de burger zullen enkel nog toegankelijk zijn via Mijn Burgerprofiel.