Gedaan met laden. U bevindt zich op: Ondertekening en inzagerecht Gebruikersomgeving Vastgoedinformatieplatform

Ondertekening en inzagerecht

Wat gebeurt er met de traditionele ondertekening van de afgeleverde ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ door de vertegenwoordigers van het lokaal bestuur? En wat met het inzagerecht van de gemeenteraadsleden?

Ondertekening

  • De ondertekening van een dossier door Burgemeester/Schepen/Algemeen Directeur is niet langer mogelijk via het Vastgoedinformatieplatform
  • Deze ondertekening blijkt juridisch gezien onnodig
    • Argumentatie: De vastgoedinlichtingen voor overdracht zijn een louter informatief document dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur
    • Er is geen impact naar aansprakelijkheid

Inzagerecht

Vastgoedinlichtingen voor overdracht zijn een louter informatief document dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

Volgens artikel 29, §1, van het Decreet lokaal bestuur hebben gemeenteraadsleden inzagerecht in alle dossiers, stukken en akten, ongeacht de drager, die het bestuur van de gemeente betreffen. Zij kunnen bovendien een afschrift verkrijgen van die dossiers, stukken en akten. Het al dan niet inschrijven van documenten/briefwisseling in het register overeenkomstig artikel 173 van het Decreet lokaal bestuur wordt niet als voorwaarde of modaliteit bepaald opdat het gemeenteraadslid zijn inzagerecht kan uitoefenen. Met andere woorden: het inzagerecht geldt ongeacht of het document in het register werd ingeschreven.

Gemeenteraadsleden kunnen actief inzage vragen, er is geen uitholling van het inzagerecht door de vastgoedinlichtingen niet op te nemen in het register.