Toegangsbeheer, registratie & aanmelden
Er zijn verschillende toepassingen om het Vastgoedinformatieplatform te gebruiken.
Bekijk hier(opent in nieuw venster) per doelgroep in welke gemeenten u eventueel reeds via een van de toepassingen het Vastgoedinformatieplatform kan gebruiken.
Neem contact op met een van de andere integratoren (iBOT, RealSmart of gemeentelijke software) voor toegang tot hun toepassing.
Verder op deze pagina meer informatie over de toegang tot het webportaal van Digitaal Vlaanderen.
Mogelijke toepassingen
Er zijn verschillende toepassingen om het Vastgoedinformatieplatform te gebruiken.
Afhankelijk van de doelgroep waar een aanvrager toe behoort:
- Notaris: IBOT-applicatie (te vinden via uw eNotariaat)
- Vragen? Neem contact op met de service desk van Fednot.
- Vastgoedmakelaar:
- Via de toepassing RealSmart(opent in nieuw venster)
- Vragen? Contacteer de RealSmart support(opent in uw e-mail applicatie)
- Of via het Vlaamse webportaal (zie verder)
- Via de toepassing RealSmart(opent in nieuw venster)
- Burger/onderneming (vanaf 2024)
- Overheden: via het Vlaamse webportaal (vanaf 2024)
Als informatieleverancier (stad of gemeente):
- Via het Vlaamse webportaal (zie verder)
- Via eigen gemeentelijke software (diverse dienstenleveranciers integreren met het Vastgoedinformatieplatform)
Bekijk hier(opent in nieuw venster) per doelgroep in welke gemeenten u eventueel reeds via een van de toepassingen het Vastgoedinformatieplatform kan gebruiken.
Neem contact op met een van de andere integratoren (iBOT, RealSmart of gemeentelijke software) voor toegang tot hun toepassing.
Verder op deze pagina meer informatie over de toegang tot het webportaal van Digitaal Vlaanderen.
Registratie en rollen
Om te kunnen aanmelden in het webportaal van Digitaal Vlaanderen is het noodzakelijk dat u de correcte registratie deed van de organisatie én de gebruikers in het Vlaams Gebruikersbeheer.
Aanvrager
- Hoe registreren? Volg dit stappenplan.
- Enkel de rol ‘Informatieaanvrager’: de gebruiker die de aanvraag van ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ indient.
Lokaal bestuur
- Hoe registreren?
- Alle lokale besturen krijgen standaard toegang tot het webportaal, ongeacht of er via een integrerende software wordt gewerkt.
- De lokale beheerder kan het gebruikersrecht Vastgoedinformatieplatform gebruiker en de juiste rollen toekennen via Vlaams Gebruikersbeheer (meer info(opent in nieuw venster)).
- Volgende rollen zijn mogelijk
- Informatieaanvrager: de gebruiker die de aanvraag van ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ indient (pas vanaf 2024 mogelijk).
- Informatieleverancier: de gebruiker van het lokaal bestuur (stad en gemeente) die de ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ verder aanvult.
- Kwaliteitscontroleur: de gebruiker die de ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ controleert en valideert. Deze gebruiker heeft tevens de rechten van een informatieleverancier.
- Financieel beheerder: de gebruiker die het financieel rapport kan downloaden. Deze gebruiker heeft, indien niet gecombineerd met een andere rol, geen toegang tot de dossiers vastgoedinlichtingen.
Aanmelden
Eens de juiste rechten zijn toegekend, kan men aanmelden in het webportaal via deze link(opent in nieuw venster).
Het aanmeldscherm opent waarop de gebruiker op de gewenste manier kan aanmelden (itsme, eID, beveiligingscode).