Voor Oudsbergen moest de digitale dienstverlening betaalbaar blijven, maar toch aansluiten bij de eigen werking. We zochten een open en flexibele oplossing die kan meegroeien met onze eigen diensten. En dat kan allemaal met Mijn Burgerprofiel.

Mijn Burgerprofiel boost de digitale dienstverlening in fusiegemeente Oudsbergen

Dorien Opdekamp, clustercoördinator burgercontact bij Oudsbergen getuigt: “Na onze fusie wilden we volop inzetten op digitale dienstverlening, onder de noemer ‘digitaal voor wie het kan, persoonlijk voor wie het wil’.“

Het bestuur van de gemeenten Meeuwen-Gruitrode en Opglabbeek stond er van bij de fusie op dat alle dienstverlening in beide gemeentehuizen aangeboden bleef: documenten en vergunningen ophalen, gesprekken met de sociale dienst - maar dan wel aangevuld met een kwalitatieve digitale dienstverlening.

Maar net als andere gemeenten werd ook Oudsbergen geconfronteerd met twee struikelblokken bij die digitale dienstverlening: enerzijds is aanmelden met e-ID en kaartlezer te omslachtig voor veel burgers. Anderzijds bieden verschillende besturen en agentschappen een eigen digitaal loket aan, en dat terwijl er voor de burger maar één overheid is.

“Gelukkig biedt Mijn Burgerprofiel meerdere aanmeldingsmogelijkheden waaronder ook itsme®, of een beveiligingscode via mobiele app of sms.”, bevestigt Dorien. Één keer aanmelden bij Mijn Burgerprofiel voldoende om ook aangemeld te blijven op andere (overheids)sites.

Dorien gaat verder: “De realiteit van verschillende besturen en agentschappen met een eigen digitaal loket maakt het er niet gemakkelijker op voor de burger. Mijn Burgerprofiel biedt burgers een persoonlijk en volledig overzicht van al hun overheidszaken of die nu van de lokale, de Vlaamse of de federale overheid is. Bovendien staat staat de beschikbare informatie thematisch geordend. Tot slot is de informatie is altijd toegankelijk via dezelfde herkenbare aanmeldbalk bovenaan de pagina, precies waar burgers de informatie ook verwachten ”

Kortom: met Mijn Burgerprofiel voldoet Oudsbergen perfect aan de vraag van burgers die hun zaken liever digitaal regelen, én blijft er meer tijd over voor wie persoonlijke begeleiding wenst.