Toegang krijgen tot de Digitale handtekenmap

  • Doelgroep: Alle medewerkers van de Vlaamse overheid (GID), provincies en lokale besturen (LB), en bepaalde instellingen van onderwijs en vorming (OV) kunnen een beroep doen op de Dienst digitaal tekenen.
  • Voorwaarde: Je organisatie is getypeerd voor gebruik van toepassing Digitale handtekenmap. Typering gebeurt na een intake gesprek met organisaties vanuit onze doelgroep. Intake gesprek mag aangevraagd worden via een ticket(opent in uw e-mail applicatie).
  • Gebruikers registreren: Toegang tot de Digitale handtekenmap gebeurt op basis van toegekende rechten in de toepassing ‘Toegangsbeheer’. Vraag de nodige rechten aan je lokale beheerder. De lijst met lokale beheerders van de Vlaamse overheid is beschikbaar voor personeelsleden Vlaamse overheid.
  • Popups toelaten: Ben je geregistreerd en lukt het toch niet om aan te melden? Eén van de redenen kan zijn dat ‘popups’ niet toegelaten zijn in je browser. Laat popups toe en probeer opnieuw.

Benodigdheden

Indien je documenten digitaal wenst te ondertekenen, dien je te beschikken over:

Documenten ter ondertekening aanbieden

Indien je documenten uitsluitend ter ondertekening wenst aan te bieden en dus niet zelf wenst te ondertekenen, dien je alleen te beschikken over een courante internetbrowser.
Om ondertekende documenten te raadplegen en handtekeningen te verifiëren, raden we echter wel aan om een recente gratis versie van Acrobat Reader te installeren.

Roadmap

  • Mogelijkheid om mobiel te handtekenen (tablet, smartphone)
  • Actieve support voor QR-code en documentenkluis (ism Digitaal archief Vlaanderen)
  • Actieve support voor zegels
  • Studie/evaluatie/selectie-traject van toekomstige backend product- en serviceleveranciers
  • Studie / PoC van bijkomende handtekenmethodes (Itsme, etc.)

Changelog

2022

  • 15/11 Upgrade naar SigningHub versie 8.2.
    • Ondersteuning mobiele werking
    • Taalinstellingen voor niet-geregistreerde gebruikers — drop down optie is voorzien voor aanpassing naar de gewenste taal
    • Introductie van de gatekeeper-functionaliteit — ondertekenaar kan opteren om workflows vooraf te laten valideren door een andere persoon
    • Verbeteringen gerelateerd aan PDF converteringen
    • Performantieverbeteringen (database)
    • Voorzieningen om te integreren met recentere versies van de KS connector
  • Support voor nieuwe eIDs voor XML (voor o.a. Digitale Attesten Burgerlijkde Stand)
  • Sterk verbeterde betrouwbaarheid van account provisioning (via VO Gebruikersbeheer)
  • Actieve support voor Remote Signing als bijkomende handtekenmethode (naast eID)
  • Onderwijs als bijkomende doelgroep
  • KeySign Connector versie 3.5.14

2021

  • SigningHub versie 7.6
  • Support voor nieuwe eIDs