Een klacht over een energieleverancier
Hebt u een klacht over
- een prijsvoorstel
- uw energiecontract
- de facturen die u ontvangt
- de naleving van de wetgeving zoals telefonische verkoop van energiecontracten, agressieve verkoopstechnieken
- deur-aan-deur verkoop van energiecontracten, het consumentenakkoord en de gedragscode(opent in nieuw venster)
2 stappen
- Stap 1
Energieleverancier
Neem altijd eerst contact op met uw energieleverancier zelf.
- Dien uw klacht schriftelijk (per e-mail of brief) in. De leverancier mag geen kosten aanrekenen voor het behandelen van de klacht.
- Contactgegevens van uw energieleverancier vindt u
Opschorting betaling
Zolang de klacht over een factuur wordt onderzocht door de leverancier en er nog geen antwoord werd verstrekt aan de consument over de inhoud van
de klacht, wordt de invordering van de betwiste
bedragen onmiddellijk na ontvangst van de klacht opgeschort. Als de klacht over een factuur terecht is, wordt de invordering uiteraard eveneens opgeschort.Tot hoe lang nadat ik de factuur gekregen heb, mag ik een klacht indienen?
U kan een factuur betwisten tot 12 maanden na de factuurdatum (= de datum waarop de factuur werd aangemaakt).Hoe lang kan de betaling van een factuur worden geëist?
De betaling van een schuld zoals uw energiefactuur kan niet onbeperkt in de tijd worden geëist.
Voor facturen van leveranciers van elektriciteit en gas bestaat er een specifieke verjaringstermijn van vijf jaar. Deze termijn begint te lopen vanaf de vervaldatum van de factuur in kwestie. Deze verjaringstermijn geldt zowel voor tussentijdse voorschotfacturen als voor jaarafrekeningen.
Schulden die het gevolg zijn van onrechtmatig verbruik verjaren pas na tien jaar. - Stap 2
Federale Ombudsdienst voor Energie
Bent u niet tevreden over de behandeling van uw klacht door de leverancier? Gaat u niet akkoord gaat met het ontvangen antwoord van de leverancier?
Dan kunt u
- een klacht indienen via het online klachtenformulier(opent in nieuw venster) of
- een schriftelijke klacht indienen bij de Ombudsdienst voor Energie(opent in nieuw venster).
Zolang de energiefactuur (voorschotfactuur, jaarlijkse of tussentijdse afrekening of slotfactuur) wordt betwist en de klacht over de factuur ontvankelijk verklaard werd door de Ombudsdienst voor Energie moet de energieleverancier de invordering van de betwiste bedragen opschorten.