Gedaan met laden. U bevindt zich op: Terugvraagmethode Een testmethode kiezen

Terugvraagmethode

Bij de terugvraagmethode vraag je de testpersonen om een stukje tekst samen te vatten in hun eigen woorden.

Benodigdheden

Waarvoor geschikt?

tekstsoortkorte informatieve teksten (brief, mail, korte folder …)
onderzoeksvragenvragen over kennis en begrip
doelgroepenalle doelgroepen
uitvoeringonline of op locatie

Voordelen

  • De methode is eenvoudig om op te zetten en uit te voeren.
  • Je komt te weten hoe een lezer een tekst interpreteert en of die interpretatie overeenkomt met de betekenis die bedoeld is.

Beperkingen

  • Je krijgt geen informatie over problemen op andere gebieden dan begrip. Dat kan worden opgevangen door de terugvraagmethode te combineren met een interview, waarbij je vragen kunt stellen over bijvoorbeeld waardering of gedragsintenties.

Stappenplan

  • Stap 1

    Voorbereiding

    • Stel een draaiboek op.
  • Stap 2

    Uitvoering

    • Stel jezelf voor en vertel dat je hulp nodig hebt om een tekst te verbeteren. Benadruk dat je de tekst wilt testen, en niet de testpersoon, en dat er geen foute of juiste antwoorden zijn.
    • Vraag of je een audio- of video-opname mag maken. Leg uit in welke context en in hoeverre de opnames zullen worden gebruikt.
    • Stel enkele algemene vragen aan de testpersonen over hun leeftijd, opleiding, beroep, land (of taal) van herkomst …
    • Overhandig de tekst aan de testpersonen en schets de context ervan.
    • Vraag de testpersonen om de tekst te lezen (hardop of in stilte) tot een bepaald punt (bijvoorbeeld één zin of één alinea).
    • Vraag de testpersonen om in hun eigen woorden te vertellen wat er in het tekstonderdeel staat.
    • Noteer wat de testpersonen zeggen in de woorden van de testpersonen. Corrigeer de testpersonen niet.
    • Bedank de testpersonen voor hun hulp bij de verbetering van de tekst.
  • Stap 3

    Verwerking

    Vat de resultaten van de test samen in een rapport. Vermeld zeker de volgende elementen:

    • het aantal testpersonen, hun leeftijd, geslacht, opleidingsniveau …
    • de tekstelementen die door de testpersonen niet correct werden begrepen.