Faillissement van Vlaamse Energieleverancier
De ondernemingsrechtbank van Brussel heeft op 7 december 2021 Vlaamse Energieleverancier failliet verklaard. Fluvius treedt tijdelijk op als noodleverancier. Maar elke klant van Vlaamse Energieleverancier moet een nieuw contract afsluiten met een andere energieleverancier.
Door het faillissement stopte Vlaamse Energieleverancier met leveren sinds 7 december 2021. Dat is de datum waarop de rechtbank het faillissement heeft uitgesproken. Door het faillissement mag de onderneming zelf niet meer beslissen over haar bezittingen. De rechtbank duidt iemand aan die dat mag doen. Dat is de curator. De curatoren van het faillissement van Vlaamse Energieleverancier zijn meesters Maarten Bentein en Michiel Verraes. De curatoren stuurden naar elke klant van Vlaamse Energieleverancier een e-mail of brief. Daarin staat een telefoonnummer waarop de curatoren kunnen bereikt worden.
Als een leverancier bijvoorbeeld door een faillissement niet meer kan leveren, valt geen enkele klant meteen zonder elektriciteit of aardgas. Er wordt niemand afgesloten van de levering van elektriciteit of aardgas.
Gevolgen voor de klanten van Vlaamse Energieleverancier
Fluvius wordt tijdelijk uw noodleverancier
Goed om te weten: Fluvius stuurt alle klanten van Vlaamse Energieleverancier een e-mail of brief tegen het midden van de maand december 2021. Daarin staat ook een telefoonnummer waarop u Fluvius kunt bereiken mocht u nog vragen hebben.
- Door het faillissement stopt Vlaamse Energieleverancier met leveren vanaf 7 december 2021. Dat is de datum waarop de rechtbank het faillissement heeft uitgesproken. U valt niet meteen zonder elektriciteit of aardgas.
- Fluvius treedt maximaal 60 dagen op als noodleverancier voor niet-huishoudelijke afnemers. Voor huishoudelijke afnemers is dat maximaal 1 jaar. Dat is zo bepaald in de Vlaamse wetgeving. De Vlaamse regering kan die maximale periode ook beperken. Huishoudelijke afnemers kunnen tijdens de winterperiode (1 december tot 1 maart) niet afgesloten worden. Voor niet-huishoudelijke afnemers geldt deze beschermingsmaatregel niet.
- De prijs die u aan Fluvius betaalt voor die noodlevering, is hoger dan het huidige aanbod op de markt.
- U moet dus zo snel mogelijk een nieuw contract afsluiten met een andere elektriciteits-/aardgasleverancier. Zie hieronder.
Sluit u geen nieuw contract af met een nieuwe leverancier? Dan kunt u op termijn zonder elektriciteit of aardgas vallen. Fluvius treedt maximaal 60 dagen op als noodleverancier voor niet-huishoudelijke afnemers. Voor huishoudelijke afnemers is dat maximaal 1 jaar. Dat is zo bepaald in de Vlaamse wetgeving. De Vlaamse regering kan die maximale periode ook beperken. Huishoudelijke afnemers kunnen tijdens de winterperiode (1 december tot 1 maart) niet afgesloten worden. Voor niet-huishoudelijke afnemers geldt deze beschermingsmaatregel niet.
Sluit een nieuw contract af met een andere elektriciteits-/aardgasleverancier
- U moet een nieuw contract afsluiten met een andere elektriciteits-/aardgasleverancier. De prijs die u bij Fluvius in zijn rol als noodleverancier betaalt, is hoger dan het huidige aanbod op de markt.
- Doe daarom de V-test®. De V-test® vergelijkt objectief alle huidige aangeboden contracten voor elektriciteit en aardgas van alle energieleveranciers op de Vlaamse markt. Op basis van uw jaarlijks verbruik kan u snel en eenvoudig inschatten hoeveel u het komende jaar zou betalen als u vandaag een energiecontract afsluit. Vermeld aan uw nieuwe leverancier altijd duidelijk welk specifiek contract u wil. U vindt de contractnaam in de resultatenlijst van de V-test®.
- Laat uw nieuwe energieleverancier weten dat u klant was van Vlaamse Energieleverancier en snel wil overstappen.
Sloot u uiterlijk op 6 januari 2022 een nieuw contract af? Dan kon u aan uw nieuwe leverancier vragen om al vanaf 8 december 2021 klant te worden. Gaat uw nieuwe leverancier daarmee akkoord, dan kan dat met terugwerkende kracht in de achterliggende systemen aangepast worden. Geef in dat geval wel de juiste wisseldatum (8-12-2021) en wisselmeterstand (uw meterstand op 8-12-2021) mee aan uw nieuwe leverancier. U ontvangt dan geen factuur van Fluvius, enkel van uw nieuwe leverancier. - De kans is groot dat de prijs van uw nieuw contract hoger is dan wat u gewoon was. Dat komt omdat de energieprijzen op dit moment veel hoger zijn dan een aantal maanden geleden.