Een buitenlander die niet de nationaliteit van een EER-lidstaat of Zwitserland heeft, kan hier gedurende een periode van meer dan 90 dagen in een knelpuntberoep komen werken als hij een gecombineerde vergunning heeft. De Europese Economische Ruimte bestaat uit alle EU-landen plus Noorwegen, IJsland en Liechtenstein.

Daarvoor moet de buitenlander voldoen aan de onderstaande voorwaarden.

  • Hij heeft een Belgische werkgever.
  • Zijn functie komt voor op deze lijst met knelpuntberoepen.
  • Hij bevindt zich nog niet op het Belgische grondgebied (tenzij hij langdurig ingezetene EU is)

Lijst knelpuntberoepen

Komt het beroep van de toekomstige werknemer voor op deze lijst met knelpuntberoepen? Dan hoeft de werkgever zelf niet meer te bewijzen dat er een structureel tekort aan geschikte werknemers op de arbeidsmarkt is.

De minister past de lijst met knelpuntberoepen om de twee jaar aan (PDF bestand opent in nieuw venster). Hij baseert zich daarvoor op die (middengeschoolde) functies waarvoor er op dat moment een tekort aan werkkrachten is vastgesteld. Die middengeschoolde functies zijn functies waarvoor kwalificaties van niveau 3 en 4 vereist zijn op basis van ervaring of opleiding.

Bekijk het samenvattend overzicht en de lijst met knelpuntberoepen, met de belangrijkste vaardigheden en taken per functie.

Wil de werknemer in een knelpuntberoep werken via detachering? Of wil hij aan de slag gaan bij een buitenlandse onderneming, misschien zelfs een onderneming met een Belgisch ondernemersnummer? Dan komt hij niet in aanmerking voor een gecombineerde vergunning.

Aanvraag door de werkgever

Als werkgever vraagt u de gecombineerde vergunning aan voor uw toekomstige werknemer.

Vraagt u de gecombineerde vergunning voor het eerst aan of vernieuwt u ze? De documenten die u nodig hebt, verschillen.

Lees meer over de aanvraag en de aanvraagformulieren.

  • Stap 1
  • Stap 2

    De documenten hoeven geen originelen te zijn, een kopie volstaat.

    • Identiteitsbewijs werknemer
      • Werknemer is niet in België op moment van aanvraag
        • Buitenlandse identiteitskaart of persoonsgegevens op internationaal paspoort.
      • Werknemer is in België op moment van aanvraag
        • Buitenlandse identiteitskaart of persoonsgegevens op internationaal paspoort
        • en Belgische verblijfsvergunning waaruit een wettig verblijf in België blijkt.
    • Uw (als werkgever) identiteitsbewijs of dat van uw volmachthouder.
    • Bewijs ((opent in nieuw venster))dat gevraagde administratieve kosten (retributiekosten) betaald zijn
    • Als werknemer ouder is dan 18: getuigschrift waaruit blijkt dat hij niet veroordeeld werd voor misdaden of wanbedrijven van gemeen recht.
      Is getuigschrift in buitenland opgesteld? Dan moet het gelegaliseerd ((opent in nieuw venster)) en vertaald zijn (Nederlands, Frans of Engels).
    • Medisch attest ((opent in nieuw venster)) waaruit blijkt dat werknemer niet aan ziekte lijdt die bedreigend is voor volksgezondheid.
    • Bewijs ((opent in nieuw venster)) dat werknemer ziektekostenverzekering heeft die alle risico's voor hem en zijn familieleden dekt.
    • Arbeidsovereenkomst
    • Dient een mandataris of gemachtigde de aanvraag in? Voeg in dat geval ook kopie van zijn identiteitsbewijs toe.
  • Stap 3
    • Scan de integrale aanvraag in, met alle daarbij horende documenten in de vereiste volgorde.
    • Groepeer alles in één enkel bestand in pdf-formaat.
    • Geef de pdf een naam die als volgt is opgebouwd:
      [familienamen in hoofdletters] underscore [voornamen in hoofdletters] underscore
      [land van nationaliteit] en, indien gekend, underscore [INSZ-nummer, integraal in cijfers – BIS- of rijksregisternummer].
      Fictief voorbeeld: MOHAMMED_AHMED YOUSSEF_Marokko_95470115388.pdf
  • Stap 4

    Mailadres

    Dien uw dossier in via e-mail: aanvraag.arbeidskaart@vlaanderen.be.
    Gebruik dat e-mailadres alleen voor de eigenlijke aanvraag. Alle overige communicatie verloopt via het door de dossierbehandelaar opgegeven e-mailadres of via arbeidskaart@vlaanderen.be.

    Inhoud mail

    Per werknemer waarvoor u een toelating tot arbeid aanvraagt, stuurt u 1 mail met 1 bijlage (in pdf). In die ene bijlage voegt u het aanvraagformulier en alle bijlagen in de juiste volgorde samen in 1 pdf.

    Aanvraag per post

    U kunt uw aanvraag uitzonderlijk nog tot 30 juni via de post opsturen naar de dienst Economische Migratie, als u daar een goede reden voor kunt geven. Hou in dat geval rekening met een langere behandeltermijn hebben.

    Afdeling Tewerkstelling en Competenties
    Dienst Economische Migratie
    Koning Albert II-laan 35 bus 20
    1030 Brussel

    Mandataris

    Bent u in het buitenland gevestigd? Dan machtigt u een mandataris die regelmatig in België verblijft om aanvraag in te dienen. Voeg in dat geval ook kopie van identiteitsbewijs van mandataris toe.

Vernieuwing

Wilt u de gecombineerde vergunning vernieuwen? Dien uw aanvraagdossier dan minstens 2 maanden en maximaal 4,5 maanden voor de vervaldatum in bij de dienst Economische Migratie. Neem de onderstaande documenten op in uw dossier. De documenten hoeven geen originelen te zijn. Een kopie volstaat.

  • Volledig ingevuld formulierAanvraag tot toelating tot arbeid voor bepaalde duur met gecombineerde vergunning (Word bestand)'
  • Buitenlandse identiteitskaart van werknemer of persoonsgegevens op zijn internationaal paspoort.

  • Belgische verblijfsvergunning werknemer
  • Bewijs ((opent in nieuw venster)) dat werknemer ziektekostenverzekering heeft die alle risico's voor hem en zijn familieleden dekt
  • Uw (als werkgever) identiteitsbewijs of van dat van uw volmachthouder
  • Arbeidsovereenkomst als die niet meer overeenstemt met die uit zijn vorige tewerkstellingsperiode
  • Loonfiches of loonafrekeningen uit periode waarvoor arbeidstoelating verstrijkt of kopie van individuele rekening als werknemer volledig kalenderjaar heeft gewerkt.

Simulator

Door enkele vragen te beantwoorden, kunt u nagaan via welke categorie van werknemer u mogelijk in aanmerking komt voor een toelating tot arbeid.