Hoe verloopt de contactopsporing?

Bij contactopsporing (of contacttracing) wordt er aan een ziek persoon gevraagd met wie hij in een bepaalde periode contact heeft gehad. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk mensen te bereiken die in contact zijn gekomen met besmette personen. Zij krijgen advies over hoe ze zich kunnen beschermen en welke maatregelen ze kunnen nemen om anderen te beschermen. Dat vermijdt een mogelijke (nieuwe) toename van het aantal patiënten.

De Coranalert-app zal de telefonische contactopsporing niet vervangen. Beide systemen zijn complementair en ondersteunen elkaar. De app werkt met groene en rode schermen. Een groen scherm betekent dat de gebruiker een laag risico heeft. Als er een positief contact geweest is en de gegevens werden gedeeld, dan zal de gebruiker een rood scherm krijgen. Als de gebruiker symptomen heeft, zal hij gevraagd worden om contact op te nemen met zijn huisarts. Als de gebruiker geen symptomen heeft, zal de app voorstellen om contact op te nemen met het contactcenter dat meer informatie zal geven over het afnemen van een test.

Op de website van Zorg en Gezondheid vindt u meer informatie over het verloop van het contactonderzoek (opent in nieuw venster).

Sinds eind september 2020 kunt u gebruik maken van de Coronalert-app (opent in nieuw venster). Deze Belgische app wordt gebruikt om coronabesmettingen te monitoren. U kunt de Coronalert-app gratis downloaden in uw gebruikelijke app store. Belangrijk is dat u vanaf 23 november 2020 de 16-cijferige code die u nodig hebt om een afspraak te maken voor een Covid-test kunt koppelen aan de 17-delige code van de app. Op die manier kunt u uw testresultaat ook via de app ontvangen. Iedereen die getest wordt, zal een SMS krijgen met de boodschap ‘Coronalert-gebruiker? Registreer uw coronatest en ontvang direct uw resultaat op uw app'. Ook wie de app niet gebruikt, krijgt deze SMS.

Hoe contactonderzoek herkennen?

De officiële contactonderzoekers gebruiken altijd hetzelfde vaste nummer: 02 214 19 19. U kunt ook sms-berichten ontvangen, die komen van het nummer 8811.

U zult ook alleen opgebeld worden nadat u contact hebt gehad met de huisarts en u getest bent geweest op COVID-19. Niet daarvoor, ook niet veel later.

Contactonderzoekers zullen nooit vragen naar uw bankgegevens of tijdstippen waarop u wel of niet thuis bent.

Op de website van Zorg en Gezondheid vindt u meer informatie over hoe contactopsporing te herkennen (opent in nieuw venster).