Om groener en elektrisch rijden te ondersteunen, voorziet Het Facilitair Bedrijf de nodige oplaadinfrastructuur.
Iedereen doet mee
De ambitieuze doelstellingen gelden op niveau van het volledige toepassingsgebied en op het niveau van individuele entiteiten.
De focus voor laadinfrastructuur ligt op maximaal laden. We willen namelijk dat er zoveel mogelijk gespreid over het Vlaamse landschap laadpalen beschikbaar zijn. Daarom gaan we ons basisnetwerk uitbreiden.
Er worden steeds meer elektrische voertuigen aangeschaft door de verschillende instanties binnen de Vlaamse overheid. Ook hiervoor is het belangrijk dat er een degelijk verspreide laadinfrastructuur ter beschikking kan worden gesteld.
In welke gebouwen van de Vlaamse overheid deze principes worden toegepast is afhankelijk van het type gebouw, zoals bepaald in de Omzendbrief Gebouwbeheer.
Meer informatie over de plaatsingsprincipes, het type gebouwen en de financiering, vind je in het strategisch plaatsingsbeleid.(PDF bestand opent in nieuw venster)
Het strategisch plaatsingsbeleid werd in 2021 geactualiseerd n.a.v. de bijsturing van het Actieplan Mobiliteit.
Het Facilitair Bedrijf voorzieteen netwerk ( van laadpunten in en rond de gebouwen waar de Vlaamse overheid gehuisvest is
- Het Facilitair Bedrijf stelt een raamovereenkomst ter beschikking voor de installatie van laadpalen, wallboxen, laadpassen, thuisladen… .
Als entiteit zelf oplaadinfrastructuur plaatsen
Kosten gedragen door Het Facilitair Bedrijf
De installatie van de laadpalen bestaat uit 2 gedeelten:
- de producten: laadpalen
- de elektrische werken: nodige bekabeling, beveiligingen, ….. . De elektrische werken wordt ook de pré-installatie genoemd.
Sinds 2025 is er op de afname via klimaatfondsmiddelen een andere verdeelsleutel van toepassing. Hierbij wordt de totaalkost van een installatie (producten + elektrische werken) voor 50% door HFB gedragen via het klimaatfonds.
Kosten gedragen door de entiteit
Zoals hierboven vermeld is de entiteit belast met 50% van de totale kostprijs van een installatie.
Elektrisch verbruik
De laadpalen beschikken achterliggend over een rapporteringstool. In deze tool worden de verbruiken weergegeven. Dit vormt de basis om een maandelijkse terugbetaling van de verbruikte energie te bepalen. Per entiteit worden de nodige accounts voorzien om toegang te hebben tot deze tool. In de meeste gevallen zal dit steeds de vlootbeheerder, technisch beheerder of gebouwverantwoordelijke zijn. Met deze account heeft men uiteraard enkel toegang tot de eigen verbruiken. Verbruikte kWh wordt aangerekend op de energiefactuur en terugbetaald door Blink of Chargewell aan de eigenaar van de EAN-teller.
Conformiteitsattest
Wanneer de aanvraag bij Het Facilitair Bedrijf terecht komt, dien je als klant de laatste technische keuring van de huidige elektrische installaties voor te leggen.
Voor niet E2E klanten geldt hetzelfde principe.
Indien de installatie niet conform blijkt te zijn, hebben we 2 onderstaande mogelijkheden:
- of de klant spreekt een installateur aan en maakt de huidige installatie conform met eigen middelen
- of de elektro-installateur die pré-installatie uitvoert, maakt aparte prijsofferte voor conform maken van de huidige installatie dewelke ook met eigen middelen van de entiteit wordt betaald
Zo kunnen we de evolutie van de infrastructuur in kaart brengen. Het is zo ook mogelijk om gebruikers correct en volledig informeren over de locatie van oplaadpalen.
Ga naar Terra Patrimonium- en energiedatabank Vlaanderen(opent in nieuw venster)
Dit gebeurt maandelijks
- BLINK: Sinds september 2025 heeft Blink een nieuwe manier van terugbetaling via het principe van Self Billing. Hierbij bezorgt Blink onmiddellijk de factuur die de entiteit mag opstellen naar Blink toe. De aangerekende verbruiken kunnen worden teruggevonden in het nieuwe portaal Blink Network.
- CHARGEWELL: Indien je een thuislaadpunt van Chargewell hebt, worden de verbruiken hierop maandelijks op uw persoonlijke rekening terugbetaald. Hier kunnen ook de aangerekende verbruiken worden geraadpleegd in je persoonlijk portaal.
Indien een defecte laadpaal wordt vastgesteld,kan dit op verschillende manieren aangepakt worden:
- Telefonisch: er kan telefonisch contact opgenomen worden met de helpdesk van de installateur via het 24/7 helpdesknummer dat vermeld staat op het laadstation.
- Via mail: er kan een mail gestuurd worden naar support.be@blinkcharging.com(opent in uw e-mail applicatie) OF support@chargewell.nl(opent in uw e-mail applicatie), afhankelijk van het merk van laadstation waarvoor een defect moet worden gemeld. Dit staat ook duidelijk vermeld op het laadstation.
- Via Facilipunt (enkel voor Blink laadpalen): via de rubriek “gebouwgebonden defecten” kan een ticket aangemaakt worden dat automatisch bij de helpdesk van Blink terecht komen.
- Via een QR-code (enkel voor Chargewell laadpalen): door het scannen van de QR-code wordt er automatisch een ticket aangemaakt bij de helpdesk van Chargewell. Dit is enkel voor dringende issues.
In eerste instantie zal er geprobeerd worden het probleem vanop afstand op te lossen. Indien dit niet lukt, zal de installatiepartner een fysieke interventie inplannen
Wat is een privé-laadpas?
Een privé-laadpas is een laadpas die niet via de Vlaamse overheid is aangevraagd. Dus dit kan zowel een laadpas zijn die je op eigen initiatief hebt aangevraagd bij onze raamcontractant (Blue Corner) als een laadpas bij elk andere firma die laadpassen ter beschikking stelt (MSP)
Wanneer betaal ik wat?
Net zoals voor andere brandstoffen kan de kostprijs verschillen naargelang de gekozen elektrische laadpaal. De Vlaamse overheid werkt met de laadpassen van Blink en Chargewell en deze kan je aanvragen via Facilipunt.
- Voor de laadpalen van Blink in HFB-gebouwen van de Vlaamse overheid zijn de volgende tarieven van toepassing:
- Oplaadtarief = €0,22/kWh
- Terugbetalingstarief = €0,22/kWh
- Up-lift voor dienstverlening = €0,04/kWh
- Voor de laadpalen van Chargewell in HFB-gebouwen van de Vlaamse overheid zijn de volgende tarieven van toepassing:
- Oplaadtarief = €0,22/kWh
- Terugbetalingstarief = €0,22/kWh
- Up-lift voor dienstverlening = €0,03/kWh
Op de laadpalen in en rond de gebouwen van de Vlaamse overheid is er geen starttarief noch een rotatietarief van toepassing.