Corona en huurovereenkomsten

Er mogen nog steeds nieuwe huurovereenkomsten ondertekend worden. Vermijd daarbij zo veel mogelijk fysiek contact:

  • Als u over een computer en internet beschikt, kunt u de ondertekening via e-mail regelen (getekend papieren contract scannen, digitale handtekening). Sommige makelaarskantoren voorzien de mogelijkheid om digitaal te ondertekenen via de smartphone (itsme).
  • Geen internet? Dan kunnen de huurder en verhuurder kunnen afspreken om de huurovereenkomst heen en weer te sturen met de post. De bestemmeling tekent het contract en stuurt een exemplaar terug.
  • De huurder en de verhuurder kunnen afspreken om de huurovereenkomst te ondertekenen met inachtneming van voldoende voorzorgsmaatregelen (social distancing, korte afspraak in de buitenlucht, elke partij neemt zijn eigen balpen mee, de huurovereenkomst wordt vastgehouden met handschoenen, ...).

Op de website van Wonen-Vlaanderen vindt u antwoorden op een aantal vragen over de invloed van de coronamaatregelen op de woninghuur (opent in nieuw venster) in het Vlaamse Gewest (o.a. plaatsbeschrijving, overhandiging van de sleutels, ...).

Bij huurconflicten naar aanleiding van de coronacrisis moeten huurder en verhuurder eerst samen proberen een oplossing te vinden voor het probleem. Lukt dat niet, dan kunnen huurder en verhuurder tot en met 30 september 2020 terecht bij de Vlaamse Ombudsdienst voor bemiddeling.

Appartementen te huur
Patrick De Roo

De regelgeving wil huurders beter beschermen en discriminatie op de huurmarkt bemoeilijken. Enkele belangrijke elementen zijn:

  • De verhuurder moet de huurprijs van het pand openbaar afficheren.
  • In het huurcontract moet o.a. de huurprijs en de huurtermijn vastgelegd worden:
    • korte duur (3 jaar of minder)
    • lange duur (standaardovereenkomst van 9 jaar)
    • meer dan 9 jaar (af te sluiten bij de notaris)
    • levenslang (af te sluiten bij de notaris).
  • De verhuurder is verplicht om het huurcontract te laten registreren (opent in nieuw venster). Dit is gratis en kan
  • Bij de start van het huurcontract is het verplicht om een gedetailleerde plaatsbeschrijving of inventaris van het pand op te maken en te laten registreren, samen met het huurcontract. De plaatsbeschrijving kan zowel door de partijen zelf als door een expert worden opgesteld. Hierover sluiten huurder en verhuurder een akkoord. Als zij afspreken een beroep te doen op een expert, dan betaalt elke partij de helft van de kosten. Een plaatsbeschrijving door een expert kost ongeveer 300 euro of meer.

Als huurder hebt u er alle belang bij om de huurovereenkomst goed na te lezen voor u het ondertekent. Zo vermijdt u discussies tijdens de huurperiode of wanneer u de huur wilt opzeggen. Het is aan te raden om een standaardhuurcontract te gebruiken. Zo'n modelhuurcontract vindt u terug op verschillende websites voor huurders en verhuurders, o.a. op de websites van de:

Meer informatie over de regelgeving en de registratie van het huurcontract vindt u:

Als huurder kunt u met vragen terecht bij:

Als verhuurder kunt u terecht bij:

Veelgestelde vragen