Voor wie?

Waarom bewegen?

Bewegen en sporten zijn goed voor je fysieke en mentale gezondheid. Ben je dagelijks minstens een half uurtje fysiek actief? Dan daalt je kans op overgewicht, een hoge bloeddruk, hart- en vaatziektes en diabetes type 2. Je ontspant ook meer, waardoor je minder stress hebt en beter slaapt.

Hoeveel bewegen?

Ga elke dag voor een gezonde mix van zitten, staan en bewegen. Laat je daarbij op weg helpen door de bewegingsdriehoek.

Beweeg op het werk

  • Stap 1

    Sta op en beweeg

  • Stap 2

    Werk actiever

    • Gebruik een zit-statafel, zodat je staand en zittend werken vlot afwisselt.
    • Ruil je bureaustoel eens in voor een bureaufiets. Door de beweging verbetert je doorbloeding én bevorder je je concentratie.
  • Stap 3

    Vergader anders

    • Plan beweegpauzes in, zodat iedereen tijdig de benen kan strekken.
    • Overleg je kort (< 60 minuten) met een beperkt aantal personen? Hou je vergadering dan staand. Dat is gezonder en houdt je alerter.
    • Een korte brainstorm of 1-op-1-overleg? Dat kan perfect al wandelend. Dat boost je gezondheid én je creativiteit.

Beweeg naar het werk

Sport op het werk

Om de drempel om te sporten zo klein mogelijk te maken, vind je in de gebouwen van de Vlaamse overheid alvast een fitnesszaal, sportmateriaal of een uitgewerkt sport- en beweegaanbod.

En omdat sporten nog leuker is als je het samen doet, organiseert Sport Vlaanderen ((opent in nieuw venster)) ook verschillende sportevenementen om samen met je collega’s op locatie te doen.

Bewegen op Verwijzing

Wil je wel meer bewegen, maar lukt het je maar niet? Laat je dan helpen door Bewegen op Verwijzing ((opent in nieuw venster)) van het Vlaams Instituut voor Gezond Leven. Met een verwijsbrief van je huisarts kan je rekenen op het advies van een coach en een persoonlijk beweegplan.