Belprofielen en databundels
Dit wordt geregeld door achterliggende processen bij Proximus waar het belprofiel, zoals het nu staat ingesteld bij Orange, wordt gekoppeld aan het gsm-nummer. Dit wordt één op één overgenomen. Na de migratie werden de bel- en dataprofielen aangepast.
De belprofielen die bij Orange aan de verschillende gsm nummers zijn gekoppeld worden overgenomen door Proximus met dezelfde benaming en functionaliteit. De gebruikers die nu een belprofiel hebben bij Orange met een gesplitste facturatie zullen dit ook zo behouden bij Proximus. Daartoe dienden de afhaaldagen en online registratie. De gebruiker dient zich akkoord te verklaren dat hij een privé factuur gaat krijgen. Na de migratie werden de bel- en dataprofielen aangepast.
Iemand die nu een databundel van bv. 2 GB heeft, zal ook bij Proximus een databundel hebben van 2 GB.
Neen, er wordt geen SMS gestuurd bij activatie van de bundel.
Enkel wanneer de gebruiker het einde van zijn bundel nadert en/of overschrijdt, wordt hij hiervan verwittigd via SMS.
Het feit dat de databundels bij sommige personen nu sneller is opgebruikt komt grotendeels door het feit de 4G netwerkdekking bij Proximus beter is dan bij Orange.
Je gaat dus nu meer 4G dataverbruik hebben.
Het kan zijn dat app’s die vroeger niet werkten bij Orange nu wel zullen werken bij Proximus zonder dat de gebruiker dit doorheeft.
Personen die nu niet meer genoeg hebben aan de databundel van het werk kunnen, als zij een D5 of D6 dataprofiel hebben, een privé bundel laten activeren.
U dient erop te letten dat u zoveel mogelijk op de WIFI surft. U dient voor de apps meestal te bepalen of ze op mobiele data mogen werken, ja of nee. Op onze webpagina over mobiele telefonie vind je tips om je dataverbruik in te perken. Proximus heeft deze problematiek ook onderzocht: er werden geen merkbare verschillen geconstateerd.
Waarschijnlijk staat de optie wifi-assistentie actief. Bij een zwak wifi-signaal gaat de iPhone dan terug overschakelen op mobiele data. Indien de gebruiker echter heeft ingesteld dat bepaalde apps GEEN mobiele data mogen gebruiken, zal het toestel ook niets downloaden voor deze app(s), maar wel de vraag stellen (die de gebruiker dan ook kan weigeren).
De optie wifi-assistentie kan uitgeschakeld worden bij Instellingen – Mobiel Netwerk en vervolgens naar beneden scrollen tot onder de lijst met apps
In dit zelfde menu kan per app bepaald worden of mobiele data mag gebruikt worden of niet. Aangeraden wordt in deze lijst een beperkte selectie te maken om mobiele data te sparen. Ook bij Instellingen – Algemeen – Ververs apps op achtergrond vink je best zo weinig mogelijk apps aan.
Om helemaal zeker te zijn, kan mobiele data uitgeschakeld worden wanneer wifi-netwerken in de buurt zijn. Dit kan eenvoudig via het snelmenu van de iPhone (swipe-up vanaf het startscherm).
Dit is echter volledig toestelgebonden en wordt niet beïnvloed door netwerkinstellingen van Proximus.
Facturatie
Er worden 3 herinneringen verstuurd naar de werknemer zelf. Daarna zal Proximus contact opnemen met de dossierbeheerder. Het nummer wordt niet zomaar afgesloten.
Niet op MyProximus, maar men kan kiezen de factuur te ontvangen via mail/SMS/papier of ook via Zoomit.
De ‘gratis belminuten’ die op de factuur vermeld staan, zijn gebruikte minuten die volgens het VO- contract gratis zijn. Voorbeelden hiervan zijn oproepen om de Voicemail te beluisteren, gesprekken naar nationale vaste lijnen en gesprekken tussen mobiele VO-nummers.
Applicaties op je toestel
Je moet hiervoor niets instellen, dit gebeurt automatisch.
Je ontvangt een signaal als er een tweede oproep binnenkomt en je hebt dan de mogelijkheid om de tweede oproep al dan niet aan te nemen. Hieronder de verschillende mogelijkheden die er zijn wanneer je een tweede oproep ontvangt.
- Je kan de tweede oproep negeren. Jouw correspondent zal in dat geval doorgeschakeld worden naar jouw voicemail.
- Je kan je eerste oproep beëindigen en naar de tweede oproep gaan. Druk daarvoor op 1 en op verzenden.
- Je kan de eerste oproep in wacht plaatsen en de tweede aannemen. Druk daarvoor op 2 en nadien op verzenden.
- Je kan ook zelf een oproep in wacht plaatsen en een tweede oproep starten. Druk daarvoor op 2 en dan op verzenden.
Indien je APN (toegangspunt voor internet) nog niet correct ingesteld staat, dien je te surfen naar deze Proximuspagina(opent in nieuw venster)
- Klik daar op ‘stel uw gsm of tablet in’.
- Kies nadien het type toestel uit dat je bezit of dat er goed op lijkt en volg de verdere stappen die verschijnen op de website.
Sinds 17 juni rekent Proximus haar klanten niets meer aan voor iMessage- en Facetime-activeringsberichten.
iMessage is de berichtendienst van Apple waarmee gebruikers onderling berichten kunnen uitwisselen. Alle Apple-toestellen zijn zo geconfigureerd dat ze, telkens wanneer de dienst wordt ingeschakeld of uitgeschakeld in de instellingen van het toestel, automatisch een internationaal sms-bericht naar het Verenigd Koninkrijk genereren. Hetzelfde geldt overigens voor Facetime.
Proximus heeft recent beslist om deze activatieberichten niet langer door te rekenen aan de consument. Deze beslissing zal worden geïmplementeerd vanaf 17 juni.
Door de nieuwe Europese regelgeving rond internationale tarieven die in voege is getreden, worden de kosten voor internationale sms-berichten voor de consument sowieso begrensd op 0.07226€/sms (= 6 eurocent + BTW).
4411 (sms-parkeren) blijft gewoon werken en de aparte factuur via 4411 blijft normaliter actief. Je moet wel een account maken om je gsm-nrs en je nummerplaten te registeren op www.4411.be, maar dit is reeds in orde als het bij Orange ook al werkt.
Bel naar 1231 om je welkomstbericht in te stellen.
De wachttijd alvorens de beller naar de Voicemail wordt doorgeschakeld is standaard 15 seconden, maar kan verlengd worden tot maximum 30 seconden met onderstaande code.
Programmering wachttijd doorschakeling (geen antwoord)
- * 61 *+32475151515**(doorschakeltijd) # SEND (of beltoets)
Doorschakeltijd = 5 , 10 , 15 , 20 , 25 of 30 seconden.
Standaard doorschakeltijd bij geen antwoord = 15 seconden
- Programmering onvoorwaardelijke doorschakeling
* 21 * (telefoonnummer in formaat +32) # SEND (of beltoets)
Annulering onvoorwaardelijke doorschakeling
# # 21 # SEND (of beltoets)
Roaming en roamingzones
Neen, er wordt geen SMS gestuurd bij activatie van de bundel.
Enkel wanneer de gebruiker het einde van zijn bundel nadert en/of overschrijdt, wordt hij hiervan verwittigd via SMS.
Alandseilanden (Finland), Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Frans-Guyana, Gibraltar, Griekenland, Guadeloupe (Franse Antillen), Hongarije, Ierland, IJsland, Italië (Vaticaanstad), Kroatië, La Réunion, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Martinique (Franse Antillen), Mayotte, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Saint Barthélemy (Franse Antillen), Sint Maarten (Franse Antillen), Slovakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk en Zweden.
OPGELET!
Sommige landen (bijv. Cyprus) hebben een buitengrens met de Europese Unie.
Zwitserland, Turkije, Andorra, Monaco, San Marino, Guernsey, Jersey & Man maken geen deel uit van de EU! Wees voorzichtig wanneer u Zwitserland doorkruist, bijvoorbeeld wanneer u naar Italië reist.
Anderen landen (zoals Malta, Italië en IJsland) bevinden zich naast een regio met maritieme exploitanten. Ook in deze regio’s moet de klant bijzonder alert zijn op de sms-berichten die hij ontvangt met betrekking tot roamingtarieven. Een bericht vertelt hem waar hij zich bevindt en wat de prijzen zijn die door de buitenlandse operator in rekening worden gebracht.
Albanië, Andorra, Australië, Bosnië-Herzegovina, Brazilië, Canada, China, Dominicaanse Republiek, Egypte, Guernsey (Bailiwick of), Hong Kong, Indië, Indonesië, Israël, Japan, Jersey (eiland), Kaapverdië, Macedonië, Maleisië, Man (eiland), Marokko, Mexico, Monaco (Monaco Telecom), Montenegro, Nieuw-Zeeland, Oekraïne, Rusland, Servië, Singapore, Sri-Lanka, Thailand, Turkije, Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Zwitserland.
Afghanistan, Algerije, Amerikaanse Maagdeneilanden, Anguilla, Antigua en Barbuda, Argentinië, Aruba, Azerbeidzjan, Bahrein, Bangladesh, Barbados, Belize, Benin, Bermuda, Bolivia, Bonaire, Botswana, Britse Maagdeneilanden, Burkina Faso, Burundi, Cambodja, Centraal-Afrikaanse Republiek, Chili, Colombia, Comoren, Congo (Dem. Rep. Congo) Cod-Rdc, Congo (Republiek Congo) Cog, Costa Rica, Cuba, Curaçao (Nederlandse Antillen), Dominica (eiland), Ecuador, Equitoriaal Guinea, El Salvador, Faeroër, Fiji, Filippijnen, Frans-Polynesië, Gabon, Gambia, Georgië, Ghana, Grenada, Grenadines (De), Groenland, Guam, Guatemala, Guinee, Guinee-Bissau, Guyana, Haïti, Ijsland (Simin on waves satelliet), Irak, Iran, Ivoorkust, Jamaica, Jemen, Jordanië, Kaaimaneilanden, Kameroen, Kazachstan, Kenia, Koeweit, Kosovo, Korea (Zuid), Lesotho, Liberia, Libië, Madagaskar, Malawi, Mali, Mauritanië, Mauritius, Moldavië, Monaco (Vala 900 - Vala Kosova), Mongolië, Montserrat, Mozambique, Namibië, Nauru, Nicaragua, Niger, Nigeria, Noordelijke Marianen (Saipan), Noord-Tadzjikistan, Oeganda, Oezbekistan, Oman, Pakistan, Palestina, Panama, Paraguay, Peru, Puerto Rico, Qatar, Rwanda, Saint Kitts en Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent, Salomonseilanden, Samoa, San Marino, Saoedi-Arabië, Senegal, Seychellen, Sierra Leone, Somalië, Sint Maarten (Telcell satelliet), St Pierre & Miquelon, Suriname, Syrië, Swaziland, Tadzjikistan, Taiwan, Tanzania, Tonga, Trinidad en Tobago, Tsjaad, Turkmenistan, Turks- en Caicoseilanden, Uruguay, Vanautu, Verenigde Arabische Emiraten, Vietnam, Wit-Rusland, Zambia, Zimbabwe en Zuid-Tadzjikistan.
Cruiseschepen en ferry’s, Satelliet
Angola, Armenië, Bahama’s, Bhutan, Brunei, Djibouti, Ethiopië, Falkland Eilanden, Honduras, Kirgiztan, Laos, libanon, Macau, Maldiven, Myanmar, Nepal, Nieuw-Caledonië, Oost Timor, Papua New Guinea, SAO Tomé & Principe, Sudan, Togo, Tunesië, Venezuela
Blijf op de hoogte
Elke twee weken vind je op vrijdag de nieuwsbrief van Vlaanderen Intern in je mailbox.