Gedaan met laden. U bevindt zich op: Aan de slag met de module PLOEG Vlimpers voor leidinggevenden

Aan de slag met de module PLOEG

Ben je leidinggevende bij de Vlaamse overheid en wil je aan de slag met de module PLOEG? Je vindt op deze webpagina meer informatie over doelstellingen, de jaarlijkse evaluatie en de statutaire proeftijd.

Voor wie?

Je departement of agentschap maakt gebruik van de module PLOEG van Vlimpers voor het beheer van de PLOEG-cyclus of de evaluatie van proeftijden.

    Wat?

    De module PLOEG van Vlimpers is een instrument voor medewerkers en leidinggevenden om te plannen, opvolgen en evalueren, zoals bepaald in het Vlaams personeelsstatuut (VPS).

    Je kunt als leidinggevende in de module PLOEG:

    • doelstellingen toewijzen aan je medewerkers
    • de voortgang van doelstellingen van je medewerkers opvolgen en opmerkingen toevoegen
    • het jaarlijks evaluatiegesprek voorbereiden aan de hand van de zelfevaluatie van je medewerkers en je eigen evaluatieverslag
    • de proeftijd van je medewerkers opvolgen en evalueren
    • medewerkers extra opvolgen via een persoonlijk verbeterplan
    Goed om te weten

    Voor alle medewerkers die volgens het Vlaams personeelsstatuut (VPS) geëvalueerd worden, staan de evaluatietaken bij de start van de evaluatieperiode klaar bij je acties. Wanneer er geen evaluatietaak voor een medewerker klaar staat, betekent dit dat deze niet geëvalueerd wordt volgens het VPS.

    Doelstellingen

    In de module PLOEG kun je doelstellingen toewijzen en opvolgen. Meer praktische info vind je in de snelstartkaart ‘Doelstellingen’(opent in nieuw venster).

    Wat te doen…

    Jaarlijkse evaluatie

    Je kunt overgaan tot de jaarlijkse evaluatie als je medewerker minstens 3 maanden heeft gewerkt. Dit betekent dat die minstens 479 uren presteerde (of 63 werkdagen aan 7,36 uren), ook als die deeltijds werkt.

    Goed om te weten

    Afwezigheden komen niet in aanmerking, ook al zijn die gelijkgesteld met dienstactiviteit.

    Als eerste evaluator krijg je gelijktijdig met je medewerkers toegang tot de evaluatietaken. Je krijgt hierover een e-mail. Als tweede evaluator ontvang je een bericht zodra de medewerker en de eerste evaluator de evaluatie hebben ingediend.

    Je dient de evaluatie in:

    • ten laatste op 15 maart als eerste evaluator. Je ontvangt zeven dagen vooraf een herinneringsmail.
    • ten laatste op 31 maart als tweede evaluator. Je ontvangt zeven dagen vooraf een herinneringsmail. Vanaf 16 maart kun je evaluaties goedkeuren van personeelsleden die geen zelfevaluatie indienden.
    Opgelet

    Zijn de deadlines overschreden? Dan krijgt de evaluatie de status ‘te laat’. Indienen is nog wel mogelijk, maar de laattijdigheid kan de rechtsgeldigheid van de evaluatie aantasten. Op 30 juni worden alle evaluatietaken afgesloten en zijn er geen wijzigingen meer mogelijk. Evaluaties waarvan minstens 1 stap is voltooid, zijn vanaf dan raadpleegbaar via het e-dossier.

    Als leidinggevende kun je de stand van zaken van de evaluaties van al je teamleden opvolgen door middel van rapporten. Hoe je dit doet, leer je in de webinar over rapportering(opent in nieuw venster).

    Meer praktische informatie vind je in de snelstartkaart ‘Jaarlijkse evaluatie: evaluatoren’(opent in nieuw venster).

    Wat te doen…

    Statutaire proeftijd

    Aan de start van de proeftijd leg je samen met je medewerker een aantal doelstellingen vast. Alle doelstellingen met data binnen de proefperiode stromen door naar de eindevaluatie proeftijd.

    De taak eindevaluatie proeftijd start automatisch op wanneer de proeftijd afloopt. Als eerste evaluator krijg je hierover een bericht. De tweede evaluator krijgt een e-mail zodra de eerste evaluator heeft ingediend.

    Lees meer op de webpagina 'Proeftijd en eedaflegging'. Meer praktische informatie vind je in de snelstartkaart ‘Proeftijd’(opent in nieuw venster).

    Wat te doen…