Gedaan met laden. U bevindt zich op: Doordachte ruimtes en voorzieningen Marie-Elisabeth Belpairegebouw

Doordachte ruimtes en voorzieningen

In het Belpairegebouw zal Het Facilitair Bedrijf voor het eerst gebruikmaken van een aantal nieuwe technologiën en je een veelheid van faciliteiten aanbieden. Ontdek op deze pagina bijvoorbeeld het ruime cateringaanbod, lees meer over de ingrepen waarmee wachtrijen zullen verminderd worden of hoe je als gebruiker van het gebouw dankzij innovatieve voorzieningen optimaal je werk zal kunnen uitvoeren.

We sommen de belangrijkste zaken (per verdieping) even voor je op.

Principe van onbemande loskade (verdieping –1)

Het Facilitair Bedrijf zet in het Belpairegebouw zoveel mogelijk in op de ‘onbemande loskade’, dit zijn leveringen ondersteund via nieuwe technologieën. Leveranciers zullen zich op voorhand kunnen registeren, waardoor ze na authenticatie de goederenlift kunnen nemen. Via gecontroleerde toegang tot de laad- en losruimte zullen leveranciers dus onafhankelijk en rechtstreeks kunnen leveren tot in het gewenste lokaal of op de gewenste verdieping (en ook enkel op die verdieping).

Een leverancier die zich niet op voorhand geregistreerd heeft, zal via de goederenlift toegang krijgen tot het onthaal van het Belpairegebouw en zal zich daar alsnog moeten registreren.

Ook de cateringinfrastructuur is zo ingericht dat het mogelijk zal zijn om nachtleveringen te doen. De leverancier zal toegang krijgen tot een koel- en diepvriescel om zijn levering in te plaatsen.

Afvalverwerking (grondstoffenlokaal – verdieping -1)

Foto inwerpstation voor cateringpersoneel. Dit gaat door luchtdruk naar de centrale opslagtank en wordt vermalen.

In het Belpairegebouw komt er een innovatief systeem om organisch afval (“swill”) te verzamelen via een gesloten systeem (luchtledig) met verschillende inwerpstations (afwas en keuken), een aanzuigtank en centrale opslagtank met voldoende capaciteit. In die tank zit ook een vermaler. Als de tank vol is, wordt die aangesloten op het gesloten systeem van een tankwagen. Het afval wordt nadien verwerkt in een biogascentrale. Dit systeem is reukloos en zeer hygiënisch.

Voordelen

  • Er is minder heen en weer geloop naar het afvallokaal, minder gebruik van plasticzakken, minder afvalophalingen.
  • het eindproduct kan volledig vergist worden tot grondstof en elektriciteit.
  • Er kan tot 10.000 liter worden gestockeerd in een tank, wat het aantal ophalingen serieus verminderd.
  • Optimale hygiëne, geen aanwezigheid van afval noch vervelende reuken, geen risico van kruising tussen vuil en proper.
  • De vermaling van de afvalstoffen laat een vermindering van het volume en dus van de afvoeringskosten.
  • In gesloten circuit moet dit systeem niet aangesloten worden aan het afvoerwaternet, het werkt dus zonder aanvoer van water.

Meer weten over de duurzame en circulaire aspecten van het gebouw.

Op het gelijkvloers: monumentale trap, polyvalente zaal en serre

Monumentale trap in de inkomhal, toegang tot polyvalente zaal en serre © Befimmo

Op het gelijkvloers valt de monumentale trap, die toegang geeft tot het onthaal, meteen op. Je hebt vanuit de polyvalente zaal ook een heel mooi zicht op de stadserre, die je ook zo kan betreden.

Eerste verdieping: het kloppend hart van het gebouw…

Centrale ontvangstruimte

Facilities hub

De facilities hub omvat alle ruimten in de publieke zone van het gebouw die dienen voor het facilitair team van het gebouw (bvb. chef catering, schoonmaakverantwoordelijke, eventcoördinator, gebouwcoördinator, …). De werkplekken zijn duidelijk zichtbaar via een glazen wand en toegankelijk vanuit de centrale ontvangstruimte van het gebouw. Zo vormen ze een rechtstreekse link met de bezoekers en medewerkers van het gebouw.

Onthaal

In het Belpairegebouw zal het systeem van zelfregistratie sowieso uitgerold worden. Mogelijk zal er reeds in enkele andere gebouwen voor 2023 ook al sprake zijn van zelfregistratie.
De registratie is enkel nodig voor toegang tot de kantoorverdiepingen en voor het gebruik van wifi.

Wanneer je met de trap op de eerste verdieping komt, zal je meteen de onthaalbalie zien. Kom je met de lift, dan zie je het onthaal links van je. Aan dit onthaal zal steeds een bewaker aanwezig zijn. De onthaalmedewerkers van Het Facilitair Bedrijf zullen overal in de publieke zone van het gebouw aanwezig zijn. Zij hebben dus geen vaste werkplek meer, maar zullen rondlopen om bewoners en bezoekers maximaal te ondersteunen. Je zal hen dus kunnen aanspreken wanneer je hulp nodig hebt.

24/24u zone

Op verdieping 1 is er ook de 24/24 zone: dit is de zone waar je alle automaten zal terugvinden: de cateringautomaten (koffie, smoothie, soep, …), de gekoelde lockers en de slimme boxen, … Je vindt hier ook een onbemande koffiebar, waardoor je altijd zal kunnen genieten van versgemalen koffie, ook als de koffiebar gesloten is.

... met een uitgebreid cateringaanbod

Zitplaatsen rond de bakkeri © Befimmo

Je zal als klant het gevoel krijgen dat er altijd iets open is. Er is daarnaast enorm ingezet op het spreiden van wachtrijen doorheen het volledige cateringconcept. Je kan meteen ter plaatste bestellen, maar je zal voor sommige shops ook kunnen bestellen vanop je pc of smartphone of via de bestelzuilen (saladbowl die je zelf kan samenstellen). Je eet ofwel ter plaatse of je zal kunnen kiezen voor levering in gekoelde lockers (niet alleen voor broodjes maar ook voor overschotten van maaltijden). Eet je ter plaatse, dan heb je ruime keuze uit zitplaatsen op de volledige 1ste verdieping rondom alle cateringfaciliteiten. Bij mooi weer kan je genieten van het ruime terras aan de brasserie. Er zullen ook verschillende afvaleilanden en waterfonteinen zijn zodat je steeds in de nabijheid van je zitplaats kan afruimen en er ook hier wachtrijen vermeden worden.

De foodcourt met haar shops

Er is de foodcourt met 4 ‘shops’ (brasserie, grill/teppanyaki/spit, pasta/wok/pizza, salades/soep). Er zullen dus verschillende verkooppunten zijn, elke “shop” zal een eigen afrekenpunt hebben en je zal er naast het specifieke aanbod ook dessertjes en drankjes kunnen kopen. De brasserie werkt zoals we het nu kennen in de andere grote kantoorgebouwen: je kiest je vlees, vis of vegetarische hoofdcomponent en je bedient jezelf daarna bij de groente- en zetmelentoog. Daarna reken je zelf af aan de zelfscankasssa’s. Kies je voor grill/teppanyaki/spit of pasta/wok/pizza dan zal de cateringmedewerker al voor jou afrekenen terwijl je staat te wachten op je schotel.

Deze ‘foodcourt’ is modulair in tijd en polyvalent in te delen. Zo zullen buiten de middagdienst, bepaalde shops kunnen gebruikt worden wanneer je een event organiseert in het gebouw.
Een voorbeeld: een deel van het restaurant kan heel flexibel en snel omgebouwd worden naar een gedeelte in theatervoorstelling en een gedeelte voor een aansluitende receptie. De foodcourt kan hiervoor ook afgeschermd worden met een gigantisch gordijn.

Salades & soups: een uitgebreid aanbod aan salades en soepen

Aan deze shop zal er een uitgebreid aanbod van verse groenten zijn, zodat je zelf je salade kan samenstellen. Je vindt er ook verschillende soepen, naast de dagsoep die je ook in de brasserie en bakkerij kan aankopen. Je werkt je salade af aan de grote kruidencorner met (verse) kruiden, olies, azijnen, dressings,… Ook je soep kan je afwerken met garnituren zoals croutons,…
Om de wachtrijen te spreiden is er gekozen om 2 “togen” te voorzien waar je al dit lekkers zelf kan opscheppen.

De bemande zone van de koffiebar

Koffiebar

De centrale koffiebar heeft een bemande en onbemande zone aan de inkom. In de onbemande zone zal je kunnen bestellen via een bestelzuil. Je nummer verschijnt wanneer je bestelling voor je klaarligt.

Bakkerij met zitzone. Op deze illustratie zie je ook het (gesloten) gordijn van de foodcourt. © Befimmo

Bakkerij

De bakkerij ligt centraal in de zitzone van het restaurantgedeelte, en heeft een aangename setting. Ze is ingedeeld in 2 ‘zijdes’. Je zal er de hele dag een gevarieerd aanbod hebben, ‘s ochtends vind je er alles voor een heerlijk ontbijt, tijdens de middag vind je langs de ene zijde kant en klare broodjes en aan de andere zijde kan je een broodjes op maat vragen. Op die manier spreidt Het Facilitair Bedrijf de wachtrijen en hoef je als klant die een kant en klaar broodje wilt, niet in dezelfde rij aan te schuiven als je collega die een broodje op maat wilt.
Ook als er een event is, kan de bakkerij ondersteuning bieden bij de catering.

Vergadercentrum - verdieping +3 en +5

Op de vergaderingverdiepingen zal er telkens een klein onthaalpunt zijn, maar je vindt er niet altijd een hospitalitymedewerker. Zij zullen veel meer rondlopen op de vergaderingverdieping om na te gaan waar er ondersteuning nodig is.

Er zal op deze verdiepingen ook gewerkt worden met uitleenlockers (voor clickshare, pointer,…). Vergelijk het met de slimme sleutelkast voor het uitlenen van een fiets. Voordeel: je hoeft niet aan te schuiven aan het onthaal wanneer je materiaal nodig hebt voor je vergadering. Dit concept zal getest worden in 2022 in het Consciencegebouw.