Ben je ziek of moet je je ziekteperiode verlengen? Dit is de procedure om ziekte te melden of te verlengen voor klanten van het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA).

Procedure

  • Stap 1

    Je brengt je werkgever op de hoogte van je afwezigheid. Je departement of agentschap bepaalt de wijze en het tijdstip waarop dit moet doen. Raadpleeg je arbeidsreglement ((opent in nieuw venster)) of contacteer je HR-verantwoordelijke voor alle afspraken.

    Opgelet:

    • Verblijf je niet op je domicilieadres (officieel adres)? Ben je gehospitaliseerd? Of vertrek je naar het buitenland? Geef dan extra informatie over je verblijfgegevens (zie stap 2)
    • Heb je afspraken of een dienstreis gepland? Annuleer deze en eventueel het aangekochte treinticket ((opent in nieuw venster)) voor je dienstreis. Of vraag dit aan een collega.
  • Stap 2
    • Verblijf je op een ander dan je officieel adres? Dan geef je dit door aan je leidinggevende.
    • Ben je gehospitaliseerd? Dan kruis je dit op het ziekteattest van de Vlaamse overheid aan.
    • Vertrek je naar het buitenland? Dan verwittig je je leidinggevende minstens 1 week op voorhand.
    • Ben je onlangs (voor je afwezigheid wegens ziekte) verhuisd? Controleer dan je adres in Vlimpers. Lees meer op de webpagina ‘Mijn personeelsdossier’ over hoe je je contactgegevens in Vlimpers kunt controleren en wijzigen.
  • Stap 3

    Je vindt het ziekteattest van de Vlaamse overheid in Vlimpers ((opent in nieuw venster)) onder ‘Gezondheid’ > ‘Ziekteattest’. Je kunt het daar afdrukken.

    Goed om weten: heb je meerdere arbeidsrelaties, dan moet je de juiste arbeidsrelatie (‘werkn.rec’) zelf invullen. Als je op de enter-knop klikt, krijg je een overzicht van je verschillende arbeidsrelaties.

    Hulp nodig? Raadpleeg het Vlimpers-instructiefilmpje: Hoe ziekteattest afdrukken? ((opent in nieuw venster)) Heb je geen eigen toestel of printer? Contacteer dan je HR-verantwoordelijke.

    Je laat dit ziekteattest vervolgens invullen door je arts en bezorgt dit aan het medisch controleorgaan (Mediwe). Dit kan op 3 manieren:

    1. Via het webformulier (vanaf 1 juli 2021)

    Je scant het ziekteattest in of neemt er een duidelijke en leesbare foto van. Je gaat naar vo.mediwe.be ((opent in nieuw venster)) en vult daar je gegevens in. Tot slot laad je de foto of de scan van je ziekteattest op. Hulp nodig? Raadpleeg de snelstartkaart ((opent in nieuw venster)).

    1. Per e-mail (tot en met 31 december 2021)

    Je scant het ziekteattest in of neemt er een duidelijk en leesbare foto van (kleiner dan 2 MB) en je verstuurt dit als bijlage (niet als link) naar vo@mediwe.be (opent in uw e-mail applicatie) met als onderwerp: ’Ziektemelding van [voor- en achternaam] – [naam van de entiteit] – [personeelsnummer]’.

    1. Per post

    Je verstuurt het attest onder gesloten omslag en voldoende gefrankeerd naar Mediwe. Je vindt het adres op het ziekteattest. Je bewaart best een kopie van het ziekteattest, want mocht het attest verloren gaan (bijvoorbeeld bij bpost), dan moet je een duplicaat opvragen.

    Opgelet: ben je gehospitaliseerd? Dan noteer je dit op het ziekteattest.

    Lees meer op de webpagina over de verwerking van je persoonlijke gegevens door het ziektecontroleorgaan.

  • Stap 4

    Ben je contractueel? Dan breng je je ziekenfonds op de hoogte van je afwezigheid wegens ziekte of maak je een afspraak. De poststempel geldt daarbij als bewijs. Je moet dit tijdig doen.

    • Ben je arbeider? Dan doe je dit als je arbeidsongeschiktheid meer dan 14 kalenderdagen duurt.
    • Ben je bediende? Dan doe je dit als de arbeidsongeschiktheid meer dan 28 kalenderdagen duurt.

    Opgelet: in geval van herval moet je binnen de 2 kalenderdagen je ziekenfonds verwittigen.