Schakelt u als werkgever een ervaren werknemer als ‘mentor’ in om leerlingen, stagiairs of andere jongeren op te leiden in uw bedrijf? Dan hebt u mogelijk recht op een mentorkorting.
Vraag de mentorkorting aan in 2 stappen:
- dien een aanvraagdossier in bij het Departement Werk en Sociale Economie (WSE)
- duid de vermindering aan in uw DmfA- of DmfAPPL-aangifte.
Als u de mentorkorting niet correct hebt aangevraagd, kan die geannuleerd worden.
1. Aanvraagdossier
Aanvraagdossier indienen
Controleer voor u een aanvraagdossier indient, of u voldoet aan alle voorwaarden om de mentorkorting te krijgen. Volg bij uw aanvraag dit stappenplan:
- Stap 1
Vul het aanvraagformulier in
Download het aanvraagformulier voor de mentorkorting (Word bestand) en vul het in.
- Stap 2
Voeg de nodige documenten toe
Voeg aan uw aanvraagdossier de volgende documenten toe voor elke mentor:
- het bewijs dat de mentor minstens 5 jaar praktijkervaring heeft. Gebruik daarvoor 1 van deze documenten:
- een attest van u als huidige werkgever
- een attest van 1 of meerdere vorige werkgevers
- een verklaring op eer van de mentor, met daarin:
- zijn vorige werkgever(s)
- de periode(s) van tewerkstelling
- de functie die hij uitoefende.
- Wanneer de mentor praktijkervaring opdeed als zelfstandige: een kopie van de inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).
- het bewijs dat hij geschikt is als mentor via 1 van deze documenten:
- een getuigschrift van de gevolgde mentoropleiding
- of een ervaringsbewijs
Leidt u in uw organisatie een stagiair op die u niet moet aangeven ofwel moet aangeven in Dimona met de code ‘DWD’ (Dimona without DmfA)? Voeg dan ook een kopie toe van de mentorovereenkomst die u sloot met de opleidingsinstelling van de stagiair.
Sluit die mentorovereenkomst aan op een vorige? Voeg aan uw dossier ook een verklaring van de opleidingsinstelling toe, die bevestigt dat u de afspraken uit de vorige overeenkomst bent nagekomen.
- het bewijs dat de mentor minstens 5 jaar praktijkervaring heeft. Gebruik daarvoor 1 van deze documenten:
- Stap 3
Dien het aanvraagdossier in
Dien uw aanvraagdossier in bij het departement WSE.
- bij voorkeur via e-mail: mentorkorting@vlaanderen.be (opent in uw e-mail applicatie).
- per post: de verwerking van aanvragen die ons via gewone post bereiken kan een aanzienlijke vertraging oplopen.
Departement Werk en Sociale Economie
Dienst Mentorkorting
Koning Albert II laan 35 bus 20
1030 Brussel- of Uw aanvraag moet op tijd aankomen bij het departement WSE: uiterlijk op de laatste dag van het kwartaal dat volgt op het kwartaal waarvoor u de mentorkorting voor het eerst aanvraagt.
Bijvoorbeeld: wilt u uw 1ste mentorkorting aanvragen vanaf 1 oktober 2019? Dan moet het aanvraagdossier ten laatste op 31 maart 2020 ingediend zijn.
Behandeling van uw dossier
Het departement WSE behandelt uw aanvraagdossier:
- is het dossier in orde? Het departement WSE stuurt alle relevante informatie door naar de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ). Zo kan de RSZ uw recht op de mentorkorting controleren.
- is het dossier niet in orde:
- omdat u het te laat hebt ingediend? Dan krijgt u de mentorkorting pas vanaf het kwartaal waarin het departement WSE uw aanvraag ontving.
- omdat er gegevens of documenten ontbreken? Ook dan krijgt u de mentorkorting pas vanaf het kwartaal waarin het departement WSE uw volledige en correcte aanvraag
2. Vermindering aanduiden in DmfA/DmfAPPL
Duid de mentorkorting aan op de tewerkstellingslijn in uw driemaandelijkse DmfA- of DmfAPPL-aangifte aan de RSZ. Gebruik daarvoor de verminderingscode 3800.
Meer informatie over het invullen van uw multifunctionele aangifte ((opent in nieuw venster)) vindt u op de website van de RSZ.