Gedaan met laden. U bevindt zich op: Minimale levering elektriciteit voor wie Prepaid en exclusief nachttarief heeft

Minimale levering elektriciteit voor wie Prepaid en exclusief nachttarief heeft

Als u klant bent bij de netbeheerder en voor elektriciteit betaalt via Prepaid (vroeger ‘budgetmeter’), kunt u tussen 1 november en 31 maart onder bepaalde voorwaarden een minimale levering elektriciteit aanvragen om uw woning te verwarmen.

Voorwaarden

  • U bent klant bij de netbeheerder Fluvius, en betaalt voor uw elektriciteitsverbruik via Prepaid.
  • U hebt exclusief nachttarief.
  • U verwarmt op elektriciteit.
  • Het OCMW in uw woonplaats biedt een minimale levering elektriciteit aan tijdens de winterperiode.

Het OCMW kan ook voorwaarden verbinden aan het geven van de financiële steun (de opladingen), bijvoorbeeld:

  • schuldbegeleiding en schuldafbouw
  • maatregelen om het gebruik te verminderen (bijvoorbeeld een energiescan laten uitvoeren)
  • een afspraak in verband met de oplading tijdens de niet-winterperiode met het doel vóór de volgende winterperiode een reserve te hebben.
  • de terugbetaling van een gedeelte van het toegekende bedrag.

Procedure

Er zijn twee mogelijkheden om de minimale levering voor elektriciteit aan te vragen:

  1. U neemt contact op met het OCMW in uw gemeente
    U vraagt best eerst of het OCMW in uw gemeente een minimale levering voor elektriciteit aanbiedt. Zo ja, dan kunt u een aanvraag indienen. Het OCMW onderzoekt uw aanvraag en laat u weten of u in aanmerking komt.
  2. Het OCMW neemt contact op met u
    Doorheen de winterperiode brengt de netbeheerder de OCMW’s in iedere gemeente wekelijks op de hoogte van klanten die het risico lopen om zonder verwarming te vallen. Het OCMW neemt contact met u op en vraagt of u een minimale levering voor elektriciteit wilt. Zo ja, dan kunt u een aanvraag indienen. Het OCMW onderzoekt uw aanvraag en laat u weten of u in aanmerking komt.

Na de goedkeuring laadt het OCMW iedere 14 dagen een bedrag voor u op.

  • Hebt u een digitale meter? dan gebeurt de oplading via het digitaal platform van de netbeheerder. U hoeft verder niets te doen.
  • Hebt u een analoge meter? Dan gebeurt de oplading via uw budgetmeterkaart. U moet dit bedrag dan nog zelf opladen op uw budgetmeter.

Bewijsstukken

  • uw identiteitskaart
  • het EAN nummer van uw digitale meter (staat op de meter)
  • een bewijs van inkomsten van alle gezinsleden (bijvoorbeeld loonfiches, attesten van uitkering, rekeninguittreksels...)
  • een bewijs van de vaste kosten (huur, water energie, internet, verzekeringen...)
  • de contactgegevens van uw schuldbemiddelaar, als u die heeft.

Financieel voordeel

De hoogte van de tussenkomst is afhankelijk van:

  • het tarief bij de netbeheerder en het sociaal tarief tijdens de laatste drie maanden van het jaar.
  • het type woning waarin u woont.
  • of u beschermd afnemer bent of niet.
  • Voor gewone afnemers is het bedrag vanaf 1 november 2023:
    • voor een appartement: 92,77 euro per halve maand
    • voor een rijhuis of hoekhuis (maximaal 2 open gevels): 132,77 per halve maand
    • voor een vrijstaand huis of een huis met meer dan 2 open gevels: 158, 77 euro per halve maand.
  • Voor beschermde afnemers is het bedrag vanaf 1 november 2023:
    • voor een appartement: 89,77 euro per halve maand
    • voor een rijhuis of hoekhuis (maximaal 2 open gevels): 128,77 euro per halve maand
    • voor een vrijstaand huis of een huis met meer dan 2 open gevels: 153,77 euro per halve maand.

Veelgestelde vragen