Aansluiting voor elektriciteit of aardgas

Aansluiting voor elektriciteit of aardgas

Wie elektriciteit of aardgas wil afnemen, moet hiervoor aangesloten zijn op het distributienet. Uw netbeheerder onderhoudt het net en zorgt voor de verdeling van elektriciteit en aardgas. Een energieleverancier zorgt vervolgens voor de productie en de levering.

U kunt uw netbeheerder niet vrij kiezen. Wie uw netbeheerder is, hangt af van de plaats van uw aansluiting.

Grote verbruikers die rechtstreeks op het hoogspanningsnet of hogedruknet aangesloten willen worden, kunnen zich het best richten tot Elia voor elektriciteit en Fluxys voor aardgas.

Een nieuwe aansluiting voor elektriciteit of aardgas

Als u een nieuwbouwwoning plaatst en u elektriciteit of aardgas wilt afnemen, dan moet u een nieuwe aansluiting aanvragenbij de netbeheerder. Tijdens de bouwwerken kunt u kiezen voor een tijdelijke aansluiting (die wordt nadien volledig weggenomen) of voor een werfaansluiting met definitieve aansluitkabel (dit wordt dan later uw definitieve aansluiting). Uw netbeheerder kan u verder helpen met al uw vragen.

Een nieuwe elektrische aansluiting moet gekeurd worden vóór die in gebruik genomen wordt.

  • Sinds 2017 zijn de netbeheerders al niet meer verplicht om nieuwe aansluitingen voor aardgas te voorzien. De Vlaamse overheid wil investeren in hernieuwbare energie en weg van de oude fossiele brandstoffen.
  • Op 20-7-2018 nam de Vlaamse regering enkele beslissingen die het gebruik van fossiele brandstoffen voor woningverwarming moeten verminderen. Woningen in nieuwe verkavelingen zullen vanaf 2021 geen aansluiting meer krijgen op aardgas. Deze maatregelen om het gebruik van fossiele brandstoffen voor woningverwarming te verminderen zijn nog niet definitief goedgekeurd.

Een bestaande aansluiting wijzigen

Bent u aan het verbouwen en wil u uw aansluiting laten uitbreiden of verzwaren? Dat kan. In dat geval moet u de elektrische installatie ook opnieuw laten keuren.

Het is ook mogelijk om uw aansluiting te verplaatsen, een meter bij te plaatsen of weg te nemen of om over te schakelen op een tweevoudige meter. Voor al die wijzigingen worden kosten aangerekend. Neem hiervoor contact op met uw netbeheerder.

Problemen bij aansluiting op het net of onaangekondigde onderbrekingen

Gebeurde de gevraagde (her)aansluiting op het distributienet te laat? Of was de elektrische stroomtoevoer ongepland langer dan 4 uur onderbroken? Dan kunt u bij uw netbeheerder een vergoeding aanvragen.