chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Energiefactuur voor elektriciteit of aardgas

    Energiefactuur voor elektriciteit of aardgas

    Uw leverancier levert energie en uw netbeheerder vervoert de energie over zijn distributienet. Zij vragen daar uiteraard een vergoeding voor. Maar hoe bepalen zij de prijs en wat vermeldt een factuur precies?

    • U krijgt slechts één factuur, een ‘all-in factuur’.
    • Uw factuur wordt verstuurd door uw energieleverancier, niet door de netbeheerder.
    • Wilt u meer uitleg over uw elektriciteits- en/of aardgasfactuur en de (net-)tarieven en heffingen? Contacteer dan de klantendienst van uw energieleverancier. U vindt de contactgegevens op de factuur. Bij klachten neemt u het best schriftelijk contact op.

    Meterstand elektriciteit- of gasmeter

    De aanrekening van uw energieverbruik gebeurt op basis van meterstanden. Die meterstanden leest u af op uw elektriciteits- en gasmeter. Het is de netbeheerder die de meterstanden verzamelt. Hij bezorgt de meterstanden aan uw energieleverancier, die ze gebruikt om uw jaarlijkse verbruiksfactuur of slotfactuur op te maken.

    Voorschotfacturen of tussentijdse facturen

    Een voorschotfactuur is een schatting die meestal gebaseerd is op de meterstanden van het voorgaande jaar of op uw verbruikshistoriek van de afgelopen 3 jaar. U betaalt uw voorschot maandelijks, tweemaandelijks of driemaandelijks. U kunt met uw leverancier afspreken om de hoeveel tijd u een voorschotfactuur wilt ontvangen.

    U kunt het voorschotbedrag laten aanpassen door uw leverancier als daar goede redenen voor zijn, bijvoorbeeld:

    • u bewoont uw woning tijdelijk niet
    • u hebt extra toestellen gekocht waardoor u meer verbruikt
    • u hebt zonnepanelen geplaatst
    • er wonen meer of minder personen in huis
    • ...

    Jaarlijkse verbruiksfactuur

    Eén keer per jaar krijgt u de afrekening van uw jaarverbruik. Is uw verbruik hoger dan wat u tussentijds al betaalde? Dan moet u bijbetalen. Is het minder? Dan krijgt u teruggestort wat u te veel betaalde.

    Slotfactuur

    Een slotfactuur is gebaseerd op een meteropname die u zelf doet en wordt opgemaakt door uw leverancier naar aanleiding van een verhuis of bij het veranderen van leverancier.

    Deze factuur is gebaseerd op een meteropname en regelt de betaling van het energieverbruik voor uw vorige woning of het verbruik bij uw vorige energieleverancier.

    Sociale maximumprijzen voor elektriciteit en aardgas

    Sommige personen en gezinnen hebben recht op een sterk verlaagde elektriciteits- en aardgasprijs. Die wordt de ‘sociale maximumprijs’ of het ‘sociaal tarief’ genoemd.

    Vraag, klacht of probleem met de energiefactuur

    Hebt u een vraag of klacht over uw energiefactuur, neem dan eerst contact op met uw leverancier.