Klacht over energieleverancier, netbeheerder of VREG

Klacht over energieleverancier, netbeheerder of VREG

Waar gaat uw klacht over? Per onderwerp vindt u hieronder hoe u een klacht kunt indienen. U doet dat het best schriftelijk (brief, e-mail of online formulier).

Een energieleverancier is niet hetzelfde als een netbeheerder.

  • De netbeheerder zorgt voor het vervoer van elektriciteit en aardgas via de leidingen. Wie uw netbeheerder is, hangt af van uw woonplaats. U kunt uw netbeheerder dus niet zelf kiezen.
  • Uw verbruik betaalt u aan de leverancier van aardgas of elektriciteit. Een leverancier kunt u zelf kiezen.

Factuur, leveringscontract, agressieve verkoopstechnieken

  1. Dien eerst klacht in bij uw energieleverancier.
  2. Bent u niet tevreden over het antwoord dat u kreeg in stap 1?

Overdracht databank certificaten zonnepanelen (van VREG naar netbeheerders), aansluiting of afsluiting, defecte meter of budgetmeter, schade door storing, technische aspecten, ...

  1. Dien eerst klacht in bij uw netbeheerder.
  2. Als u niet tevreden bent over het antwoord dat u kreeg in stap 1 en u woont in Vlaanderen of Brussel, dien dan klacht in bij de Federale Ombudsdienst voor Energie. Dat kan per brief of met dit online klachtenformulier. Bent u niet tevreden over het antwoord van een netbeheerder in Wallonië? Dan kunt u terecht bij de Service Régional de Médiation pour l’Energie (SRM).

Premies van de netbeheerder voor energiebesparende maatregelen

Een klacht over de toekenning of uitbetaling van een van de premies van de netbeheerder in Vlaanderen?

  1. Dien eerst klacht in bij uw netbeheerder (Infrax of Eandis).
  2. Als Eandis uw netbeheerder is en u niet tevreden bent met het antwoord van Eandis op uw klacht, dan kunt u gratis klacht neerleggen bij de onafhankelijke en neutrale Klachtencommissie van Eandis.
  3. Als u niet tevreden bent over het antwoord dat u kreeg in stap 1 of 2, dien dan schriftelijk klacht in bij het Vlaams Energieagentschap (VEA). Dat kan per post, per e-mail of met het online VEA-contactformulier.

VREG of prosumententarief

Hebt u een klacht over de werking van de VREG (Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt) of hebt u een klacht in verband met het prosumententarief? 

  1. Dien eerst klacht in bij de VREG
  2. ​Als u niet tevreden bent over het antwoord van de VREG, dan kunt u klacht indienen bij de Vlaamse Ombudsdienst.

Contact

Ombudsdienst voor Energie

Adres
Ombudsdienst voor Energie
Koning Albert II-laan 8 bus 6
1000 Brussel
België
Telefoon
02 211 10 60
Fax
02 211 10 69
E-mail
Contactpagina
http://www.ombudsmanenergie.be/nl/klacht-indienen
Website

Vlaams Energieagentschap

Adres
Vlaams Energieagentschap
Koning Albert II-laan 20
1000 Brussel
België
Telefoon
1700
E-mail
Website

Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt

Adres
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt
Koning Albert II-laan 20 bus 19
1000 Brussel
België
Telefoon
1700
Fax
02 553 13 50
E-mail
Website

Vlaamse Ombudsdienst

Adres
Vlaamse Ombudsdienst
Leuvenseweg 86
1000 Brussel
België
Telefoon
1700
Fax
02 552 48 00
E-mail
Website
Openingsuren
  • ma - vr09:00 - 17:00

BRUGEL

Adres
BRUGEL
Kunstlaan 46 14
1000 Brussel
België
Telefoon
0800 97 198
Fax
02 563 02 13
E-mail
Website
Openingsuren
  • ma - vr09:00 - 12:00