chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Klacht over energieleverancier, netbeheerder of VREG

    Klacht over energieleverancier, netbeheerder of VREG

    Waar gaat uw klacht over? Per onderwerp vindt u hieronder hoe u een klacht kunt indienen. U doet dat het best schriftelijk (brief, e-mail of online formulier).

    Een energieleverancier is niet hetzelfde als een netbeheerder.

    • De netbeheerder zorgt voor het vervoer van elektriciteit en aardgas via de leidingen. Wie uw netbeheerder is, hangt af van uw woonplaats. U kunt uw netbeheerder dus niet zelf kiezen.
    • Uw verbruik betaalt u aan de leverancier van aardgas of elektriciteit. Een leverancier kunt u zelf kiezen.

    Factuur, leveringscontract, agressieve verkoopstechnieken

    1. Dien eerst klacht in bij uw energieleverancier.
    2. Als u niet tevreden bent over het antwoord dat u kreeg in stap 1 en u woont in Vlaanderen of Brussel, dien dan klacht in bij de Federale Ombudsdienst voor Energie. Dat kan per brief of met dit online klachtenformulier. Bent u niet tevreden over het antwoord van een leverancier in Wallonië? Dan kunt u terecht bij de Service Régional de Médiation pour l’Energie (SRM).

    Overdracht databank certificaten zonnepanelen (van VREG naar netbeheerders), aansluiting of afsluiting, defecte meter of budgetmeter, schade door storing, technische aspecten, ...

    1. Dien eerst klacht in bij uw netbeheerder.
    2. Als u niet tevreden bent over het antwoord dat u kreeg in stap 1 en u woont in Vlaanderen of Brussel, dien dan klacht in bij de Federale Ombudsdienst voor Energie. Dat kan per brief of met dit online klachtenformulier. Bent u niet tevreden over het antwoord van een netbeheerder in Wallonië? Dan kunt u terecht bij de Service Régional de Médiation pour l’Energie (SRM).

    Premies van de netbeheerder voor energiebesparende maatregelen

    Een klacht over de toekenning of uitbetaling van een van de premies van de netbeheerder in Vlaanderen?

    1. Dien eerst klacht in bij uw netbeheerder (Infrax of Eandis).
    2. Als Eandis uw netbeheerder is en u niet tevreden bent met het antwoord van Eandis op uw klacht, dan kunt u gratis klacht neerleggen bij de onafhankelijke en neutrale Klachtencommissie van Eandis.
    3. Als u niet tevreden bent over het antwoord dat u kreeg in stap 1 of 2, dien dan schriftelijk klacht in bij het Vlaams Energieagentschap (VEA). Dat kan per post, per e-mail of met het online VEA-contactformulier.

    VREG of prosumententarief

    Hebt u een klacht over de werking van de VREG (Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt) of hebt u een klacht in verband met het prosumententarief? 

    1. Dien eerst klacht in bij de VREG
    2. ​Als u niet tevreden bent over het antwoord van de VREG, dan kunt u klacht indienen bij de Vlaamse Ombudsdienst.

    Contact

    Ombudsdienst voor Energie

    Vlaams Energieagentschap

    Adres
    Koning Albert II-laan 20
    1000 Brussel
    België
    Telefoon
    1700
    Fax
    02 553 46 01
    E-mail
    Website

    Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt

    Adres
    Koning Albert II-laan 20
    1000 Brussel
    België
    Telefoon
    1700
    Fax
    02 553 13 50
    E-mail
    Website

    Vlaamse Ombudsdienst

    Adres
    Leuvenseweg 86
    1000 Brussel
    België
    Telefoon
    1700
    Fax
    02 552 48 00
    E-mail
    Website
    Openingsuren
    • ma - vr09:00 - 17:00

    BRUGEL

    Adres
    Kunstlaan 46 bus 14
    1000 Brussel
    België
    Telefoon
    0800 97 198
    Fax
    02 563 02 13
    E-mail
    Website
    Openingsuren
    • ma - vr09:00 - 12:00