Gedaan met laden. U bevindt zich op: Belgische identiteitsdocumenten

Belgische identiteitsdocumenten

De elektronische identiteitskaart (eID) is niet zomaar een identiteitsbewijs. De eID maakt het ook mogelijk om bepaalde officiële documenten elektronisch te ondertekenen. Met die elektronische handtekening kunt u een aantal diensten van de overheid (bv. premies en belastingen) en sommige bedrijven (bv. banken en verzekeringen) sneller en vanop afstand gebruiken.

Identiteitskaart
© belga

Enkele concrete voorbeelden, voor burgers, ambtenaren en ondernemingen:

  • uw attesten en dossiers op Mijn Burgerprofiel
  • uw fiscale dossiers en belastingaangiften op My Minfin (Tax-on-web)
  • digitaal aanvraagformulier voor studietoelagen
  • online indienen van het Integraal Milieujaarverslag (IMJV) voor ondernemingen
  • het digitaal loket op het Vlaamse Belastingportaal
  • externe toegang voor ambtenaren tot hun netwerk en mailbox.

Wilt u gebruik maken van uw elektronische identiteitskaart (eID)? Dan hebt u uw pincode, een kaartlezer en de nodige software nodig.

Hebt u nog geen eID of wilt u deze liever niet gebruiken? Dan kunt u andere digitale sleutels gebruiken.

Elektronische identiteitskaarten

De elektronische identiteitskaart vervangt de oude, papieren identiteitskaart.

De kaart heeft het formaat van een bankkaart met een chip:

  • Op de voorkant staan het land, uw pasfoto en de voornaamste basisgegevens van uw identiteit (naam, geboorteplaats en datum, geslacht en nationaliteit).
  • Op de achterkant staat uw rijksregisternummer en de gemeente waar u uw kaart hebt aangevraagd.
  • De geldigheidsdatum van de kaart staat op de voorkant.

De eID wordt automatisch toegekend vanaf 12 jaar. Voor kinderen onder 12 jaar is er de Kids-ID. Niet-Belgen kunnen een elektronische vreemdelingenkaart krijgen.

Federaal token en digitale sleutels

Een token is een digitale of elektronische handtekening. Het is niet hetzelfde als een elektronische identiteitskaart (eID), maar met uw token krijgt u ook toegang tot bepaalde beveiligde online diensten van de overheid.

Sinds 25 september 2020 is het niet meer mogelijk voor een burger om een nieuw token aan te vragen en te activeren. Tokens die tot en met 24 september zijn geactiveerd, blijven wel nog bruikbaar.

Niet-Belgen die vanuit het buitenland toegang moeten krijgen tot Belgische applicaties, kunnen digitale sleutels aanvragen.

Belgische paspoorten

Met een Belgisch paspoort kunt u uw identiteit bewijzen in landen waarvoor de Belgische identiteitskaart (eID) niet volstaat. Ook kinderen jonger dan 12 jaar hebben meestal een paspoort nodig.

Identiteitsbewijs verloren of gestolen?

Is uw identiteitskaart of paspoort gestolen? Meld de diefstal van uw reisdocument eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van uw gemeente) én daarna bij uw gemeente.

Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of identiteitskaart is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag u het niet meer gebruiken. Als u met een gesignaleerd document naar het buitenland reist, bestaat het risico dat u het land niet binnen mag of zelfs onmiddellijk naar België moet terugkeren. Laat bij de gemeente het teruggevonden document vernietigen en vraag een nieuw aan.