Federaal token
Een federaal token is een document met daarop 24 persoonlijke codes en uw naam. U kunt met uw token, net als met een elektronische identiteitskaart (eID), toegang krijgen tot bepaalde beveiligde online diensten van de overheid.
U kiest bij het aanmelden bij een beveiligde online dienst voor de optie ‘aanmelding met beveiligingscode via token’. Vervolgens geeft u uw persoonlijke gebruikersnaam en paswoord in. De website vraagt u dan om één van de 24 codes van uw token in te geven.
Procedure
Online een federaal token aanvragen
Als u een elektronische identiteitskaart (eID) hebt, met de bijhorende pincode, een kaartlezer en de juiste software, dan kunt u online een token aanvragen. U ontvangt het token via e-mail.
Als u al een federaal token had en een nieuw token aanvraagt, wordt uw huidige token ongeldig.
Via een loket een federaal token aanvragen
Als u geen eID hebt, kunt u ook een token aanvragen via een speciale procedure. De registratie en controle van uw identiteit gebeurt dan manueel door een loketmedewerker.
U kunt hiervoor terecht bij het registratieloket van de federale overheidsdienst Beleid en Ondersteuning - Digitale Transformatie in Brussel of in een lokaal registratiekantoor. Voor een afspraak neemt u contact op met de ServiceDesk van Digitale Transformatie.
Na controle van uw identiteit kunt u uw gebruikersnaam en paswoord aanmaken. Het token wordt automatisch per post opgestuurd naar uw officiële adres.
Bedrag
Het federaal token is gratis.
Uitzonderingen
Als u als Belg in het buitenland verblijft, en u hebt geen officieel adres meer in België, dan kunt u zich bij voorkeur registreren en aanmelden met uw elektronische identiteitskaart (eID). U kunt ook gebruik maken van de beveiligingscode via mobiele app of de beveiligingscode via SMS.
Niet-Belgen die geen eID hebben, maar vanuit het buitenland toegang moeten krijgen tot Belgische applicaties, kunnen naast een token ook andere digitale sleutels aanvragen: beveiligingscode via mobiele app en beveiligingscode via SMS. Neem hiervoor contact op met de Servicedesk van Digitale Transformatie.
Ook interessant
Hoe kan ik een nieuwe gebruikersnaam of paswoord voor mijn federaal token aanvragen?
Als u 5 maal een verkeerde gebruikersnaam of wachtwoord hebt ingegeven, dan is uw federaal token vergrendeld.
Als u uw gebruikersnaam of wachtwoord nog kent, moet u niet meteen een nieuw wachtwoord aanvragen. Een uur na de vijfde poging wordt uw account automatisch gedeblokkeerd en kunt u opnieuw aanmelden.
Bent u de gebruikersnaam of het wachtwoord vergeten, dan kunt u online uw gebruikersnaam en paswoord aanpassen.
Lukt dit niet, neem dan contact op met de ServiceDesk Digitale Transformatie van de federale overheidsdienst Beleid en Ondersteuning.
Contact
Neem contact op met de federale overheidsdienst Beleid en Ondersteuning via het contactformulier ServiceDesk Digitale Transformatie