Gedaan met laden. U bevindt zich op: Organisatie van een provincie

Organisatie van een provincie

Een provincie situeert zich als bestuursniveau tussen de gemeenten en de Vlaamse overheid. In Vlaanderen zijn er 5 provincies:

  • Antwerpen
  • Limburg
  • Oost-Vlaanderen
  • Vlaams-Brabant
  • West-Vlaanderen

Een provincie wordt bestuurd door een provincieraad, een deputatie en een gouverneur. Zij worden ondersteund door de provinciale administratie. De provinciegriffier staat aan het hoofd van het administratieve personeel.

Provincieraad

© Joris Herregods

In iedere provincie is er een provincieraad waarvan de leden rechtstreeks worden verkozen via provinciale verkiezingen. Het aantal leden schommelt tussen de 31 en 36, naargelang het bevolkingscijfer van de provincie. In de provincieraad worden beslissingen genomen over provinciale bevoegdheden.

Benieuwd wie er in uw provincie in de provincieraad zetelt? U kunt alle namen van de mandatarissen van uw provincie opzoeken in de mandatendatabank van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Deputatie

De deputatie bestaat uit 4 leden die worden gekozen uit de provincieraad. De deputatie staat in voor het dagelijks bestuur van de provincie en voert de beslissingen uit die de provincieraad genomen heeft.

Gouverneur

De provinciegouverneur is een commissaris van de federale en de Vlaamse Regering. Hij voert taken uit in opdracht van de federale en de Vlaamse overheid. Zo houdt hij onder andere administratief toezicht op de gemeentebesturen.

De gouverneur is ook verantwoordelijk voor de veiligheid binnen de provincie. In geval van zware rampen coördineert hij de hulpacties.

Tegelijk is de gouverneur ook de voorzitter van de deputatie, maar hij heeft geen stemrecht bij beslissingen. De provinciegouverneur kan de provincieraad verzoeken om bepaalde aangelegenheden te behandelen.