Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden genoemd)
Het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden genoemd) is een tegemoetkoming die u kunt ontvangen als u 65 jaar of ouder bent én als uw zelfredzaamheid beperkt is. Dat wil zeggen dat u moeilijkheden ondervindt bij het uitvoeren van dagelijkse activiteiten zoals:
- u verplaatsen
- eten bereiden en opeten
- uzelf verzorgen en aankleden
- uw woning onderhouden en huishoudelijke activiteiten doen
- gevaar inschatten en vermijden
- contacten onderhouden met andere personen
Het recht op een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood wordt berekend in functie van:
- de verminderde zelfredzaamheid;
- de gezinssamenstelling;
- het gezinsinkomen.
Hoeveel tegemoetkoming iemand krijgt, hangt dus af van hoeveel zorg hij nodig heeft en zijn (gezins)inkomen. Ongeveer 106.000 mensen hebben recht op een tegemoetkoming die maximaal 583 euro per maand bedraagt.
Sinds 1 juli 2014 is het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden genoemd) officieel een bevoegdheid van de Vlaamse overheid. Tot eind 2016 bleef Directie-Generaal Personen met een Handicap de tegemoetkomingen organiseren. Sinds 1 januari 2017 behandelen de zorgkassen deze dossiers en betalen zij het zorgbudget uit aan inwoners van Vlaanderen. Inwoners van Brussel en Wallonië blijven hun aanvraag indienen bij de Directie-Generaal Personen met een Handicap.
Voorwaarden
- Een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood kunt u ten vroegste op de dag van uw 65ste verjaardag aanvragen.
- Uw handicap moet erkend worden door de artsen van de Directie-generaal Personen met een Handicap. U moet minstens 7 punten behalen op de schaal van zelfredzaamheid (deze schaal geeft de invloed van uw handicap op het dagelijkse leven weer).
- U moet aangesloten zijn bij een zorgkas in kader van de Vlaamse Sociale Bescherming. U moet ook alle zorgpremies betaald hebben. Indien dat niet het geval is, worden de achterstallige premies afgehouden van het zorgbudget.
- U moet de laatste 5 jaar ononderbroken in Vlaanderen en/of Brussel wonen, ofwel ononderbroken sociaal verzekerd zijn in een lidstaat van de Europese Unie (EU) of in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte (EER), of een combinatie van beide voorwaarden.
- Het inkomen van uzelf en uw partner mag bepaalde grenzen niet overschrijden. Er wordt rekening gehouden met:
- Pensioen
- Beroepsinkomsten
- Vervangingsinkomen
- Spaargelden
- Beleggingen
- Eigendommen (huis, bouwgrond, weiland,..)
- Verkoop of schenking van eigendommen
- ….
Procedure
- Een aanvraag voor een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood kunt u enkel online indienen. U vult bij de aanvraag een vragenlijst in die de nodige informatie geeft om een beslissing te kunnen nemen. Om een aanvraag te kunnen indienen, hebt u uw token of elektronische identiteitskaart (eID) met kaartlezer en pincode van uw eID nodig.
-
De zorgkas gaat na of u recht hebt op het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood. Indien nodig, wordt er bijkomende financiële of administratieve informatie opgevraagd. Er wordt ook een evaluatie van uw handicap aangevraagd bij het Directie-Generaal Personen met een Handicap. De Directie-Generaal Personen met een Handicap zal medische informatie opvragen bij uw arts of specialist om uw handicap te kunnen evalueren. Neem bij voorkeur zelf contact op met uw behandelend arts om hem hiervan te verwittigen. Zo weet hij dat hij van de Directie-Generaal Personen met een Handicap bericht mag verwachten. Meestal nodigt de DG Personen met een Handicap u nog uit voor een gesprek met een arts. Het is mogelijk dat de Directie-Generaal Personen met een Handicap beslist om uw handicap maar voor een specifieke periode te erkennen omdat de arts van mening is dat uw medische situatie nog gunstig zal evolueren. Als uw medische toestand stabiel is, dan zal hij beslissen om uw handicap voor onbepaalde duur te erkennen.
-
Uw zorgkas brengt u op de hoogte van de beslissing over het zorgbudget. Hierin staat of u al dan niet recht hebt en hoeveel het zorgbudget bedraagt. De behandeling van een aanvraag na het online indienen duurt gemiddeld drie tot vier maanden. Bij een goedkeuring van de aanvraag, hebt u recht vanaf de maand die volgt op uw aanvraag. Er wordt met terugwerkende kracht uitbetaald bij een positieve beslissing. Bij de brief is er een bijlage waarin vermeld staat hoe u beroep kan aantekenen bij de arbeidsrechtbank.
De eerste uitbetaling gebeurt in de maand na de beslissing van de zorgkas.
Als u hulp nodig hebt bij uw aanvraag, kunt u terecht bij uw ziekenfonds, hulpkas, gemeente, OCMW of sociaal huis. Neem zeker volgende informatie mee, zodat uw aanvraag onmiddellijk correct kan worden ingevuld:
- naam en voornaam van uw huisarts of de arts die uw handicap opvolgt
- uw token of identiteitskaart en pincode
- uw eigen bankrekeningnummer
- een overzicht van uw spaargelden en eventuele beleggingen.
Wat meebrengen?
- Uw token of identiteitskaart en pincode
- Uw eigen bankrekeningnummer
- Een overzicht van uw spaargelden en eventuele beleggingen
Bedrag
Het maximumbedrag voor het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood is in eerste instantie afhankelijk van uw graad van zelfredzaamheid. Of u recht hebt op dat maximumbedrag, wordt bepaald aan de hand van het inkomen van u en uw partner. Het uiteindelijke bedrag kan van persoon tot persoon heel erg verschillen.
De maximumbedragen van het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood en de vrijstellingsgrenzen op het inkomen per gezinscategorie worden geïndexeerd. Ze worden aangepast telkens wanneer de spilindex overschreden wordt.
U kunt zelf inschatten op welk bedrag u recht zou kunnen hebben via een simulatie. Als u de regelgeving onvoldoende kent, is het echter niet zo makkelijk om deze simulatie zelf uit te voeren. Neem contact op met de dienst maatschappelijk werk van uw ziekenfonds of het OCMW om hierbij te helpen.
De eerste uitbetaling gebeurt in de maand na de positieve beslissing van de zorgkas. De zorgkas betaalt het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood telkens voor het einde van de maand uit, op het rekeningnummer van de begunstigde. U moet niet verantwoorden hoe u het zorgbudget gebruikt.
Indien de aanvrager overlijdt, wordt het zorgbudget uitbetaald tot en met de maand van het overlijden.
Combinatie met andere tegemoetkomingen
- U kunt het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood combineren met de andere zorgbudgetten van de Vlaamse Sociale Bescherming.
- U kunt het zorgbudget NIET combineren met een inkomensvervangende tegemoetkoming of een integratietegemoetkoming.
Uitzonderingen
Woont u in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dan kunt geen aanvraag voor een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood indienen in Vlaanderen. Neem contact op met de DG Personen met een Handicap. Deze instantie behandelt de aanvragen voor een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden voor inwoners van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Ook interessant
Algemene vragen
Wat is een zorgkas?
Een zorgkas staat in voor de dagelijkse werking van de Vlaamse Sociale Bescherming en verricht volgende taken:
- personen aansluiten
- de zorgpremies (bijdragen) van de aangeslotenen innen
- een register van de bij haar aangesloten personen bijhouden
- de aanvragen voor een zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden (zorgverzekering) (mantel- en residentiële zorg) en zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (tegemoetkoming hulp aan bejaarden) behandelen
- het basisondersteuningsbudget voor personen met een handicap uitbetalen
Er zijn momenteel 6 erkende zorgkassen in Vlaanderen:
- 5 zorgkassen die door de ziekenfondsen zijn opgericht
- de Vlaamse Zorgkas
Een adressenlijst van de zorgkassen vindt u op de website van Zorg en Gezondheid.
Opgelet!
- Bond Moyson, de Voorzorg en de MOB-Zorgkas behoren ook tot de Zorgkas van de Socialistische Mutualiteiten.
- Partena, Securex, Euromut, VEV behoren tot de Zorgkas van de Onafhankelijke Ziekenfondsen.
De zorgkassen zijn herkenbaar aan het logo van de Vlaamse sociale bescherming. De erkenning, subsidiëring en controle van de zorgkassen gebeurt door de afdeling Vlaamse sociale bescherming.
Hoe kan ik een herziening aanvragen als mijn dossier nog in behandeling is ?
Indien uw dossier in in behandeling is, kunt u zelf geen herziening aanvragen. U moet contact opnemen met de zorgkas waar u aangesloten bent.
Vragen over het inkomen
Wie wordt beschouwd als partner van de zorgbehoevende?
De partner is de persoon:
- die met de zorgbehoevende samenwoont. Samenwonen betekent dat de hoofdverblijfplaats op hetzelfde adres hebben;
- die geen bloed- of aanverwant is in de eerste (kind, ouder, schoonouder), tweede (broer, zus, grootouder, schoonbroer, schoonzus) of derde graad (oom, tante).
De echtgenoot of de echtgenote van de zorgbehoevende wordt dus wel als een partner beschouwd. Dit is een verwant in de nulde graad.
Uitzondering: de persoon die wordt opgesloten in een gevangenis of opgenomen in een inrichting of afdeling tot bescherming van de maatschappij maar die zijn hoofdverblijfplaats heeft behouden bij de zorgbehoevende wordt niet als partner beschouwd.
Wat wordt bedoeld met pensioen?
Onder ‘pensioenen’ wordt verstaan:
- de rustpensioenen en overlevingspensioenen van de werknemers
- de rustpensioenen en overlevingspensioenen van de zelfstandigen
- de rustpensioenen en overlevingspensioenen van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
- de schadeloosstellingen, vergoedingen of pensioenen die ten titel van herstel of schadeloosstelling toegekend worden aan oorlogsslachtoffers of aan hun rechthebbenden
- de pensioenen die toegekend worden bij toepassing van een buitenlands of internationaal verplicht pensioenstelsel
- de rust- en overlevingspensioenen van een openbare dienst of gelijkgestelde (Staat, Provincie, Gemeenten, organismen van openbaar nut…)
Opmerkingen:
Het gewaarborgd inkomen, de inkomensgarantie voor ouderen, de verwarmingstoelage en de ouderdoms- en weduwerente worden in de aanvraag ook vermeld. Ze worden samen met het pensioen uitbetaald maar worden niet beschouwd als een pensioen.
Wat wordt bedoeld met beroepsinkomsten?
Met ‘beroepsinkomsten’ worden de inkomsten bedoeld voortkomend uit een activiteit als werknemer of als zelfstandige van de zorgbehoevende of van de partner. De inkomsten van de partner zullen immers ook worden aangerekend bij de berekening van het recht op de aangevraagde tegemoetkoming.
Het gaat om de belastbare bedragen van 2 jaar geleden. Als deze nog niet beschikbaar zijn, worden de belastbare bedragen van 3 jaar geleden getoond.
Wat wordt bedoeld met vervangingsinkomsten?
Met ‘vervangingsinkomsten’ worden de volgende inkomsten van de partner bedoeld:
- de werkloosheidsvergoedingen,
- de ziektevergoeding
- schadevergoedingen voor arbeidsongevallen of beroepsziekten toegekend ter vervanging van het loon
De inkomsten van de partner zullen ook worden aangerekend bij de berekening van het recht op de aangevraagde tegemoetkoming.
Het gaat om de belastbare bedragen van 2 jaar geleden. Als deze nog niet beschikbaar zijn, worden de belastbare bedragen van 3 jaar geleden getoond.
Wat wordt bedoeld met spaargeld?
Al het geld, zowel van de zorgbehoevende als van de partner, dat bij een financiële instelling op een spaarrekening werd geplaatst.
Wat wordt bedoeld met belegd geld?
Geld, zowel van de zorgbehoevende als van de partner dat belegd is in aandelen, fondsen, obligaties, kasbons… Het gaat om de actuele waarde van de belegging in euro.
Wat moet ik doen wanneer mijn inkomen verandert? Welk effect heeft dit op het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden genoemd)?
Het inkomen stijgt
Als uw inkomen en/of dat van u partner met minstens 10% stijgt, dan ben u verplicht om dit mee te delen binnen de 3 maanden. Deze melding bezorgt u aan de zorgkas via uw online dossier.
Wenst u hulp bij het doorgeven van deze wijziging, neem contact op met uw ziekenfonds, gemeente of OCMW. Zo kunnen zij nagaan of de wijziging in uw inkomen een invloed heeft op uw zorgbudget.
Brengt u de zorgkas niet op de hoogte, dan bestaat de kans dat ze uw zorgbudget of een deel van uw zorgbudget zal terugvorderen.
Het inkomen daalt
Als uw inkomen en/of dat van uw partner daalt, dan kunt u een herziening vragen.
Wenst u hulp bij het doorgeven van deze wijziging, neem contact op met uw ziekenfonds, gemeente of OCMW. Zo kunnen zij nagaan of de wijziging in iw inkomen een invloed heeft op uw zorgbudget.
U kunt uw aanvraag enkel online wijzigen, hiervoor hebt u uw token of elektronische identiteitskaart (eID) met kaartlezer en pincode uw de eID nodig.
Wat moet ik doen bij een verkoop of schenking van een eigendom? Welk effect heeft dit op mijn zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden genoemd)?
Als u een eigendom (huis, grond, weiland,…) wegschenkt of verkoopt en u ontvangt het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden genoemd), moet u dat binnen de drie maanden volgend op de schenking of de verkoop meedelen aan de zorgkas. Deze melding doet u via uw online dossier.
De zorgkas houdt met deze schenking of verkoop rekening bij de herberekening van uw zorgbudget.
Wacht u langer dan drie maanden om de schenking of verkoop mee te delen en blijkt dat uw zorgbudget verminderd moet worden, dan zal de zorgkas het verschil tussen het oude zorgbudget en uw verminderd zorgbudget terugvorderen.
Vragen over een wijziging in de leefsituatie van de aanvrager
Wat moet ik doen wanneer mijn inkomen verandert? Welk effect heeft dit op het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden genoemd)?
Het inkomen stijgt
Als uw inkomen en/of dat van u partner met minstens 10% stijgt, dan ben u verplicht om dit mee te delen binnen de 3 maanden. Deze melding bezorgt u aan de zorgkas via uw online dossier.
Wenst u hulp bij het doorgeven van deze wijziging, neem contact op met uw ziekenfonds, gemeente of OCMW. Zo kunnen zij nagaan of de wijziging in uw inkomen een invloed heeft op uw zorgbudget.
Brengt u de zorgkas niet op de hoogte, dan bestaat de kans dat ze uw zorgbudget of een deel van uw zorgbudget zal terugvorderen.
Het inkomen daalt
Als uw inkomen en/of dat van uw partner daalt, dan kunt u een herziening vragen.
Wenst u hulp bij het doorgeven van deze wijziging, neem contact op met uw ziekenfonds, gemeente of OCMW. Zo kunnen zij nagaan of de wijziging in iw inkomen een invloed heeft op uw zorgbudget.
U kunt uw aanvraag enkel online wijzigen, hiervoor hebt u uw token of elektronische identiteitskaart (eID) met kaartlezer en pincode uw de eID nodig.
Wat moet ik doen wanneer mijn gezondheidssituatie wijzigt?
Werd uw handicap al geëvalueerd door de DG Personen met een handicap en is er een wijziging in uw gezondheidstoestand?
U kunt uw aanvraag enkel online wijzigen, hiervoor hebt u uw token of elektronische identiteitskaart (eID) met kaartlezer en pincode uw de eID nodig. Uw handicap zal dan opnieuw geëvalueerd worden.
Wenst u hulp bij het doorgeven van deze wijziging, neem contact op met uw ziekenfonds, gemeente of OCMW. Zo kunnen zij nagaan of de wijziging in uw gezondheidssituatie een invloed heeft op uw zorgbudget.
Wat moet ik doen voor mijn zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden genoemd) wanneer ik verhuis ?
Verhuis binnen Vlaanderen
Als u verhuist binnen Vlaanderen en u deelt dat aan de gemeente mee, dan wordt de zorgkas via het Rijksregister op de hoogte gebracht van uw verhuis. U moet het dus niet zelf aan de zorgkas meedelen.
Andere wijzigingen van uw persoonlijke gegevens, zoals een nieuw telefoonnummer of rekeningnummer, moet u melden via uw online dossier.
Verhuis van Vlaanderen naar Brussel of Wallonië
De zorgkas zal u een brief sturen met de nodige informatie om uw dossier in orde te brengen. Verhuist u naar Wallonië of Brussel, dan moet u zo snel mogelijk een aanvraag indienen bij de DG Personen met een Handicap, op het moment dat u officieel verhuisd bent.
Verhuis van Brussel of Wallonië naar Vlaanderen
De DG Personen met een Handicap zal u een brief sturen met de nodige informatie om uw dossier in orde te brengen. Verhuist u naar Vlaanderen, dan moet u zo snel mogelijk een aanvraag indienen in Vlaanderen, op het moment dat u officieel verhuisd bent. Vooraleer u de aanvraag kunt indienen, moet u eerst aansluiten bij een zorgkas.
Contact
- Inwoners van Vlaanderen kunnen voor ondersteuning van een aanvraag voor het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood, of een herziening terecht bij hun zorgkas.
- Inwoners van Brussel kunnen voor de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden terecht bij de FOD Directie-Generaal Personen met een handicap.
Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming
- Adres
- Agentschap Zorg en GezondheidAgentschap Vlaamse Sociale BeschermingKoning Albert II laan 351030 SchaarbeekBelgië
- Telefoon
- 02 553 46 90
- Fax
- 02 553 07 25
- Website
- Openingsuren
- ma - vr09:00 - 16:30
Administratieve geldboetes Vlaamse Sociale Bescherming:
02 553 46 54
of boetezorgverzekering@zorg-en-gezondheid.beVrijstellingen Vlaamse Sociale Bescherming:
02 553 46 60
of europazorgverzekering@zorg-en-gezondheid.beBasisondersteuningsbudget personen met een handicap:
02 553 46 54
of vlaamsesocialebescherming@zorg-en-gezondheid.beZorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger Tegemoetkoming Hulp aan Bejaarden):
02 553 46 54
of vsb.zorgbudgetouderen@zorg-en-gezondheid.be
Directie-generaal Personen met een Handicap
- Adres
- Directie-generaal Personen met een HandicapAdministratief Centrum Kruidtuin, Finance TowerKruidtuinlaan 50 bus 1501000 BrusselBelgië
- Telefoon
- 0800 987 99
- Contactpagina
- http://handicap.belgium.be/nl/contact/contactformulier.htm
- Website
- Openingsuren
- ma - di08:30 - 12:30
- do - vr08:30 - 12:30