Projectaanvraag indienen in de kmo-portefeuille

Als u een overeenkomst ondertekend hebt met een geregistreerde dienstverlener voor een opdracht of project, dan kunt u online een projectaanvraag indienen. Dit kan tot 14 kalenderdagen na de start van de prestaties (opleiding, project, cursus).

Om een projectaanvraag in te dienen in de kmo-portefeuille, moet u :

  • surfen naar de website van de kmo-portefeuille en op de roze knop ‘aanvragen’ klikken
  • aanmelden als persoon en de juiste onderneming selecteren (linksboven verschijnt dan uw naam, gevolgd door uw onderneming tussen haakjes)Opmerking: bij een eerste gebruik moet u aanmelden en de juiste rechten krijgen om aanvragen te beheren in de kmo-portefeuille
  • de grootte van uw onderneming bevestigen (kleine - middelgrote - grote)
  • klik op het scherm met “mijn dossier” en “ondernemingsfoto” op “kmo portefeuille”
  • maakt u voor het eerst gebruik van de kmo-portefeuille: vul de ontbrekende bedrijfsgegevens aan (SEPA, omzet...)
  • in het scherm ziet u een knop “nieuwe aanvraag” en kunt u ook de historiek van uw subsidies bekijken

U kunt volgende demo volgen om een aanvraag opleiding of advies in te dienen.

  • 1

    Vul de NACE(BEL)-code in voor de hoofdactiviteit van uw onderneming

    Dit is de code van de hoofdactiviteit van uw onderneming (activiteit die de grootste omzet genereert).

  • 2

    Vul uw projectgegevens in

    • Kies het type dienstverlening: opleiding of advies
    • Vul de naam van de opleiding of het advies in
    • Selecteer een thema waarin de opleiding of het advies thuishoort. U hebt de keuze uit volgende thema's:
      • ICT
      • HRM
      • Organisatie en Kwaliteit
      • Milieu en veiligheid
      • Marketing, communicatie en verkoop
      • Adminstratie en financiën
      • Productie
      • Talen
      • Juridisch
      • Welzijn en gezondheid
      • Transport en logistiek
      • Algemene persoonlijke vaardigheden
      • Technologieverkenning
      • Ervaringsuitwisseling
      • Conceptontwikkeling design
      • Energie
      • Opvolging en overname
    • Bij een opleiding: geef het aantal deelnemers aan de opleiding op. U vermeldt ook de voornaam en naam van de deelnemers die de opleiding zullen volgen. Deze namen moeten niet vermeld worden op de factuur van de dienstverlener. U kunt later de namen nog nakijken door bij de historiek van uw projecten op het project in kwestie te klikken en vervolgens ‘Toon projectfiche’ aan te klikken.
    • Vul de datum van de inschrijving/overeenkomst met de dienstverlener in (een aanvraag mag pas ingediend worden indien er een inschrijving/overeenkomst is).
    • Vink aan of de opleiding of adviesprestaties gestart zijn voor de aangegeven datum (hiermee wordt gecontroleerd of de aanvraag gebeurd binnen de 14 kalenderdagen).
    • Vink aan of de opleiding of adviesprestatries bijdragen tot het huidig of toekomstig bedrijfsfunctioneren (dit is een voorwaarde om subsidie te krijgen).
    • Geef de kost van de inschrijving exclusief de niet-toegestande kosten en de BTW in
    • Geef het projectbedrag in binnen de kmo-portefeuille
    • Op basis van deze bedragen berekent de applicatie onmiddellijk hoeveel uw eigen bijdrage en de subsidie van de Vlaamse overheid bedraagt.
  • 3

    Selecteer de geregistreerde dienstverlener waar u mee samenwerkt

    De dienstverlener is een adviesinstantie, opleidingsverstrekker, ...

    • U kunt onmiddellijk het registratienummer van de dienstverlener invullen of op naam zoeken
    • Zoekt u op naam, dan krijgt u een aantal zoekresultaten
    • Via de knop ‘selecteer’ kiest u de juiste dienstverlener
  • 4

    Bevestiging en verklaring op eer

    U krijgt een overzicht van de ingevulde gegevens, controleer het overzicht en ga eventueel een aantal stappen terug om correcties aan te brengen.

    U ziet volgende samenvatting:

    • naam project
    • aanvraagdatum
    • dienstverlener
    • registratienummer
    • projectbedrag
    • bijdrage onderneming
    • bijdrage Vlaamse overheid (subsidie)

    Tot slot vinkt u de verklaring op eer aan.

  • 5

    Stortingsgegevens

    De aanvraag wordt automatisch goedgekeurd, u krijgt het projectnummer en alle stortingsgegevens die u nodig heeft om uw eigen bijdrage te storten:

    • uiterste stortingsdatum
    • begunstigde (Sodexo, de instelling die de portefeuille beheert)
      • N.V. Sodexo Pass Belgium
      • Adres: Charles Lemairestraat 1, 1160 Brussel
    • Belgisch rekeningnummer: 733-0337970-52
      • IBAN: BE64 7330 3379 7052
      • BIC: KREDBEBB
    • het te storten bedrag
    • gestructureerde mededeling (noodzakelijk om de koppeling tussen project en storting te kunnen doen, anders wordt de storting geweigerd!).
  • 6

    Overzicht volgende stappen

    U krijgt een lijst met de volgende stappen die het project moet doorlopen:

    • storting
    • subsidie
    • betaling

    U kunt in het overzicht van uw portefeuille de details van het project opvragen en stortingen en betalingen uitvoeren.