Prijsreglementering en koopjesperiode

Als handelaar of ondernemer bent u meestal vrij om zelf de prijs van uw producten of diensten vast te leggen. Alleen voor sectoren waarin de vrije concurrentie niet optimaal kan of mag spelen, legt de overheid maximumprijzen op. Zo worden er onder andere maximumprijzen vastgelegd voor:

  • water
  • teledistributie
  • afvalverwerking
  • taxivervoer
  • geneesmiddelen ...

U moet als handelaar de prijs van uw goederen of diensten duidelijk en ondubbelzinnig kenbaar maken aan uw klanten. De prijs moet de totaalprijs zijn die de consument betaalt, dus met inbegrip van de btw en van alle andere taksen, heffingen of diensten die de consument extra moet betalen.

De koopjesperiode of ‘solden’

Twee keer per jaar mag u als handelaar uw producten verkopen tegen sterk verlaagde prijzen. Die twee koopjesperiodes zijn wettelijk vastgelegd. Ze lopen van:

  • 3 januari tot 31 januari (als 3 januari op een zondag valt, begint de koopjesperiode op 2 januari)
  • 1 juli tot 31 juli.

Voor de sectoren van de kleding, de lederwaren en de schoenen is het verboden prijsverminderingen aan te kondigen tijdens de periode die aan de solden voorafgaat. Die periode noemt men de ‘sperperiode’. De bedoeling van de sperperiode is te garanderen dat de prijs van de producten werkelijk is verminderd en dat alle ondernemingen uit die sectoren tegelijkertijd, op de voorziene data, met de soldenverkoop beginnen.

Promoties en kortingen buiten de koopjesperiode

Als verkoper van producten mag u ook buiten de koopjesperiode prijsverminderingen, promoties of kortingen toekennen. U moet daarbij de volgende regels respecteren:

  • De aankondigingen van de prijsvermindering mogen niet langer dan een maand duren.
  • U moet de referentieprijs (de ‘normale’ prijs dus) gedurende een ononderbroken periode van een maand toegepast hebben op het moment dat u de korting afficheert.
  • U mag de prijsverminderingen niet aankondigen tijdens de sperperiode, dat is de periode voor de koopjesperiode.
  • U mag alleen naar uw eigen prijzen verwijzen. Het is dus niet toegestaan een prijsvermindering te suggereren door te verwijzen naar een prijs van een concurrent of een leverancier.

Het is in België verboden om producten met verlies te verkopen, tenzij tijdens de koopjesperiodes. U vindt de voorwaarden waaraan een verkoper moet voldoen om prijsverlagingen te kunnen aankondigen, op de website van de FOD Economie

Ook interessant

Meer informatie

Contact

FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie

Adres
FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie
City-Atrium C
Vooruitgangstraat 50
1210 Brussel
België
Telefoon
0800 120 33
Fax
0800 120 57
E-mail
Website
Openingsuren
  • ma - vr09:00 - 17:00