Gedaan met laden. U bevindt zich op: Versterking van het studiekeuzeproces in de overgang van secundair naar hoger onderwijs. Advies Vlor

Versterking van het studiekeuzeproces in de overgang van secundair naar hoger onderwijs. Advies Vlor

Beleidsadvies
maart 2013
Vlaamse Onderwijsraad - VLOR
De slaagcijfers in het eerste jaar hoger onderwijs blijven hardnekkig laag. Minder dan de helft van de studenten slaagt erin tussen 90 en 100 % van de opgenomen studiepunten ook effectief te behalen in het eerste jaar. Hier en daar gaan dan ook stemmen op om leerlingen in het secundair onderwijs te verplichten een algemene niet-bindende oriënteringsproef af te leggen. De VLOR vindt dat er op korte termijn actie nodig is om de slaagcijfers te verbeteren, maar ziet geen meerwaarde in de oriënteringsproef. De raad adviseert om te investeren in het beleid dat het studiekeuzeproces op alle vlakken verbetert. Uit onderzoek blijkt immers dat slechte resultaten in het hoger onderwijs samenhangen met een minder goede oriëntering op het einde van het secundair onderwijs.
Publicatiedatum
Maart 2013
Publicatietype
Beleidsadvies
Thema's
Onderwijsinstellingen en studieaanbod , Hoger onderwijs