chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

Ambtenaren die eens positief het nieuws halen? Vandaag wel. Vlaamse topambtenaren Frank Geets en Dirk Vanderpoorten hebben zonet in naam van alle medewerkers van de Vlaamse overheid een cheque van 39 533 euro overhandigd aan Philippe Vandekerckhove, CEO van het Rode Kruis-Vlaanderen. Daarmee steunen ze de werking van het RKV voor de 7,6 miljoen vluchtelingen in Syrië. 39 533 euro is het voorlopige tussentotaal, maar er staan nog enkele acties gepland.  Eind 2015 loopt de actie af en zullen we dus ruim boven 40 000 euro eindigen, meer dan 1 euro per Vlaamse ambtenaar.

“Midden september, toen de vluchtelingenstroom naar ons land steeds groter werd, vonden we dat we als Vlaamse ambtenaren niet aan de kant konden blijven staan. Zo startten we de actie Samen voor Syrië”, zegt Martin Ruebens, voorzitter van het voorzitterscollege (het overkoepelende managementorgaan van de Vlaamse overheid). “Drie maanden later hebben 22 topambtenaren zichzelf geveild en hebben honderden ambtenaren uit meer dan 30 agentschappen en departementen van de Vlaamse overheid meer dan 50 acties opgezet om geld in te zamelen voor de vluchtelingen in Syrië zelf. Met beperkte middelen en voor, tussen en na hun werkuren.”

Nooit eerder heeft de Vlaamse administratie in zo’n groot project samengewerkt, over de grenzen van entiteiten. Om er maar enkele te noemen: VDAB, Kind en Gezin, het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB), Departement Werk en Sociale Economie, Onderwijs, VMM, Ovam, Departement Internationaal Vlaanderen, Vlaams Energieagentschap (VEA), Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek (ILVO), Ruimte Vlaanderen en zelfs de diensten van het Vlaams Parlement doen mee.

Op enkele weken tijd hebben honderden collega’s samen meer dan 50 acties opgezet om geld in te zamelen bij hun collega’s. Er zijn massa’s taarten gebakken, er is gequizd, geijsbeerd, er zijn tombola’s opgezet, relatiegeschenken en boeken verkocht, gekookt en gegeten en heel veel gesport en gesponsord voor de vluchtelingen in Syrië. En vandaag staat er na het slotevent nog een fuif op het programma.

Ook de top hield het niet bij een managementbeslissing om te laten storten voor het goed doel. Ze wilden het goede voorbeeld geven door zichzelf te veilen voor Syrië. Katrien Verhegge (Kind en Gezin) heeft collega’s uitgedaagd in een volleybaltornooi (en gewonnen), Philippe D’Hondt (VMM) daagde zijn management en personeel uit voor een ijsbeerduik, Fons Leroy (VDAB) zal met collega’s langs het parcours van De Ronde fietsen, Roger Kesteloot (De Lijn) kookt met de formule van Komen eten voor de 4 meest biedende collega’s een groentelunch in eigen keuken en Marleen Evenepoel (Agentschap Natuur en Bos) neemt dit weekend 10 collega’s mee op reeënsafari in het Meerdaelwoud.

Waarom doen we het allemaal? Niet voor de slachtoffers van het conflict in Syrië die hier al geholpen worden, maar voor de 7,6 miljoen vluchtelingen die in Syrië zelf achterblijven. Dankzij deze steun kan Rode Kruis-Vlaanderen de Syrische Rode Halve Maan helpen helpen met voedselhulp, essentiële hulpgoederen als dekens en hygiënekits en met medische middelen als ambulances en noodmateriaal. Het Rode Kruis-Vlaanderen helpt de Rode Halve Maan er ook bij het onderhouden van de opslagplaatsen en betaalt mee de benzine om goederen ter plekke te krijgen.

Meer over de actie Samen voor Syrië: www.samenvoorsyrie.be

Meer over de werking van het Rode Kruis-Vlaanderen in Syrië: www.rodekruis.be

Beeldmateriaal

Youtube: https://youtu.be/DYVLdZJMfWI