chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Een klacht over een Vlaamse overheidsdienst

    Hebt u een probleem met een Vlaamse overheidsdienst? Licht de betrokken overheidsdienst in over uw situatie of probleem. Misschien kunt u door overleg samen een eenvoudige oplossing vinden.

    Lukt dat niet? Dan kunt u nog andere stappen ondernemen. De klachtenprocedure bij de Vlaamse overheid verloopt in 3 stappen. De procedure is kosteloos.

    • 1

      Praat eerst met de dienst waarover u een klacht hebt

      Als u niet tevreden bent over de werking van een Vlaamse overheidsdienst of u bent het niet eens met een beslissing in een dossier, probeer dan in eerste instantie om dit met de dossierbehandelaar zelf uit te praten. U vindt de contactgegevens van de dossierbehandelaar meestal op de brief die u kreeg.

      Lukt dat echt niet, dan kunt u een volgende stap zetten en een klachtenbehandelaar inschakelen.

    • 2

      Leg uw probleem voor aan de klachtenbehandelaar van de dienst

      Elke dienst bij de Vlaamse overheid heeft een speciale klachtenbehandelaar die uw klacht zal onderzoeken en beantwoorden. De contactgegevens van de klachtenbehandelaar kunt u opvragen bij de dienst zelf. U kunt de contactgegevens van alle klachtenbehandelaars ook krijgen door te bellen naar het gratis nummer 1700. Een medewerker zal u de juiste contactgegevens van de klachtenbehandelaar bezorgen.

      U kunt uw klacht telefonisch of schriftelijk (via brief, fax of e-mail) bezorgen. Noteer uw klacht of probleem zo nauwkeurig mogelijk en vermeld zeker volgende gegevens:

      • een nauwkeurige omschrijving van uw klacht
      • uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres
      • een kopie van alle stukken (brieven, foto's, e-mailverkeer,...) die uw klacht kunnen ondersteunen.

      Uiterlijk binnen de 10 kalenderdagen krijgt u een schriftelijke ontvangstmelding per brief of e-mail. Als een klacht niet behandeld wordt, dan moet de klachtenbehandelaar dit schriftelijk motiveren.

      Na ontvangst van uw klacht heeft de klachtenbehandelaar 45 kalenderdagen de tijd om uw klacht te onderzoeken en te beantwoorden.

      Bent u ook niet tevreden met het antwoord van de klachtenbehandelaar of kreeg u niet tijdig een antwoord, dan kunt u met uw klacht nog terecht bij de Vlaamse Ombudsdienst.

    • 3

      Contacteer de Vlaamse Ombudsdienst

      Wanneer u ook met de klachtenbehandelaar niet tot een overeenkomst komt, kunt u contact opnemen met de Vlaamse Ombudsdienst. De Vlaamse Ombudsdienst is bereikbaar op het gratis nummer 1700.

      U kunt vragen om rechtstreeks doorverbonden te worden met een medewerker van de ombudsdienst. U kunt uw klacht ook indienen via e-mail. Het is ook mogelijk om een persoonlijke afspraak te maken tijdens de kantooruren.

    Andere regelingen die kunnen helpen wanneer u ontevreden bent over de Vlaamse overheid

    Naast de klachtenbehandeling zijn er nog twee andere procedures om een oplossing te vinden voor uw probleem of geschil met de Vlaamse overheid:

    Contact

    Vlaamse Ombudsdienst

    Adres
    Leuvenseweg 86
    1000 Brussel
    België
    Telefoon
    1700
    Fax
    02 552 48 00
    E-mail
    Website
    Openingsuren
    • ma - vr09:00 - 17:00