Ongewenste telefoonoproepen

Ongewenste telefoonoproepen kunnen vervelend zijn. De oproepen hebben vaak een commerciëel doel. Maar ook kwaad opzet is niet uitgesloten.

  • Commerciële telefoons
    Als u een vast telefoonnummer hebt dat niet privé is, dan kan iedereen uw telefoonnummer op het internet terugvinden, ook bedrijven die u iets willen verkopen. Het kan ook zijn dat u eens contact hebt gehad met het bedrijf door er iets te kopen of informatie op te vragen. Bedrijven gebruiken of kopen soms ook klantenbestanden van andere bedrijven of ‘adressenmakelaars’.
  • Technische mankementen
    Neemt u op en hoort u niets aan de andere kant van de lijn? Dan kan het zijn dat uw nummer gebeld werd door een callcenter en dat er technisch iets foutliep.
  • Het kunnen ook inbrekers zijn die willen nagaan of er iemand thuis is of niet.

Wie heeft gebeld?

  • Kent u het nummer, maar weet u niet wie het is? U kunt dat misschien online opzoeken (witte gids, 1207, zoekmachine).
  • Sommige telefoonproviders bieden de mogelijkheid om te weten te komen wie u het laatst op uw vast toestel gebeld heeft (als het geen anoniem nummer is).
  • Wordt u vaak door dezelfde onbekende oproeper lastiggevallen? U kunt aan de Ombudsdienst voor Telecommunicatie vragen om de identiteit van de oproeper na te gaan. Die ombudsdienst start alleen een onderzoek als de feiten vast lijken te staan en als u precieze datums en tijdstippen van de oproepen bezorgt via een aanvraagformulier. De dienst kan de vermoedelijke dader niet identificeren als de oproepen gebeurd zijn vanuit een ander land, en soms ook niet als de beller een gsm met een voorafbetaalde kaart gebruikt.

Hoe ongewenste oproepen vermijden?

  • Als u geen commerciële telefoontjes meer wilt krijgen, kunt u uw telefoonnummer op de bel-me-niet-meer-lijst zetten. Bedrijven en organisaties zullen uw telefoonnummer en naam dan schrappen in hun belbestanden. U zult dan niet meer gebeld worden voor hun producten, diensten of speciale promoties. Binnen vijf werkdagen na uw inschrijving zal uw telefoonnummer in de bel-me-niet-meer-lijst staan. U krijgt daarvan een bevestiging. ‘Bel me niet meer’ wordt beheerd door Do Not Call Me vzw (DNCM).
  • Sommige telefoontoestellen bieden de mogelijkheid om bekende en/of anonieme oproepnummers te blokkeren. Raadpleeg daarvoor de handleiding van uw toestel of vraag aan uw telefoonprovider wat de mogelijkheden zijn.
  • U kunt het nummer van uw vaste lijn laten registreren als privé/geheim. U kunt ook zelf kiezen of uw gegevens al dan niet vermeld worden in de telefoongids of op 1207. Raadpleeg de website van uw telefoonprovider of vraag na wat de mogelijkheden zijn.

Dreigtelefoons, stalking, ...

Bij kwaad opzet (dreigtelefoons, stalking, ...) kunt u het best aangifte doen bij de politie.

Oplichters

Wees op uw hoede voor onbetrouwbare televerkopers. Hou deze vier tips in gedachten.

  • Maakt de verkoper zich bekend? Een televerkoper is verplicht zijn identiteit en de onderneming waarvoor hij belt, kenbaar te maken aan het begin van het gesprek. Hij moet ook duidelijk maken dat het telefoongesprek bedoeld is om iets te verkopen.
  • Is het aanbod van de verkoper duidelijk? Geeft de verkoper weinig informatie over de eigenschappen, de prijs of de duur van de overeenkomst? Vraag dan om meer details. Misleidende telefoontjes gaan meestal over gratis aanbiedingen, kortingbonnen of proefpakketjes om een product vooraf uit te testen.
  • Staat de televerkoper op de lijst van ondernemingen die al gemeld zijn? Check of de naam van de onderneming die u opbelt, op de lijst van ondernemingen staat waarover de FOD Economie en het Europees Centrum voor de Consument al meldingen ontvingen. Wees uiterst voorzichtig met aanbiedingen van de ondernemingen die op die lijst staan. Staat de onderneming niet op de lijst, dan betekent dat niet noodzakelijk dat het aanbod veilig is, want telefonische oplichters wisselen vaak van naam.
  • Hebt u een schriftelijke bevestiging gekregen? Een televerkoper is verplicht om u een bevestiging te sturen, per e-mail of per post. Die bevestiging moet u alle informatie geven over het aanbod en over uw recht om van de aankoop af te zien. Stuur meteen een antwoord als u niet geïnteresseerd bent in het aanbod. Let op: de bevestigingsmail komt soms terecht in de map met ongewenste e-mails. Als u onlangs een televerkoper aan de lijn had, kunt u de e-mails in die map best in het oog houden.

Kreeg u een verdacht telefoontje? Meld het dan

Contact

Ombudsdienst voor Telecommunicatie

Adres
Ombudsdienst voor Telecommunicatie
Koning Albert II-laan 8 bus 3
1000 Brussel
België
Telefoon
02 223 09 09
Fax
02 219 86 59
E-mail
Website