Gedaan met laden. U bevindt zich op: Nieuwe minimumdoelen basisonderwijs

Nieuwe minimumdoelen basisonderwijs

Vanaf 1 september 2025 komen er in het (buitengewoon) basisonderwijs nieuwe minimumdoelen op het einde van het kleuteronderwijs, het 4de jaar lager onderwijs en het einde van het lager onderwijs.

Update 17 juli 2025

De expertengroep onder leiding van Daniel Muijs werkte een voorstel voor minimumdoelen in het (buitengewoon) basisonderwijs uit. Onderwijsverstrekkers en strategische adviesraden brachten advies uit over de ontwerpversie. Op basis van die adviezen werd de set inhoudelijk herwerkt en bijgestuurd. Op 16 juli keurde het Vlaams Parlement dat voorstel definitief goed.

Voor wie

Er komen nieuwe minimumdoelen voor het:

  • Einde kleuteronderwijs
  • 4de jaar lager onderwijs
  • Einde lager onderwijs

Wat

Bij de ontwikkeling van de nieuwe minimumdoelen ligt de focus op Nederlands en wiskunde in een kennisrijk curriculum met aandacht voor STEM. Het kennisrijke curriculum zorgt ervoor dat leerlingen een duidelijke en systematische opbouw van kennis krijgen. Zo bouwen ze niet alleen voldoende kennis op maar leren ze ook verbanden leggen en werken ze aan diepgaande kennis.

De nieuwe minimumdoelen:

  • Bevatten leerondersteunende vaardigheden die leerlingen helpen om tot beter leren te komen.
  • Vormen de basis voor de opmaak van het individueel aangepast curriculum (IAC).

De onderwijsverstrekkers werken leerplannen uit die aansluiten bij de nieuwe minimumdoelen. De onderwijsinspectie volgt op of scholen de nieuwe minimumdoelen toepassen.

Wanneer

SchooljaarKleuteronderwijs + lager onderwijs
1ste - 3de jaar
Lager onderwijs
4de jaar
Lager onderwijs
5de jaar
Lager onderwijs
6de jaar
2025-2026Oude eindtermen
+ vrijwillig nieuwe minimumdoelen als schooleigen doelen
Oude eindtermen
+ vrijwillig nieuwe minimumdoelen als schooleigen doelen
Oude eindtermen
+ vrijwillig nieuwe minimumdoelen als schooleigen doelen
Oude eindtermen
+ vrijwillig nieuwe minimumdoelen als schooleigen doelen
2026-2027Verplicht nieuwe minimumdoelen Nederlands, wiskunde en wetenschappen en techniek
+ vrijwillig de overige nieuwe minimumdoelen
Oude eindtermen
+ vrijwillig nieuwe minimumdoelen als schooleigen doelen
Oude eindtermen
+ vrijwillig nieuwe minimumdoelen als schooleigen doelen
Oude eindtermen
+ vrijwillig nieuwe minimumdoelen als schooleigen doelen
2027-2028Verplicht nieuwe minimumdoelenVerplicht nieuwe minimumdoelen Nederlands, wiskunde en wetenschappen en techniek
+ vrijwillig de overige nieuwe minimumdoelen
Verplicht nieuwe minimumdoelen Nederlands, wiskunde en wetenschappen en techniek
+ vrijwillig de overige nieuwe minimumdoelen
Oude eindtermen
+ vrijwillig nieuwe minimumdoelen als schooleigen doelen
2028-2029Verplicht nieuwe minimumdoelenVerplicht nieuwe minimumdoelenVerplicht nieuwe minimumdoelen Nederlands, wiskunde en wetenschappen en techniek
+ vrijwillig de overige nieuwe minimumdoelen
Verplicht nieuwe minimumdoelen Nederlands, wiskunde en wetenschappen en techniek
+ vrijwillig de overige nieuwe minimumdoelen
2029-2030Verplicht nieuwe minimumdoelenVerplicht nieuwe minimumdoelenVerplicht nieuwe minimumdoelen

Verplicht nieuwe minimumdoelen Nederlands, wiskunde en wetenschappen en techniek
vrijwillig de overige nieuwe minimumdoelen

De nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs zijn ambitieus. Ze vragen inspanningen van scholen op pedagogisch en onderwijskundig vlak. Om hen de nodige ruimte te geven om de doelen stapsgewijs in te voeren én te bereiken, wordt de bestaande gedoogperiode uitgebreid.

Er wordt daarbij een onderscheid gemaakt tussen twee zaken:

  • de invoering van de doelen in de schoolwerking, en
  • het bereiken van de doelen.

De onderwijsinspectie zal in de eerste twee schooljaren na de invoering geen ongunstig advies geven over de implementatie van de doelen.
Tot en met het schooljaar 2030-2031 kan de inspectie ook geen ongunstig advies geven als scholen de doelen nog niet of niet volledig bereiken.

Waarom

De afgelopen jaren tonen internationale peilingen zoals PIRLS en TIMSS aan dat leerlingen minder goed presteren voor taal en wiskunde. De hervorming van de minimumdoelen wil het curriculum versterken om zo elk kind maximale kansen te geven om zich goed te ontwikkelen en te slagen in het onderwijs en daarbuiten.

Ondersteuning

Er worden bijkomende middelen voorzien die leerkrachten en scholen ondersteunen om met de nieuwe minimumdoelen aan de slag te gaan. Lees meer daarover in de conceptnota over de professionalisering in het kader van de nieuwe minimumdoelen.

Schrijf je vanaf 19 augustus in voor het event Kennisrijke minimumdoelen basisonderwijs op 8 september of de sessies in verschillende provincies over de implementatie van de minimumdoelen van 15 tot en met 19 september.