Coachen en leiderschap, sociale vaardigheden en persoonlijk leiderschap bij organisatieontwikkeling.
- Opleidingsverstrekker
GROW STRONG - JOBKRACHT
- Registratienummer
ODB-1002554
- Geregistreerd
op: 19 december 2022
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 192 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Onze opleidingen zijn zowel voor uit uitvoerende medewerkers, HR medewekers, leidinggevenden, sociale dienst...
De principes van onze opleidingen zijn breed toepasbaar in verschillende sectoren en doelgroepen.
Onze opleidingen zijn gericht op iedere professional of vrijwilliger die in het uitvoeren van zijn werk te maken krijgt met uitdagingen, veranderingen en ontwikkeling.
Onze opleidingen zijn er voor medewerkers en organisaties die doelgericht willen groeien en meer inzicht wil verkrijgen in de dynamieken van communicatie, weerstand, conflicten, leiderschap, organisatie in verandering, talentontwikkeling en hierbij op een interactieve manier eigen vaardigheden wil aanscherpen en versterken.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Modules
Persoonlijk leiderschap en leiderschap gaat over het aanwezige potentieel benutten. In jezelf en in anderen. Het gaat over betekenis geven en ervaren. Dit opleidingstraject is speciaal ontworpen voor HR medewerkers, interne coaches, leidinggevende of procesbegeleiders die werken aan het groeipotentieel van collega’s en organisatieontwikkeling.
Als medewerkers | collega | coach | teamlid ben jij de belangrijkste schakel tussen motivatie – kwaliteit en resultaat op de werkvloer. We zoomen in op communicatie – sociale vaardigheden, coach technieken, (persoonlijk) leiderschap en talentent ontwikkeling. In een steeds veranderende wereld is het een uitdaging om constructief en positief samen te werken wat zorg voor arbeidsvreugde, groei en rendement. Coachen en (persoonlijk) leiderschap is hét traject voor jouw en je coaches, collega’s, team en organisatie te versterken in hun weerbaarheid bij veranderingen en professionele groei.
De ene collega durft wel eens autoritair te zijn waardoor er stressmomenten ontstaan die sommige medewerkers in hun schulp doen kruipen.
Anderen zijn dan weer net te ‘meegaand’ en trekken geen duidelijke grenzen. Beide wegen op de ontplooiing en groei van de collega’s | teamsfeer en organisatie, hierdoor hebben ze een sterke invloed op de resultaten.De doelstelling hierbij is dat medewerkers werken aan hun communicatieve en sociale vaardigheden. Ze overwinnen eventuele angsten en stress om te communiceren met collega's. Ze leren zichzelf en hun mening helder en respectvol uitdrukken, feedback geven en verbindend communiceren. Ze leren (moeilijke) boodschappen van anderen niet persoonlijk op te vatten en hier veerkrachtig mee om te gaan. Respectvol confronteren is een belangrijke professionele vaardigheid, als coach, leidinggevende en collega. Deze professionele attitude op de werkvloer zorgt voor meer verbinding tussen de collega’s en maakt een (h)echter team.
Tijdens dit traject leer je als coach | leidinggevende en medewerker een belangrijke balans bewandelen: resultaat- en doelgericht samenwerken en medewerkers ruimte geven bij het bereiken van resultaten. Dit ervaringsgericht traject geeft elke deelnemer krachtige handvatten en tools om effectief aan de slag te gaan met persoonlijk leiderschap in praktische situaties.
We vertrekken dan ook vanuit je persoonlijkheid als professional.
Je krijgt inzicht in jouw patronen als coach | leidinggevende en persoonlijke uitdagingen worden helder gemaakt en in beweging gezet.
Het gaat over durven doen en kunnen zijn, je (persoonlijk)leiderschap versterken - aanscherpen en met plezier samenwerken. Zo versterken medewerkers zich professioneel en zijn ze zo weerbaarder (v)aardig bij organisatieveranderingen en groei binnen hun huidige of toekomstige loopbaan.Wat kan je na dit traject:
• Je bent bent als coach | leidinggevende in staat je mening te uiten op een verbindende en respectvolle manier en staat open voor feedback.
• Je weet focus te houden in gesprekken en samenwerkingen en linkt deze met de organisatiedoelstellingen.
• Je kan op een assertieve manier grenzen stellen. Je ervaart (zelf)vertrouwen bij het samenwerken met anderen.
• Je kan verbaal en non verbaal tools inzetten om conflicten en weerstand te de-escaleren.
• Je bent in staat flexibel en adequaat te handelen bij nieuwe processen, veranderingen en uitdagingen.
• Je bent zelfbewust als coach | leidinggevende en kent je eigen patronen, valkuilen en uitdagingen.
• Je bent besluitvaardig – probleemoplossend en in staat strategisch te handelen.
• Je kan adequaat – flexibel reageren als coach | leidinggevende bij veranderingen.
• Bij verandering – groei, kan je jouw team en collega’s betrekken bij het besluitvormingsproces.
• Je aanpak van ‘situationeel’ leiderschap is gericht om de collega’s te versterken.
• Je bent in staat medewerkers te inspireren en motiveren naar concreet resultaat.
• Je (her)kent de sterktes en kwaliteiten van je teamleden en weet deze te versterken.Groeipotentieel in de organisatie versterken doe je adhv investeren, inspireren en motiveren.
Als interne coach of leidinggevende ga je aan de slag met communicatieve en coach vaardigheden om het aanwezige potentieel van je team te benutten. Je versterkt hierdoor het individu en team wat ervoor zorgt dat de organisatie hierdoor wendbaar is bij veranderingen en nieuwe processen die leiden tot ontwikkeling en groei.
Het ontwikkelingsgesprek of POP- gesprek.
Dit opleidingstraject is speciaal ontworpen voor interne coaches of procesbegeleiders die werken aan het groeipotentieel van collega’s en organisatieontwikkeling. Dit bijvoorbeeld in de functie van: interne coach, leidinggevende, HR medewerkers, sociale dienst… Jij bent het teamlid wat medeverantwoordelijk is voor het groeipotentieel van de medewerkers in de organisatie. In een steeds veranderende wereld is het een uitdaging om constructief en positief samen te werken wat zorg voor arbeidsvreugde, groei en rendement. Deze opleiding geeft focus en verdieping aan ontwikkelings- en evaluatiegesprekken.POP – gesprekken:
Het Persoonlijk OntwikkelingsPlan is een plan waarin staat hoe iemand zich concreet op korte en lange termijn verder gaat ontwikkelen. Dit stimuleert het groeipotentieel van medewerkers om te groeien in hun huidige of toekomstige werk. Het POP-gesprek gaat over ontwikkeling in brede zin:- In kaart brengen van de huidige situatie (arbeidsvreugde).
- Groeidoelstelling van de medewerker stimuleren en concreet bespreken.
- Noden in kaart brengen en PAP (Persoonlijk ActiePlan) opmaken.
- Oefenen met specifieke vaardigheden of coachen op bepaalde technieken en of attitude.
Het doel van ontwikkelings- en evaluatiegesprekken:
- POP-gesprekken zijn een begeleidingsmiddel om groeipotentieel van organisatie en medewerkers met elkaar te verbinden.
- Medewerkers te begeleiden in hun persoonlijk leiderschap en verantwoordelijkheid om te groeien binnen ontwikkeling en veranderingen die spelen binnen de organisatie en arbeidsmarkt.
- Duidelijke en concrete afspraken maken: leerbehoefte in kaart brengen en ondernemerschap | leiderschap en engagement van medewerkers stimuleren en evalueren.
- Werk plek is een leerplek waar je medewerkers kansen krijgen.
- Organisatie en medewerkers worden weerbaarder in een steeds veranderende – evoluerende arbeidsmarkt.
Binnen de reguliere en social profit leggen we verschillende accenten tijdens een ‘aangepaste en op maat’ opleiding die antwoorden geeft bij een specifieke begeleiding. Sommige organisaties vragen een specifieke aanpak waarbij we rekening dienen te houden met bepaalde noden om deze opleiding ook voldoende toepasbaar te maken in de praktijk.
Bijvoorbeeld: Social profit | maatwerkbedrijven. We geven heel wat concrete oefeningen, handvatten en tools om ontwikkelingsgesprekken of ook wel POP en PAP gesprekken te voeren met maatwerkers in de social profit. Deze ervaringsgerichte oefeningen spelen in op de noden van de groep.
De doelstelling van deze opleiding is om medewerkers te ondersteunen in hun professionele ontwikkeling en groeipotentieel. Hierbij is het goed dat je als deelnemer stilstaat en aan de slag gaat met je communicatieve en sociale vaardigheden. Zo ook het overwinnen van eventuele angsten en stress om te communiceren met collega's. Je leert om je mening helder en respectvol uit te drukken, feedback geven en verbindend communiceren. Niet alles is even makkelijk… (moeilijke) boodschappen van anderen niet persoonlijk op te vatten en hier veerkrachtig mee om te gaan. Respectvol confronteren is een belangrijke professionele vaardigheid, als coach, leidinggevende en collega. Deze professionele attitude op de werkvloer zorgt voor meer verbinding tussen de collega’s en maakt dat een gesprek een duidelijke richting – koers blijft varen wat zorgt voor output en resultaat.
Deze opleiding ‘Communicatie en sociale vaardigheden’ is er op gericht dat doelgroepmedewerkers zich verder kunnen ontwikkelen rond essentiële vaardigheden die nodig zijn om weerbaar te zijn bij organisatiegroei en veranderingen op de werkvloer. De doelstelling hierbij is dat medewerkers werken aan hun communicatieve, sociale vaardigheden en persoonlijk leiderschap. Ze gaan aan de slag met zelfsturing, conflicten en samenwerken met elkaar. Ze leren zichzelf en hun mening helder en respectvol uitdrukken, feedback geven en verbindend communiceren. Ze leren (moeilijke) boodschappen van anderen niet persoonlijk op te vatten en hier veerkrachtig mee om te gaan. Ze kunnen samenwerken in team en het beste uit anderen halen. Deze professionele attitude op de werkvloer zorgt voor meer verbinding tussen de collega’s en maakt een (h)echter team. De oefeningen, concrete tools en handvatten in deze opleiding versterken medewerkers hun persoonlijk leiderschap op de werkvloer, zowel met collega’s, organisatie als klanten. Zo versterken medewerkers zich professioneel en zijn ze zo weerbaarder (v)aardig bij organisatieveranderingen en groei binnen hun huidige of toekomstige loopbaan.
Sociale vaardigheden zijn essentieel voor een goede samenwerking en een flexibele organisatie.
De wereld en arbeidsmarkt is in constante verandering. Deze veranderingen vragen aandacht en proceswerk.
Zonder je goed weet waarvoor je staat en wie je bent is het net als hardlopen in een donker bos. Je komt bomen tegen! We ervaren dagelijks triggers op de werkvloer die zorgen dat onze veerkracht op de proef wordt gesteld. De stressvolle situaties zorgen voor vaak conflictsituaties in team en samenwerkingen.
Inzicht in je persoonlijke noden en eigen communicatiestijl boost je veerkracht en daarmee ook je inzetbaarheid op de werkvloer. De doelstelling is om sterker te staan vanuit bewustwording om ze een pad te ontwikkelen waarbij jezelf ‘helderheid’ creërt over je eigen functioneren binnen de werkcontext en toekomstige arbeidsmarkt.
Om aansluiting te vinden en behouden heb je persoonlijk leiderschap nodig. Dit leiderschap geeft deelnemers weerbaarheid waardoor ze duurzaam kunnen bijdragen aan een positief werkklimaat.Tijdens deze opleiding leren deelnemers, en zijn ze nadien in staat:
• Communicatie en de sociale interactie tussen elkaar: Denken | Voelen | Doen
• Stressfactoren – prikkels (h)erkennen bij communicatie.
• Oefenen met persoonlijk leiderschap en weerbaar zijn bij veranderingen.
• Talentontwikkeling en hierdoor zelfsturing en leiderschap opnemen over taken.
• Digitale vaardigheden die noodzakelijk zijn op de werkvloer.
• Digitaal leerplatvorm gebruiken.
• formats die spontaniteit en flexibiliteit stimuleren.
• Versterken en veerkracht opbouwen.
• Diversiteit op de werkvloer en je eigen houding binnen het team.
• Samenwerken met elkaar vanuit gelijkwaardigheid en respect.
• Communiceren op een assertieve manier en het verschil met agressief: hoe kom ik op voor mezelf zonder de anderen te kwetsen.
• Interactieve oefeningen en een assertiviteitsspel.
• De verschillende vormen van communicatie.
• Ruis op de lijn! Begrijp van elkaar en afstemmen van communicatie.
• Waarvoor communiceren wij en wat zijn de gevolgen van communicatie?
• Bewustwording van eigen communicatie en valkuilen.
• Actief luisteren kent enkele spelregels die we samen in kaart brengen.
• Mijn lichaamshouding in een gesprek.
• Feiten en veronderstellingen, dynamiek in een gesprek en de intentie van je gesprek.
• Verschillen tussen plagen en pesten.
• Opkomen voor jezelf adhv een spel. ‘duidelijke boodschappen’
• Video en oefeningen ‘de kunst van feedback geven en ontvangen’Persoonlijk leiderschap gaat over het aanwezige potentieel benutten. In jezelf en in anderen. Het gaat over betekenis geven en ervaren.
Als collega - medewerker ben jij ook een belangrijkste schakel tussen motivatie – kwaliteit en resultaat op de werkvloer. In een steeds veranderende wereld is het een uitdaging om als team samen te werken met arbeidsvreugde en rendement. Respectvol confronteren en persoonlijk leiderschap is hét traject voor jouw medewerkers, team en organisatie te versterken.
De ene medewerker durft wel eens autoritair te zijn waardoor er stressmomenten ontstaan die sommige collega’s in hun schulp doen kruipen.
Anderen zijn dan weer net te ‘meegaand’ en trekken geen duidelijke grenzen. Beide wegen op de ontplooiIng en groei van het team en de organisatie, hierdoor hebben ze een sterke invloed op de resultaten.
Bij respectvol confronteren leer je een belangrijke balans bewandelen: resultaat- en doelgericht samenwerken en elkaar de ruimte geven bij het bereiken van resultaten. Dit ervaringsgericht traject geeft elke deelnemer krachtige handvatten en tools om effectief aan de slag te gaan met persoonlijk leiderschap in praktische situaties. Respectvol confronteren vertrekt dan ook vanuit je persoonlijkheid.
Je krijgt inzicht in jouw patronen en persoonlijke uitdagingen worden helder gemaakt en in beweging gezet. Het gaat over durven doen en kunnen zijn, je persoonlijk leiderschap versterken - aanscherpen en met plezier samenwerken.Wat kan je na dit traject? Versterkt Communiceren:
• Je bent bent in staat je mening te uiten op een verbindende manier en staat open voor feedback.
• Je kan op een positieve en duidelijke manier feedback geven en tegelijk grenzen stellen.
• Je kan op een assertieve manier grenzen stellen. Je ervaart (zelf)vertrouwen bij het samenwerken.
• Je kan verbaal en non verbaal tools inzetten om conflicten en weerstand te de-escaleren.
• Je bent vaardig in actief luisteren en hierdoor (h)erken je wat er bij de ander leeft.
• Je hebt oog en oor voor diversiteit en interculturele communicatie op de werkvloer.Versterkte medewerker:
• Je bent zelfbewust en kent je eigen patronen, valkuilen en uitdagingen.
• Je kan je kwaliteiten, talenten en professionele vaardigheden optimaal inzetten.
• Je bent besluitvaardig – probleemoplossend en in staat strategisch te handelen.
• Je kan adequaat – flexibel reageren als leidinggevende bij veranderingen.
• Je kan bij momenten van stress adequaat reageren en in je kracht blijven staan.Persoonlijk leiderschap:
• Bij verandering – groei, kan je jouw team en collega’s betrekken bij het besluitvormingsproces.
• Je hebt een duidelijk zicht van je ontwikkelingspotentieel en neemt hier actie bij.
• Je aanpak van ‘situationeel’ leiderschap is gericht om de collega’s te versterken.
• Je kan de verantwoordelijkheid en het engagement van anderen stimuleren.
• Je bent in staat collega’s te inspireren en motiveren naar samenwerken voor een concreet resultaat.
• Je (her)kent de sterktes en kwaliteiten van je teamleden en weet deze te versterken.
• Je kan achterliggende behoeften van medewerkers (h)erkennen en aanpakken.Deze 4-daagse opleiding ‘groeien o/d werkvloer | Talent in beweging’ is er op gericht dat medewerkers
(maatwerkers) zich verder kunnen ontwikkelen in hun werk binnen de organisatie. De doelstelling hierbij is dat
medewerkers groeien vanuit bewustwording en persoonlijk leiderschap. Maatwerkers inzicht geven in de processen
en groei van het bedrijf en begeleiden op zelfsturing. Ze gaan tijdens deze interactieve opleiding aan de slag met
hun eigenschappen, talenten en vaardigheden. Deelnemers laten kennismaken met de processen en systemen
binnen de organisatie. Inzetten op eigen talenten en talenontwikkeling en deze te benutten in de huidige en
toekomstige werkcontext.
In een steeds veranderende arbeidsmarkt begeleiden en coachen we deelnemers om hen zo breed mogelijk in te
zetten en op te leiden om hierdoor hun loopbaan te ontwikkelen en uit te bouwen.
Veel oefenen in combinatie met behapbare theorie zorgt ervoor dat de deelnemers tijdens deze opleiding de
belangrijkste sociale vaardigheden, communicatie – en een professionele attitude op de werkvloer aanscherpen.
Deze oefeningen, concrete tools en handvatten versterken medewerkers hun communicatievaardigheden op de
werkvloer, zowel met collega’s, organisatie en klanten.
In een steeds veranderende wereld zijn er ook heel wat veranderingen en uitdagingen in organisaties. Door
medewerkers een beter zicht hebben op hun eigen competenties, kwaliteiten, talenten, vaardigheden en doel
ontstaat er een natuurlijke zin ‘enthousiasme voor groei en flexibiliteit. Tijdens deze opleiding gaan we ook aan de
slag met de digitale vaardigheden in de werkcontext. Het actief opzoeken van informatie online helpt medewerkers
te versterken en weerbaar te maken naar de toekomst. Kortom tijdens deze opleiding gaan medewerkers actief aan
de slag om het eigen ontwikkelingspotentieel en persoonlijk leiderschap te doen groeien. Zo versterkt het zowel de
medewerker als organisatie om positief mee te bewegen bij organisatieveranderingen en groei.Na deze opleiding ben je in staat:
• Je hebt een duidelijk beeld van je waarden, eigenschappen en professionele kwaliteiten.
• Je bent weerbaar in een constant groeiende en veranderende werkcontext waarbij je doelgericht blijft.
• Zelfsturing vanuit persoonlijk leiderschap.
• Je kan focus houden op je professionele doelstellingen weet deze ook duidelijk te motiveren/communiceren.
• Je persoonlijk leiderschap zorgt ervoor dat je adequaat beslissingen kan nemen en weer- en wendbaar bent.
• bent bent in staat je mening te uiten op een verbindende manier en staat open voor feedback.
• Gebruik digitale leeromgeving en digitale vaardigheden aanleren.
• Je kan een conflict herkennen in een vroeg stadium en hier adequaat op reageren.
• Je kan verbaal en non verbaal tools inzetten om conflicten en weerstand te de-escaleren en te beheersen.
• Je bent vaardig in actief luisteren en hierdoor ontdek je waar de weerstand, het conflict écht over gaat.
• Je hebt oog en oor voor verschillen en interculturele communicatie op de werkvloer.
• Je kan op een assertieve manier grenzen stellen. Je ervaart (zelf)vertrouwen in interactie met anderen.
• Je bent besluitvaardig – probleemoplossend en in staat strategisch te handelen.
• Als teamlid kan je adequaat – flexibel reageren bij veranderingen.
• Je kan bij momenten van stress adequaat reageren en in je kracht blijven staan.
• Je bent in staat om een persoonlijk ontwikkelings- en actieplan uit te werken naar een concreet resultaat.
• Je (her)kent de sterktes en kwaliteiten van jezelf en je teamleden en weet deze aan te vullen en versterken.
• Je (persoonlijk)leiderschap zorgt ervoor dat je zelfstandig kan werken en groeien en zo jezelf als de organisatie versterkt bij ontwikkeling en groei.
• Je kan hebt kennis gemaakt met het digitaal platvorm waar je actief opleidingen kan opzoeken om je vaardigheden te versterken.Deze 4-daagse opleiding ‘Systeemdenken | groepsdynamiek ‘
In deze opleiding halen we de onderstroom naar boven en stimuleren we verandering door beweging. We zitten in op samenwerking en respect voor elkaar. Scherpen communicatieve vaardigheden aan en gaan aan de slag met zelfsturing en persoonlijk leiderschap. Bewustwording van het proces bij medewerkers geeft vertrouwen en wendbaarheid om flexibel om te gaan met veranderingen.
In samenwerking met anderen en groepsdynamiek richten we ons vaak op het bestrijden van het symptoom in plaats van op de oorzaak. Het is zoals paracetamol nemen bij hoofdpijn. De medicatie doet de pijn wel verminderen, maar neemt de spanning niet weg die de hoofdpijn veroorzaakt. Het is dan ook verstandig om te achterhalen waar de spanning vandaan komt.
Veranderingen in organisaties vragen flexibiliteit, (persoonlijk) leiderschap, communicatie en samenwerking. Wanneer er bij veranderingen problemen of bepaalde dynamieken opduiken zijn we gewoon deze meteen te gaan bestrijden en vaak met veel energie en weinig resultaat of effect. Systemisch onderzoeken zorgt ervoor dat je oog krijgt voor het grotere geheel. Het maakt duidelijk een onderscheid tussen wat zichtbaar is (anders gezegd ‘de bovenstroom) en wat niet zichtbaar is (de onderstroom). Die onderstroom is vaak wel voelbaar of waarneembaar in veranderingen bij organisaties of teams. Systemisch naar een dynamiek en of verandering in een organisatie kijken helpt om dit soort patronen zichtbaar te maken.
Systemisch denken en handelen in organisaties. Bij veranderingen ontstaat er beweging in het organisatiesysteem.Werknemers kunnen dan ook (vaak onbewust) heftig reageren. Deze innerlijke reacties op systemische moeilijkheden kunnen zich uiten in diverse verschijnselen als:
• onduidelijkheid of géén leiderschap
• Ontslag en of ziekteverzuim van medewerkers
• Het structureel onvoldoende bereiken van doelen
• Een onvoldoende effect marketing en organisatiedoelstellingen.
• Strijd en conflicten tussen verschillende afdelingen en groepen binnen de organisatie
• Onduidelijkheid over verantwoordelijkheden
• Negatieve, stresserende sfeer en onvoldoende welzijn en veerkracht.
• Passieve houding van medewerkers en algemene behoefte aan meer daadkracht