Gedaan met laden. U bevindt zich op: Opleiding systemisch coachen

Opleiding systemisch coachen

Opleidingsverstrekker
Interactie-Academie vzw
Registratienummer
ODB-1002624
Geregistreerd
op: 13 maart 2023

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 90 uur

Eindbeoordeling voorzien: ja

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Extra informatie: https://opleidingen.interactie-academie.be/opleidingssjabloon/opleiding-coachingopent in nieuw venster

Doelgroep

De opleiding wordt aangeboden aan professionals die – ofwel in dienst van een organisatie ofwel als externe dienstverlener – medewerkers ondersteunen via coaching.
We denken aan arbeids- en organisatiepsychologen, HRM-medewerkers, bedrijfsmaatschappelijk werkenden, externe consultants en begeleiders, medewerkers van
bedrijfsgeneeskundige diensten, van ARBO-diensten, ombudspersonen die naast bemiddelend ook begeleidend kunnen optreden, preventieadviseurs, … maar ook aan leidinggevenden, beleidsmedewerkers, coördinatoren die zich willen bekwamen in het coachen van medewerkers.

  1. Een toepasselijke opleiding genoten hebben in de menswetenschappen (psychologie, pedagogiek, maatschappelijk werk, …) of voldoende aantoonbare ervaring in het
    professioneel begeleiden van mensen.
  2. Praktijk kunnen voorleggen en in de gelegenheid zijn om de opleiding in de praktijk te kunnen toepassen.
  3. Bereid zijn uw eigen denken over werksituaties, welzijn, organisatie en samenwerking te exploreren en te expliciteren, in samenspraak met de opleiders en de andere
    deelnemers.

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof(opent in nieuw venster), Vlaams opleidingskrediet(opent in nieuw venster) en opleidingscheques voor werknemers(opent in nieuw venster)

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP). In de aanvraag van de opleidingscheque wordt automatisch de opleidingscode ODB-P00001 ingevuld.

Inhoud van de opleiding

De opleiding Systemisch Coaching biedt de deelnemers een consistent denkkader en methodische handvatten ter ondersteuning van werknemers. Uitgangspunt is dat coachende interventies zowel de belangen van de organisatie als de belangen van medewerkers dienen waarbij we ons richten op zorg voor medewerkers én op de promotie van hun mogelijkheden en talenten.

De theoretische basis van deze opleiding is de communicatie- en systeemtheorie. Een werkplek wordt bekeken als een sociale biotoop waarin onderlinge menselijke relaties het welzijn van medewerkers en hun productiviteit beïnvloeden. Ook talrijke context gebonden factoren en organisatiecultuur zijn bepalende factoren in een werkomgeving. Een coach heeft aandacht voor dergelijke relationele en contextuele aspecten en promoot een breed vizier op problematische situaties waarin teams, organisaties en werknemers zich bevinden.

De inhoud van coaching is divers. Het kan gaan over coachen van mensen in hun dagelijkse werkzaamheden, omgang met collega’s (intern en extern), verhouding tot leidinggevenden, maar ook bij wijziging van opdracht of functie, uitbouw van een persoonlijke ontwikkelingstraject, loopbaanplanning etc.
Op organisatieniveau kan een coach ingezet worden bij het begeleiden van directieleden, leidinggevenden, groepen medewerkers en teams en assisteren bij veranderingsprocessen ten gevolge van fusies, het maken van een cultuuromslag en zo meer. In de opleiding gaan we met deze diversiteit aan de slag waarbij onderwerpen worden uitgediept als de afbakening van de werkvorm/mandaat, het coachingsgesprek (vaardigheden), het coachen van leidinggevenden, medewerkers en werkzoekenden, coachen van teams, arbeidsgeschillen en conflicten, arbeidscultuur, persoon en stijl van de coachee,…

‘Een coach is toch geen therapeut. Het moet wel vooruitgaan en tot iets leiden!’
Differentiatie tussen coaching en andere vormen van begeleiding zoals leiding geven, advisering , counseling of psychotherapie. Wat doe je wanneer coachingsgesprekken meer persoonlijk worden en de inhoud de werksfeer verlaat? Mag je als coach je coachee een goede raad geven of ben je dan te veel aan het sturen?

‘Kan je dit team weer op het juiste pad brengen? Zij moeten leren samenwerken!’
Wat is de vraag achter de coachingsvraag? Bezin eer je begint! Taxatie van de coachingsmogelijkheden en installatie van een werkkader voor coaching.

‘Als interne coach kunnen je coachees ook wel eens je collega’s zijn … Kan dat wel?’
Grondhouding en positionering van een coach binnen een organisatiecontext met mogelijke ethische dilemma’s. Hoe installeer je jouw positie als coach in dialoog met de coachee én de opdrachtgevers?

‘Empowerend werken is heel belangrijk, maar hoe doe je dat concreet in gesprek met coachee?’
Theoretisch onderbouwde methodiektraining waarbij verbindende en veranderingsgerichte interventies de belangrijkste tools vormen. Een coach is namelijk een ‘change agent’ in een gelijkwaardige relatie. Hierbij is waarderend en versterkend werken cruciaal.

‘Hoe ga ik aan de slag als coach bij ingrijpende persoonlijke en collegiale moeilijkheden?’
Behandeling van specifieke probleemdomeinen en complexiteiten zoals stress en burn-out, samenwerkingsperikelen, conflicten op de werkvloer, ziekteverzuim etc.

‘Het meeste heb ik geleerd en genoten van de vele concrete praktijkvragen.’
Systematische praktijkreflecties en oefeningen aan de hand van casuïstiek van de deelnemers.

‘Dit onderdeel confronteerde mij met mijn eigen stijl en mogelijkheden, en ook die van mijn organisatie.’
De persoon van de coach: Door implementatie van aangeboden theorie en methodiek in het eigen werkgebied creëren we voor elke deelnemer de mogelijkheid om keuzes te maken die passend zijn. Deelnemers kunnen op die wijze een heel eigen coachingstijl ontwikkelen.